בנק ישראל ישיק לקראת סוף השנה אתר לאיתור חשבונות רדומים

המיזם יהיה חלק מהאתר לאיתור כספי הפנסיה האבודים של האוצר, שהוקם לפני 3 שנים ■ בחשבונות עם סכום של עד 3,000 שקל ניתן יהיה לקבל את הכסף ללא הגעה לסניף

בנק ישראל מקדם הקמת אתר לאיתור חשבונות רדומים, בעיקר של לקוחות שמתו. לפני כמה ימים פרסם הפיקוח על הבנקים טיוטת חוזר, ובה רשימת הדרישות שיצטרכו הבנקים להוציא לפועל כדי לקדם את הקמת המיזם. בנק ישראל צפוי להשיק את האתר ברבעון הרביעי של השנה, ונראה כי השקתו תלווה במסע פרסום להעלאת מודעות הציבור.

האתר יוקם בשיתוף-פעולה עם משרד האוצר, ולמעשה יהיה חלק מהאתר של המשרד לאיתור חסכונות פנסיוניים. לפני 3 שנים הקים משרד האוצר, ביוזמה של המפקח על הביטוח לשעבר עודד שריג, מיזם שעסק באיתור חסכונות פנסיוניים אבודים. האתר זכה להצלחה רבה, וכאמור, בקרוב ניתן יהיה לאתר בו גם חשבונות בנק "אבודים". לצורך קידום הקמת האתר, הגדיר באחרונה בנק ישראל מה נחשב פיקדון או חשבון ללא תנועה, ואמור להיכלל במאגר - מדובר בפיקדון שבו הבנק לא הצליח ליצור קשר עם הלקוח במשך חודשיים ממועד הפירעון, או חשבון עו"ש שבמשך עשרה חודשים לא נעשתה בו אף תנועה.

"איזון בין הנגשת מידע לפרטיות"

"המיזם לאיתור פיקדונות ללא תנועה וחשבונות של נפטרים נועד לסייע ללקוחות לאתר פיקדונות וחשבונות בכל סכום שהוא, באמצעות פלטפורמת אינטרנט. המיזם עוצב באופן המאזן בין הצורך להנגיש את המידע ללקוח ללא עלות, לבין הצורך לשמור על פרטיות הלקוח", כותבים בבנק ישראל.

במסגרת זו הוחלט כי המידע יכלול רק את שם הבנק שבו מתנהל החשבון הרדום, ולא פרטים על שם הסניף או היקף הכספים שיש בו. לצורך קבלת פרטים נוספים, יצטרכו היורשים לפנות אל הבנק ולהציג את המסמכים הדרושים, כגון צו ירושה.

בד-בבד יצטרכו הבנקים להציג באתרי האינטרנט שלהם הפנייה לדף ייעודי שיעסוק בפניות הציבור בנושא זה. בדף זה יידרשו הבנקים לפרט את הדרכים שבהן ניתן לפנות לבנק ואת המסמכים שיש להציג בכדי לקבל את הכספים. הבנקים גם ימנו אחראי פניות הציבור למיזם - עובד ייעודי, שיוודא כי נעשה טיפול יעיל ומענה הולם לפניות השונות שיקבל הבנק. עוד נקבע כי במקרים שבהם יתרת הכסף בחשבון עומדת על פחות מ-3,000 שקל, יוכל הלקוח או היורש לקבל את הכסף מבלי להגיע פיזית אל הסניף.

כמו כן מאפשר בנק ישראל לבנקים להעלות את הרף לקבלת כספים ללא צורך בהגעה פיזית אל הסניף. במקרים שבהם יצטרכו הלקוחות להגיע לסניף, יקבעו הבנקים נהלים לזיהוי הלקוחות ודרכים להעברת הכסף. נוסף על כך, נקבע כי לקוחות שאינם מעוניינים שפרטיהם יהיו במיזם, רשאים לבקש מהבנק שיפנה לבנק ישראל ויבקש להסירם מהמאגר.