סיסמאות אנטישמיות בהפגנות נגד חברה של עידן עופר בגוואטמלה

כ-20 אלף הפגינו נגד איי סי פאואר, חברה להפקת חשמל בשליטת עופר שמספקת כ-60% מצריכת החשמל בגוואטמלה

חברת איי סי פאואר (ICP), ספקית החשמל הגדולה בגוואטמלה, הייתה אחת מהמטרות המרכזיות של סדרת הפגנות, בהשתתפות אלפי אנשים, לאורך כבישים מרכזיים במדינה בשבוע שעבר.

ICP, חברה-בת של קנון הולדינגס בשליטת עידן עופר, רכשה בינואר השנה את השליטה המלאה בקבוצת אנרגוואטה (Energuate) מגוואטמלה, שמפעילה שתי חברות להפקת חשמל והעברתו תמורת 299.5 מיליון דולר. אנרגוואטה מספקת חשמל לכ-60% מתושבי המדינה. 

על-פי דיווחים באתרים יהודיים וקתוליים באמריקה הלטינית, שלא קיבלו כמעט שום תהודה בעיתונות האמריקאית, למעט ידיעה בסוכנות הידיעות היהודית (JTA), השתתפו בהפגנות כ-20 אלף אנשים, והונפו בהן כרזות אנטישמיות בגנות "חברת החשמל היהודית".

לדברי האתר הקתולי Redes Christianas, רוב המפגינים היו עובדי אדמה עניים, צאצאי שבט המאיה, שרואים עצמם כ"שפוטים" של הממשלה בגוואטמלה. "השפוטים ירדו עם שחר מהעיירות (ההרריות) שלהם, כשבידיהם טמאלאס וטורטיאס (מאכלים נפוצים באמריקה התיכונה), והשתלטו על 28 צמתים בכבישים ראשיים במשך 8 שעות... הם ישבו על האספלט עם הבעה סטואית... בדרישה לשחרר עמיתים שהופללו, להעניש מחוקקים, אנשי עסקים ואנשי צבא מושחתים, לבטל את ההטבות במס והסובסידיות לחברות גדולות, להלאים מחדש של חברות ממלכתיות שהופרטו ולחלק מחדש אדמות חקלאיות לעם". 

"הכרזות שלהם הוקיעו את חברת החשמל היהודית אנרגוואטה, בבעלות החברה לישראל" (זה מידע שגוי; קנון הולדינג, החברה-האם של ICP, התפצלה מהחברה לישראל ב-2015 - ר.ד.), נאמר בדיווח של האתר הקתולי.

על-פי דיווחים אחרים, הכרזות האנטישמיות היו בוטות יותר. למשל, ציור של ישו הצלוב ובצידו הטקסט: "היהודים הרגו אותי על הצלב. עכשיו היהודים מאנרגוואטה הורגים את מאמיניי בגוואטמלה בעזרת החשמל". או: "הלאה עם אנרגוואטה היהודית מגוואטמלה. הבה נתאחד למען הלאמת תחנות הכוח". או: "היהודים הצבועים שמתעלמים מעקרונות הצדק". 

מזה שנים נחשבת גוואטמלה מדינה לא יציבה מבחינה חברתית, עם פערים כלכליים גדולים באוכלוסייה. באתר האזהרות לנוסעים של ממשלת בריטניה נאמר: "תקריות של אלימות פוליטית, שביתות והפגנות גדולות יכולות להתרחש, לעיתים קרובות ללא התרעה מוקדמת".  

המטה של קנון הולדינג נמצא בסינגפור, והיא נסחרת בבורסה של ניו-יורק ובבורסה של תל-אביב.