היום: יעלון עוזב את משרד הביטחון; מינוי ליברמן יאושר?

למרות שהסכם עם "ישראל ביתנו" טרם נחתם, ומינויו של ליברמן לשר הביטחון טרם אושר רשמית, הבוקר תיכנס לתוקפה התפטרותו של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

יומיים לאחר ההודעה הדרמטית על התפטרותו מהממשלה ומהכנסת, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון צפוי לעזוב היום (א') את תפקידו, עם כניסתה של התפטרותו לתוקף בשעה 10:00.

יעלון צפוי להשאיר אחריו כיסא ריק, זאת לאחר שהסכם קואליציוני עם "ישראל ביתנו" טרם נחתם, וההודעה על מינויו של יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן לשר הביטחון במקום יעלון טרם אושרה באופן סופי.

לפי הדיווחים, המשא-ומתן על הצטרפותה של "ישראל ביתנו" לקואליציה צפוי להסתיים כבר היום, אך עד אז, תיק הביטחון יישאר בידי נתניהו.

ביום שישי בשעות הבוקר הודיע לראשונה יעלון כי בכוונתו להתפטר, משום שאיבד לדבריו את האמון בראש הממשלה בנימין נתניהו. "הבוקר הודעתי לראש הממשלה כי אני מתפטר מהממשלה ומהכנסת ונוטל פסק-זמן מהחיים הפוליטיים", אמר יעלון בהצהרה רשמית בקריה בתל-אביב. "אין לי כוונה לעזוב את החיים הציבוריים והפוליטיים במדינה. בדעתי לשוב ולהתמודד על ההנהגה הלאומית של ישראל".

 

זמן קצר לאחר ההודעה הגיב ראש הממשלה בנימין נתניהו על ההחלטה והביע צער."אני מניח שאם בוגי יעלון לא היה מתבקש לעזוב את משרד הביטחון ולעבור למשרד החוץ, לא היה מתפתח מה שהוא קורא משבר האמון בינינו - והוא לא היה מתפטר", מסר ראש הממשלה.

נתניהו הבהיר כי השינוי בחלוקת התיקים לא נבע ממשבר אמון בין השניים, אלא מהצורך להרחיב את הממשלה. "אני חושב שהוא היה צריך להמשיך להיות שותף בהנהגת המדינה בתפקיד שר החוץ", הוסיף ראש הממשלה.

נתניהו כנראה מבין שספג מכה פוליטית, מה שמסביר את תגובתו העדינה יחסית להתפטרות יעלון. ראש הממשלה, שבמקרים אחרים דווקא תקף את הפורשים, אמר בשיחות סגורות כי היו התרסות בלי סוף, אך הם לא באו מכיוונו ליעלון, אלא להפך. נתניהו גם הכחיש בפני מקורביו שנהג בחוסר כבוד בשר הביטחון.

נתניהו אף ציין בפני המקורבים כי הוא לא מעוניין לראות את הפוליטיקה בתוך צה"ל, וכי איש לא "סתם את הפה" לקצינים בחדרים פנימיים, כמו שטען יעלון, בוודאי לא בקבינט שלו, שהיה לדבריו הכי פתוח. 

התפטרותו של יעלון מתפקידו כשר הביטחון הותירה שורה של שאלות הנוגעות לעתידה של מפלגת השלטון ולהמשך דרכה של ממשלת נתניהו, כשבמוקד תיק החוץ והיוזמה האזורית שעליה דיברו נשיא מצרים ויו"ר האופוזיציה הרצוג. יעלון היה אמור לקבל לידיו את תיק החוץ, אבל משהתפטר, נתניהו מתכוון להשאיר את התיק הנחשק בידיו. סיבה אפשרית לדבר היא שנתניהו עדיין קורא למחנה הציוני להצטרף לממשלה. סיבה אחרת היא ניסיונו של ראש הממשלה להרגיע את הקרבות שעתידים להתרחש על התיק בתוך מפלגתו.