איכות ברצפה: הבנייה בישראל רחוקה מהסטנדרט המערבי

לא רק שאין פה בנייה מספקת של כמות דירות, גם איכות הבנייה מאיתנו והלאה ■ רוב אנשי הנדל"ן מחכים לחברות זרות שיגיעו וילמדו אותנו איך לעשות זאת נכון

ליקויי בנייה. 2% טענו שהישראלים "סתם מתלוננים" / צילום: תמר מצפי
ליקויי בנייה. 2% טענו שהישראלים "סתם מתלוננים" / צילום: תמר מצפי

אל תתרשמו מהמגדלים המפוארים, מהלובי הכפול בכניסה לבניינים, ומההסטנדרטים של המטבחים ושל האמבטיות ביותר ויותר דירות ישראליות, או ממגוון הצבעים על קירות החדרים שלנו - איכות הבנייה בישראל מחרידה. לא זו בלבד שהבנייה למגורים בישראל אורכת יותר מדי זמן (כשנתיים וחצי בממוצע לדירה), ושהבטיחות באתרי הבנייה פושעת (15 הרוגים בתאונות בנייה ברבעון הראשון, רק 17 פקחים המופקדים על 13 אלף אתרים בכל הארץ), הרי שגם הדירה שאנחנו מקבלים בסופה של הדרך הארוכה אינה מתקבלת על הדעת, ודאי ברמת המחירים הנוכחית.

לקראת שבוע הבנייה הישראלי שעורך השבוע מרכז הבנייה בתל-אביב, רואיינו כ-350 אנשים העובדים בענף בנוגע לאיכות הבנייה בארץ. אף שזהו מטה לחמם, 58% מהם הודו שהבנייה בישראל רחוקה מאיכות הבנייה במדינות המערב. 4% מהם ציינו כי הבנייה פה דומה לזו שבעולם השלישי.

מה הסיבות לכך? אנשי הענף מונים 3 סיבות עיקריות - עובדים לא מקצועיים, מחסור בפיקוח צמוד באתרי הבנייה וחסכנות של חברות הביצוע. אלה הן סיבות אינהרנטיות, שאינן צפויות להשתנות בקרוב: הממשלה והקבלנים לא ממש מצליחים להביא לפה עובדים זרים מיומנים או להכשיר עובדים ישראלים שיעבדו על הפיגומים, והרווחיות של חברות הביצוע, לכל היותר רווח גולמי של 5%, לא מאפשרת להן להתגמש יותר מדי עם אותה "חסכנות" בביצוע.

מעבר לכך, 28% אמרו שאיכות הבנייה הלקויה היא פועל יוצא של תכנון לקוי מראש. 23% סבורים שהטכנולוגיות של ענף הבנייה בארץ אינן מתקדמות מספיק.

 

מחכים לזרים

התאחדות בוני הארץ נאבקת בשבועות האחרונים נגד כוונות הממשלה להביא לארץ חברות בנייה זרות. אף על-פי כן, מתברר ש-55% מהנשאלים מהענף מודים שכניסת חברות זרות אכן תשפר את איכות הבנייה בישראל. עם זאת, אם שר השיכון יואב גלנט ושר האוצר משה כחלון חושבים שהבאת הזרים גם תסייע בהפחתת מחירי הדיור - העריכו 58% מהנשאלים שהמהלך לא יסייע להורדת המחירים.

כך או כך, הקונצנזוס הבולט ביותר נוגע לתיעוש הבנייה - 83% מהנשאלים סבורים שיש צורך להגביר את השימוש בשיטות מתועשות בבנייה למגורים. למה זה לא קרה עד היום, בזמן שבעולם מאמצים יותר ויותר שיטות של בנייה מתועשת (דירות שמגיעות כמעט מוכנות לגמרי מהמפעל)? כמעט 40% מאשימים את רוכשי הדירות הישראליים, החוששים מבנייה מתועשת וגורמים גם ליזמים להעדיף לבנות בשיטה המסורתית (אולי בגלל זיכרונות עגומים מהבנייה הטרומית המתועשת, שאפיינה את שיכוני שנות ה-50). 20% מפנים אצבע לתכנון האדריכלי המסורתי, שלא מאפשר שימוש בשיטות מתועשות, ו-23% אמרו שהטכנולוגיות הקיימות היום בארץ אינן טובות מספיק בכדי להפוך את הבנייה המתועשת לסטנדרט שכיח.

איכות הבנייה בישראל
 איכות הבנייה בישראל