תוצאות איי.די.איי ביטוח מסמנות כי הרבעון לא יטיב עם הענף

צניחה של 53% ברווח הנקי של איי.די.איי ביטוח ברבעון הראשון, וזאת בעיקר בשל קיטון בהכנסות מהשקעות והפרשה חד-פעמית שנובעת מהוראה רגולטורית ולמרות צמיחה בפרמיות שנגבו ברבעון

איי.די.איי  ביטוח, חברת הביטוח הישיר שבשליטת משפחת שנידמן, ממשיכה להציג גידול מרשים בכל תחומי הפעילות שלה, גם ברבעון הראשון של 2016. מדוחותיה הכספיים שפורסמו היום (ב') עולה כי בשלושת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה צמיחה של כ-15% בפרמיות שגבתה מהמבוטחים, לכ-474 מיליון שקל. ואולם, בשורה התחתונה נרשמה ירידה ניכרת של כ-53% ברווח הרבעוני הנקי ובזה הכולל, לסך של כ-22.7 מיליון שקל.

הירידה ברווחיות, למרות המשך הגידול בפרמיות - הנמצאות ברמות שיא עבור החברה - נבעה בעיקר מקיטון בהכנסות מהשקעות ומהפרשה חד-פעמית שנובעת מהוראה רגולטורית. לצד אלה רשמה החברה עלייה של כ-6% בהוצאות מכירה, הנהלה וכלליות.

תוצאותיה של איי.די.איי ביטוח, האהודה מאוד על המשקיעים בבורסה בתל-אביב, מסמנות כי קרוב לוודאי שהרבעון הראשון לא יטיב עם ענף הביטוח. התשואות בשווקים היו חלשות וההכנסות מהשקעות כנראה שלא ירשימו; דמי הניהול לא יהיו בשיאם, בוודאי אלו המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים, וכמו כן יורגשו השפעות התחרות והרגולציה, ובכלל זה יישום המלצות וינוגרד על תחום ביטוח הרכב-חובה.

גידול ב-EV ובערך העסקים החדשים

איי.די.איי ביטוח רשמה ברבעון הפרשה חד-פעמית של כ-30.5 מיליון שקל בשייר, לפני מס (כ-19.6 מיליון שקל לאחריו), בעקבות השפעה אפשרית של עדכון תקנות ההיוון של ביטוח לאומי על ההתחייבויות בתחום רכב חובה. הדבר הוביל את החברה להפסד בתחום הרכב חובה, וצפוי להשפיע על יתר החברות בשוק, אף במידה מוגברת.

אגב, באיי.די.איי מסבירים כי הגידול הניכר של 15% בסך הפרמיות שגבתה החברה ברבעון נובע בעיקר מגידול מתמשך במספר הלקוחות ובהיקף הפעילות בכל הענפים בהם פועלת החברה, לרבות גידול משמעותי עקב קליטת רכב עובדי המדינה ברבעון, שתרמה כ-7% לצמיחה. עוד נציין, כי לחברה עודפי הון לצורך ההטמעה בישראל של הוראות הסולבנסי 2 האירופיות, להבטחת כושר הפירעון של חברות הביטוח.

לצד הדוחות פרסמה החברה גם את הערך הגלום (ה-EV) בפוליסות ביטוח החיים והבריאות לטווח ארוך שלה נכון לסוף 2015. מדובר באמת מידה מוכרת בעולם לבחינת שווי פעילויות אלה של חברות הביטוח, שאינה זוכה לאמון (ובצדק) בשוק המקומי, והיא אינה כוללת את השווי של פעילויות נוספות, בהן הביטוח הכללי - תחום משמעותי בקבוצת ביטוח ישיר. בכל אופן, ה-EV ב-2015 גדל בכ-24% לכ-1.66 מיליארד שקל. ערך העסקים החדשים (ה-VNB) של המכירות ב-2015 בביטוחי חיים וביטוחי בריאות גדל ב-33% ביחס לשנה הקודמת, והסתכם בכ-255 מיליון שקל.

מניית איי.די.איי איבדה אתמול 4.5% והיום היא יורדת עוד כ-0.5%, והחברה שווה עתה כ-2.73 מיליארד שקל - חברת הביטוח בעלת שווי שוק השני בגובהו בבורסה המקומית, לאחר שנסקה מעל 180% מאז הנפקתה באוגוסט 2013. איי.די.איי היא חברת ביטוח שפועלת בשיווק ישיר ללא סוכני ביטוח, ואשר מנוהלת על-ידי רביב צולר. בשבוע שעבר פרסמה החברה האם, ביטוח ישיר, הערכת שווי של 2.13 עד 2.35 מיליארד שקל לאיי.די.איי, שהייתה נמוכה בממוצע ב-22% משווי השוק של החברה.

תוצאות איי.די.איי ביטוח לרבעון הראשון
 תוצאות איי.די.איי ביטוח לרבעון הראשון