ליברמן וכחלון חידשו את המו"מ הקואליציוני: "ניתן לסגור בקרוב"

(עדכון) - ליברמן לא מסתפק ברפורמה פנסיונית: דורש גם הגדלת הסיוע במשכנתאות ושכר דירה לעולים חדשים ■ צוותי המו"מ: ניתן לסגור הסכם בקרוב ■ דעה: מלכודת לנתניהו

משה כחלון, אביגדור ליברמן  / צילום: לעמ, רויטרס
משה כחלון, אביגדור ליברמן / צילום: לעמ, רויטרס

צוותי המו"מ של אביגדור ליברמן ומשה כחלון חידשו את המו"מ לקראת הסכם קואליציוני שיאפשר כניסתו של אביגדור ליברמן לממשלה. צוותי המו"מ מסרו לחדשות 2 כי ניתן לסגור הסכם בקרוב.

מוקדם יותר דווח כי התעקשותו של ח"כ ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, על מתן תוספת הכנסה באופן סקטוריאלי לעולים חדשים בלבד מעכבת את השלמת המו"מ לכניסת מפלגתו לקואליציה. ל"גלובס" נודע כי במהלך השיחות היום דרש ליברמן הטבות נוספות לעולים ובכלל זה הגדלת הסיוע למשכנתאות ולשכר דירה.

המגעים לצירופה של ישראל ביתנו לממשלת נתניהו נמשכו היום (ב') באינטנסיביות, על רקע מחלוקת עמוקה בין האוצר לליברמן בנושא התוספת התקציבית שליברמן דורש לחלק לעולים חדשים. פגישה משולשת שנערכה היום בנושא בין ליברמן לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון הסתיימה ללא תוצאות.

 

"הדרישה של ליברמן להגדלת הפנסיה של העולים החדשים איננה מעשית", אומרים באוצר. ראשית, משום שהמדינה אינה משלמת פנסיה בצורה מרוכזת לעולים ושנית משום ששר האוצר, משה כחלון, הנחה את הדרג המקצועי שלא להפלות בחלוקת הטבות כספיות בין עולים לוותיקים או על רקע דת, גזע ומין.

האלטרנטיבה לרעיון של ליברמן שהעלה האוצר במגעיו עם נציגיו של ליברמן למו"מ - רו"ח משה ליאון והח"כ לשעבר ליאון ליטינצקי - היה להגדיל את קצבת הבטחת ההכנסה לכלל הקשישים מ-3,000 ל-3,500 שקל בעלות כוללת של 2 מיליארד שקלים.

כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", יש כיום בישראל כ-240 אלף קשישים מקבלי הבטחת הכנסה, מהם כ-80 אלף עולים חדשים, רובם יוצאי מדינות ברית המועצות לשעבר ועוד כ-50 אלף ישראלים לא-יהודים, חלקם תושבי מזרח ירושלים.

מאחר שמדובר בתוספת רב-שנתית, יש צורך להציג מקור תקציבי למימון שלה, בהתאם לכללי הנומרטור שנכנסו לאחרונה לתוקף. בדיוני הכנת התקציב לשנים 2017-18 התברר לאחרונה כי המדינה כבר נמצאת בהתחייבויות החורגות ב-10 מיליארד שקל ויותר מתקרת ההוצאה המותרת בחוק.

גורמים בירושלים אמרו היום ל"גלובס" כי ליברמן, שכבר זכה ל"מחמאות" על חלקו בהקמת הרשימה המשותפת של המפלגות הערביות בבחירות האחרונות לכנסת (בגלל יוזמתו להעלאת אחוז החסימה), אינו שש להצטייר גם הפעם כמי שנלחם להיטיב את מצבו של הציבור הערבי ישראלי.

ליברמן אמר היום כי עדיין לא הושגו הסכמות עם האוצר בנוגע לדרישותיו בנושא הפנסיה והביטחון. "הדרישות שלנו לא השתנו מאז הבחירות. לאורך כל הדרך הדגשנו שאין לנו ציפייה לקבל 100% מהדרישות שלנו, היינו מוכנים להתפשר והתפשרנו בנושא דת ומדינה ועונש מוות למחבלים. שני נושאים בסיסיים שאנחנו לא מוכנים להתפשר זה ביטחון ורפורמה פנסיונית. זו רפורמה עבור כולם לא עולים מרוסיה בלבד כפי שמציגים אותה, אלא רפורמה שבאה לתקן עיוותים ולעזור לשכבות הכי חלשות. לצערי ההצעות שקיבלנו מהאוצר - אנחנו לא יכולים לקבל אותן".

שר האוצר משה כחלון הגיב היום על דרישות ליברמן: "זה לא סוד שתבעתי את הרחבת הממשלה, לחצתי לכך לאורך כל השנה האחרונה. כשר האוצר יש עליי אחריות לשמור על תקציב המדינה. ההצעה שהצענו לישראל ביתנו היא הוגנת ביותר. היא לא מפלה, לא סקטוריאלית וניתנת לכלל הציבור. לא נאפשר אף הצעה שתגרום להרחבת פערים. כאשר סקטור אחד מקבל וסקטור אחר לא - זה מתכון בטוח להגדלת הפערים.

"ההצעה שלנו היא בהיקף של 1.3-1.4 מיליארד ש"ח והיא כוללת את 350 מיליון השקלים עליהם הכרנו לפני חודש. זה המספר שאנחנו יכולים לתת בכדי לשמור על כלכלה אחראית ויציבה. מפלגת כולנו לא תאפשר השתוללות בשום תחום: לא בכלכלי, לא במדיני ולא בבטחוני. דמוקרטיה היא שוויון זכויות ובכסף הזה יזכו כולם: יהודים, ערבים, זקנים, צעירים, ותיקים ועולים. זאת מבחינתנו ההצעה שמונחת על השולחן".