ירידות שערים בבסיום המסחר בבורסות אירופה

פורסם מדד מנהלי הרכש הראשוני של גוש האירו לחודש מאי ■ מדד הניקיי נסחר במגמה שלילית על רקע נתוני הסחר החלשים ועל רקע התחזקות הין ■ ארה"ב הזהירה אתמול את יפן מפני צעדים להחלשת הין

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה הסתיים היום (ב') בירידות שערים. זאת, על רקע נעילה מעורבת בבורסות אסיה ועל רקע ירידה במחירי הנפט עקב התחזקות הדולר.

 

ענקית הדשנים הגרמנית באייר  ריכזה עניין היום לאחר שהודיעה באופן רשמי כי היא רוכשת את המתחרה האמריקאית שלה - מונסנטו  תמורת 122 דולר למניה בעסקת מזומן, פרמיום של כ-37% מעל מחיר המניה של מונסנטו ב-9 במאי. העסקה משקפת למונסנטו שווי של כ-62 מיליארד דולר.

חברת התעופה ריאנאייר  פרסמה היום דוחות וציינה החברה כי הרווח הנקי שלה לרבעון מסתכם ב-1.24 מיליארד יורו, לעומת 867 מליון יורו בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של 43%.

המנייה של יצרנית הרכב פיאט-קרייזלר  ריכזה עניין לאחר שדווח בעיתון הגרמני Bild Am שהשלטונות בגרמניה חושדים שיצרנית הרכב רימתה במבחני התקן. דובר פיאט-קרייזלר סירב להגיב על הדיווח. 

על פי דיווח ב-Financial Times, משרד האוצר הבריטי עתיד לצאת היום באזהרה שבריטניה תיכנס לשנת מיתון אם היא תחליט לעזוב את האיחוד האירופאי.

נוסף על כך, היום פורסם מדד מנהלי הרכש הראשוני של גוש האירו לחודש מאי. בתחום הייצור, נרשמה קריאה של 51.5 כאשר התחזיות היו 51.9, לאחר שבחודש הקודם נרשמה קריאה של 51.7. בתחום השירותים, נרשמה קריאה של 53.1, בדיוק כמו בחודש הקודם, כאשר התחזיות היו 53.3. 

בגרמניה ובצרפת, לעומת זאת, נרשמו קריאות חיוביות יותר - כך, מדד השירותים לחודש מאי בגרמניה עלה ל-55.2, לאחר שבחודש אפריל נרשמה קריאה של 54.5. בצרפת, עלה מדד השירותים ל-51.8, לאחר שבחודש אפריל נרשמה קריאה של 50.6.

"המדדים בצרפת ובגרמניה אכן מצביעים על תוצאות טובות יותר מהצפוי, אבל נראה שגם העלייה היחסית של מחירי הנפט ביחס לרמה הנמוכה שאליה הם הגיעו היום תרמה להתייצבות השווקים באירופה", כך טען האנליסט מיכאל יוסון.

המשקיעים בעולם מתמקדים כעת בשני אירועים מהותיים בטווח הקצר: משאל העם שיכריע האם בריטניה תישאר באיחוד האירופאי והחלטת הריבית של הפד בחודש הבא. בשוק גוברות הספקולציות לכך שהפד יעלה את הריבית בפגישה הבאה אך ישנם אנליסטים שסבורים כי הוא ידחה את העלאת הריבית בשל משאל העם בבריטניה שמתקיים ימים ספורים לפני ההחלטה ועלול לגרום לתנודתיות בשווקים הפיננסים.

המסחר בבורסות ננעל במגמה מעורבת. הבורסה ביפן נסחרה תחת לחץ על רקע התחזקות הין ונתוני יצוא מאכזבים.

 

ביפן פורסמו היום נתוני הסחר שהצביעו על ירידה של 10.1% בהיקף היצוא בחודש אפריל (בשיעור שנתי) בעיקר בשל ירידה בביקושים לסחורות יפניות מצידן של סין, ארה"ב והשווקים המתעוררים. לפי הנתונים היבוא באפריל צנח בשיעור שנתי של 23.3% כאשר מאזן הסחר הסתכם ב-823.47 מיליארד ין. המטבע היפני מתחזק מול הדולר ונסחר סביב 109 ין לדולר.

לבנק המרכזי של יפן עדיין יש מספיק תחמושת כדי להשיג את יעד האינפלציה שעומד על 2%, כך אמר אתמול במסגרת ועידת ה-G-7 נגיד הבנק הרוהיקו קורידה. דבריו נאמרו על רקע ביקורת חריפה לגבי מדיניות ההקלה המוניטרית האגרסיבית שבה נוקט הבנק ועל כך שהיא אינה משיגה את יעדיה. במסגרת הוועידה ארה"ב שיגרה אזהרה ליפן מפני צעדים נוספים להחלשת הין.

מניות היצוא היפניות נסחרו במגמה שלילית. ביניהן, טויוטה , הונדה   וניסאן, אף שלבסוף ננעלו בעליות שערים.