מה וורן באפט מחפש באפל - ואיך זה קשור לעתיד האייפון?

למה באפט, שנמנע בדרך-כלל מהשקעות בטכנולוגיה, משקיע דווקא באפל ודווקא כשהיא שרויה במשבר?

וורן באפט / צילום: רוירטס
וורן באפט / צילום: רוירטס

האם יש סמלים בולטים יותר של תרבות הצריכה האמריקאית מאשר פחית קוקה קולה, כרטיס אמריקן אקספרס ו... אייפון?

הידיעה שהתפרסמה בשבוע שעבר כי חברת ההשקעות של וורן באפט, ברקשייר התאוויי, השקיעה מיליארד דולר באפל, עולה בקנה אחד עם דפוס התנהלות ברור. לבאפט היתה מאז ומתמיד חיבה יתירה למותגים מבוססים ומשובחים, והתיק שלו כולל גם מניות של קראפט היינץ ו-AT&T.

למרות טעמו האישי המפוקפק לפעמים של באפט - שכולל תשוקה לג'אנק פוד ושימוש במכשיר טלפון צדפה של נוקיה - עולה צירוף יצרנית אייפון לתיק ההשקעות בקנה אחד עם סל הקניות האמריקאי המובהק שלו, שמלא וגדוש בחברות ידועות ומפורסמות.

אך ההשקעה באפל מפירה לכאורה את אחת מכללי ההתנהלות של באפט. במשך עשרות שנים דבק באפט בעקרון ההימנעות מהשקעות בטכנולוגיה, למעט חריגה נדירה אחת.

זו הסיבה לתשומת הלב שמעוררת כניסתו של אחד המשקיעים המפורסמים ביותר בעולם לחברה רבת הערך ביותר באמריקה. בקיץ שעבר רשמה מניית אפל צניחה תלולה כתוצאה מהירידה הראשונה אי פעם במכירות אייפון, ופרשנים מיהרו לייחס לתופעה זו משמעות עמוקה יותר.

אם נוסיף לכך את העובדה כי משקיע מפורסם אחר, שגם הוא בשנות השמונים לחייו, קארל אייקן הפעיל הפרובוקטיבי לקידום זכויות בעלי המניות, מימש זה עתה את אחזקתו באפל, הרי שכניסתו של באפט - סמל המשקיע ארוך-הטווח וארוך-הרוח - נראית סמלית ביותר. באפט לא ביצע את ההשקעה באופן אישי - חלק מהחלטות ההשקעה של ברקשייר התאוויי מתבצעות כעת בידי דור מנהלים צעיר יותר - אך זה לא גורע מהשלכות המהלך.

אחת המסקנות האפשריות היא שכניסתה של ברקשייר התאוויי לתמונה היא בבחינת אישור לכך שאפל הפכה לתאגיד קשיש מהסוג שממנו פוחדים תושבי עמק הסיליקון המכורים לצמיחה מהירה. מאז ומתמיד העדיף באפט חברות יציבות ורווחיות שמניבות הרבה מזומנים, ולא חברות שההשקעה בהן היא הימור על צמיחה תזזיתית.

בעולם הטכנולוגיה, שהמנטרה שלו היא "לצמוח או למות", מה שנחשב לבגרות מכובדת בתעשיות אחרות נחשב לסניליות מובהקת. אך מדובר במאפיין תאגידי שהפך לבלתי נמנע בשל עצם גודלה של אפל. הכנסות אפל, שהגיעו אשתקד ל-234 מיליארד דולר, שוות כמעט להכנסותיהן של גוגל, אמזון ומיקרוסופט גם יחד, וזה בלתי אפשרי לחברה בסדר גודל כזה לרשום קצב צמיחה משמעותי באופן עקבי. האתגר יהיה להוכיח כי הדינמיות אינה חייבת לדעוך במקביל להאטה בצמיחה.

שאלה נוספת שהתעוררה עקב השקעתו של באפט באפל היא אם השתנה משהו באופן שהגביר את פגיעותה של אפל לחדשנות המשבשת הגורמת לקריסתן של חברות טכנולוגיה מובילות.

