אפרים הלוי, ראש המוסד לשעבר: ליברמן יקיים מגעים עם חמאס

אמר בכנס בניו-יורק: הגיע הזמן להידבר עם הארגון; הנהגת חמאס יודעת שלא תוכל להשמיד את ישראל ■ הדיפלומט האמריקאי לשעבר דניס רוס: "הבית הלבן עובד עפ"י ההנחה שישראל היא בעיה יותר משהיא שותפה"

אפרים הלוי / צלם: אוריה תדמור
אפרים הלוי / צלם: אוריה תדמור

ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, אמר אמש (א'), כי הגיע הזמן שישראל תידבר עם חמאס. הוא דיבר בכנס של "ג'רוזלם פוסט" בניו-יורק, בפאנל שעסק בשאלה "האם יש לעולם תשובה לטרור האיסלמי".

"הנהגת חמאס יודעת שלארגון אין שום סיכוי להשמיד את ישראל", אמר הלוי. "הגיע הזמן לדבר עם חמאס ולא אופתע אם אביגדור ליברמן יהיה מי שיעשה זאת".

לדברי הלוי, ישראל אינה צריכה לחשוש מהשפעתה של איראן על החמאס, מפני ש"הארגון שוב אינו קשור באיראן; הוא התרחק מאיראן ומחפש דרכים ליצור מגע עם ישראל".

ראש המוסד לשעבר דיבר באופטימיות רבה על עתידה של ישראל. הוא טוען, שאי אפשר להשמיד את המדינה ושלא נשקפת לה כל סכנה קיומית - לא מחמאס בדרום ולא מחיזבאללה בצפון. הסכנה הקיומית היחידה שנשקפת לישראל היא אובדן הרוב היהודי שלה, הוא הכריז.

הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל גבי אשכנזי, שהשתתף אף הוא בפאנל, חלק על קריאת הלוי לפתח במגעים עם חמאס. "אינני חושב שאנו צריכים לדבר עם הארגון", אמר אשכנזי. "חמאס אינו מכיר בישראל. חמאס הוא מדינת אויב ואנו צריכים לנהוג בארגון כבאויב". הוא הוסיף: "אין פירושו של דבר שאיננו יכולים להקל את הלחץ על האוכלוסיה (בעזה) ולדעתי אנו צרטיכים לעזור לתושבי הרצועה עד כמה שרק נוכל. אך אסור לנו לקבל שום פשרות לגבי הטרור".

על מינויו הפוטנציאלי של ליברמן לשר הביטחון אמר אשכנזי: "אני חושב שבהיותו שר-החוץ הפגין ליברמן גישה פרגמטית לגבי היחס שלו עם הממשל האמריקאי. אני חושב שהיחסים בין הממסדים הצבאיים של ארה"ב וישראל עמוקים דיים ולא הייתי מודאג מאופי היחסים (בתקופת כהונתו האפשרית של ליברמן) או מעומק ההבנות בין שתי המדינות".

משתתף אחר בכנס, דניס רוס, הדיפלומט הבכיר שליווה את המגעים בין ישראל לפלסטינים במשך שנים רבות, אמר כי "ברק אובמה הוא אחד מחמשת הנשיאים האמריקאים בהיסטוריה המודרנית שקיבלו החלטה מודעת לנסות ולהרחיק עצמם מישראל".

לדבריו, "הבית הלבן פועל על סמך ההנחה, שישראל היא בעיה יותר מאשר היא שותפה". הוא הדגיש, כי מדיניות זו אינה ייחודית לממשל הנוכחי: הנשיאים לשעבר דווייט אייזנהאואר, ריצ'ארד ניקסון, ג'ימי קארטר וג'ורג' בוש (האב) - "כולם ניסו להרחיק עצמם מישראל בגלל אותו הלוך רוח".

רוס אמר, כי כל ממשל שניסה להרחיק את עצמו מישראל לא הפיק שום תועלת מכך. לדבריו, ממשל אובמה פעל לקידום פיתרון של שתי מדינות מתוך אמונה שפיתרון כזה יביא שלום רחב יותר למזה"ת, אך זו הנחה שגויה. גם אם מחר יהיה אפשר למצוא פיתרון לבעיה הישראלית-פלסטינית, הפיתרון הזה לא יעצור את פצצת הזמן המתקתקת בסוריה, לא ישנה את השאיפות האזוריות של איראן ולא יקל על חומרת האתגרים שעימם צריכה מצרים להתמודד.