 

"מחוץ לתחום"

באפט כבר דיבר בעבר על "תחום היכולת" שלו - תחום שבו יש לו, לדעתו, תובנות מיוחדות לגבי החברות שבהן הוא משקיע. הוא ציין כי מגזר הטכנולוגיה נמצא מחוץ לתחום זה.

השקעה טכנולוגית נדירה שביצע באפט ביבמ ב-2011 ממחישה מה עלול לקרות כשבאפט אינו דבק בעקרונות של עצמו. באותה העת נדמה היה כי ענקית המחשבים האמריקאית נעה אל מעבר לחוגי הטכנולוגיה הרגילים. לאחר תקופה של צמיחה צפויה מאוד ברווחים, היא פרסמה תוכנית פיננסית לחמש שנים - מהלך חסר תקדים לחברה בכל מגזר שהוא, שלא לדבר על מגזר הטכנולוגיה.

למרות הנקודה המתה, שבה מודה באפט עצמו, במגזר הטכנולוגיה, האמין באפט כי המודל הפיננסי הסולידי שאימצה יבמ נכלל בתחום הדברים שאותם הוא מבין היטב. אך התברר כי יבמ אינה חסינה מפני אירועים לא צפויים.

הפופולריות הגוברת של מחשוב הענן - שכבר הפכו לכוח שיש להתחשב בו ב-2011 - פגעה בכל חברות טכנולוגיית המידע המבוססות. הענקית הכחולה נטשה בסופו של דבר את תוכניתה החמש-שנתית (רווחיה ב-2015 היו נמוכים בשליש מהיעד המקורי בתוכנית) ומנייתה נחלשה ושחקה את שווי אחזקת ברקשייר התאוויי.

לא ניתן לנבא אם אפל כבר נחלצה מפגיעותה למחזורי החדשנות המשבשת האופייניים לעולם הטכנולוגיה.

אפשר להחשיב את אפל כחברת מוצרי צריכה שמוצריה מתבססים במקרה על טכנולוגיות דיגיטליות - לא תופעה נדירה בימינו מכיוון שהטכנולוגיות הדיגיטליות חדרו לתחומים רבים, והתוכנה הפכה למיומנות ליבה במספר רב של חברות "לא טכנולוגיות" כביכול. הטכנולוגיה המתקדמת ביותר של כל דור הופכת באופן בלתי נמנע למעשה נס יומיומי, כפי שקרה בעבר עם הטלוויזיה, החשמל והרכבות.

אם האם ייתכן שהאייפון ייחשף מתי שהוא לחדשנות משבשת שתהפוך לדבר הגדול הבא, ממש כפי שהסמארטפון פורץ הדרך של אפל עצמה פגע קשות בבלקברי ובנוקיה?

יש המון טכנולוגיות חדשות שמתחרות על מעמד החדשנות המשבשת הבאה, וכמה מהן נמצאת בשלבי פיתוח במעבדות המו"פ של אפל עצמה. הן כוללות שעונים, משקפי מציאות מדומה וחפצים "חכמים" שונים לבית. כל אחד מפיתוחים אלה - או כולם גם יחד - עלולים לשחק תפקיד בשינוי האופן שבו מבצעים אנשים אינטראקציה עם מחשבים.

עוד יבוא היום שבו לשלוף את האייפון ולהקיש על אייקון כדי לצפות במשהו פשוט כמו הודעת טקסט, יהפוך למטלה מייגעת באופן שלא ייאמן. אם זה יקרה, יצטרפו הסמארטפונים למחשבים האישיים בקטלוג מוצרי העבר ששייכים להיסטוריה של תעשיית הטכנולוגיה - בהחלט לא מוצרים מתים, אך לא עוד מוצרים ששייכים לטכנולוגיה המגדירה את העידן הנוכחי.

רק אז יתברר אם יש לאפל את כושר העמידה המצדיק את הכללתה באחד מתיקי ההשקעות הזוכים לתשומת הלב הרבה ביותר בעולם.