שיא בביומד: אורבימד ישראל גייסה קרן שנייה בהיקף 307 מ' ד'

ג'ונתן סילברסטיין, שותף בכיר בקרן: "זו הקרן הגדולה ביותר שגויסה למדעי החיים בישראל. המשקיעים שלנו אוהבים את הצוות המקומי"

אנשי אורבימד. "המשקיעים מודעים ליכולות של ישראל בתחום הרפואי" / צילום: תמר מצפי
אנשי אורבימד. "המשקיעים מודעים ליכולות של ישראל בתחום הרפואי" / צילום: תמר מצפי

קבוצת אורבימד העולמית, הקבוצה הגדולה בעולם להשקעה במדעי החיים, הודיעה היום (ב') על גיוס קרן שנייה המיועדת להשקעות בישראל, בהיקף של 307 מיליון דולר. בין המשקיעים בקרן ניתן למצוא גורמים מוסדיים, קרנות משפחתיות וגם חברות רפואיות מובילות.

הקרן הראשונה של אורבימד עבור ישראל גויסה ב-2011 ועמדה על 222 מיליון דולר. היא הוקמה בשיתוף-פעולה עם ממשלת ישראל דרך משרד המדען הראשי, במסגרת המכרז על קרנות הביומד הממשלתיות, בו אורבימד הייתה הזוכה היחידה. הממשלה השתתפה בקרן הראשונה, הן בהשקעה של 40 מיליון דולר והן בערבות לרצפת סיכון. הקרן הנוכחית כבר גויסה ללא השתתפות או תמיכה ממשלתית כלשהי.

מנהלי הקרן השנייה והראשונה, הם ד"ר ניסים דרוויש, ענת נשיץ וארז חיימוביץ, שהמנהלים אותה מישראל, יחד עם ג'ונתן סילברסטיין וקארל גורדון, המנהלים את פעילות הפרייווט אקוויטי של אורבימד העולמית.

"להחזיר את הקרן"

- מה גרם למשקיעים להתעניין בקרן החדשה?

דרוויש: "לקרן הראשונה כבר נרשמו מספר אקזיטים, ובראשם האקזיט בחברת התרופות לסרטן CCam, שנמכרה לבאייר בהסכם שיכול להניב עד 605 מיליון דולר (מהם 95 במועד חתימת העסקה). ההסכם הזה לבדו יכול להחזיר את כל הקרן. בנוסף היו לנו כמה מימושים בחברות בורסאיות שבהן השקענו, וכמה סבבי השקעה בערכים גדולים יותר מאשר בהם השקענו בתחילה (uprounds)".

סילברסטיין: "המשקיעים שלנו אוהבים את הצוות המקומי וכן שותפים נוספים שגייסנו שיהיו מעורבים גם בקרן הישראלית, כמו למשל סטיב סקווינטו שהיה המייסד של חברת אקטליון וכבר שילבנו אותו בבורד של שלוש מן החברות הישראליות שלנו, או קווין קוך, שהיה בכיר בביוג'ן. גייסנו לקרן בתור וונצ'ר פרטנר (שותף בקרן שלא במשרה מלאה - ג.ו) גם את הישראלי לשעבר ד"ר רוני גינור שמכר לפני כמה שנים את חברת הייעוץ הרגולטורי בקר קונסלטינג". וונצ'ר פרטנר ותיקה יותר באורבימד ישראל היא פרופ' איה יעקובוביץ, ישראלית המתגוררת בארה"ב שיזמה מספר חברות מצליחות בתחום הסרטן.

דרוויש: "המשקיעים שלנו מודעים ליכולות של ישראל בתחום הרפואי. הם מודעים לכך שפיתוחים משמעותיים בתחום החם של האימונואונקולוגיה, הגיעו מחוקרים ישראלים, וכי יש בארץ פעילות בתחומים של תרפיה גנטית ועריכה גנטית, שהן במוקד של פיתוח תרופות חדשות. ישנה גם התלהבות רבה מחממת FutuRX שהקמנו בתמיכת המדען הראשי, להשקעה בפרויקטים מוקדמים יותר, יחד עם תאגידי הבריאות המובילים טקדה וג'ונסון אנד ג'ונסון".

סילברסטיין: "אני נותן לממשלת ישראל קרדיט אדיר, משום שבלעדיהם לא היינו יכולים לגייס את הקרן הראשונה שלנו, אולם כעת השוק בשל לפעילות בישראל".

- שוק ההון הסיכון כולו התאושש בזמן שעבר בין גיוס שתי הקרנות.

סילברסטיין: "בהחלט. בתקופת הקרן הראשונה השוק היה קשה. לפני כחצי שנה כשהתחלנו לגייס את הקרן הנוכחית המצב היה הרבה יותר חיובי, אם כי מאז הוא דעך קצת". יצויין כי מספר קרנות ישראליות נוספות בתחום הרפואי ניצלו גם הן את המצב כדי לגייס קרנות המשך, ובין היתר אקסלמד, טריוונצ'רס ווויטהלייף.

- יש סיכוי שקרנות נוספות שהתחרו איתכן בזמנו על מכרז הקרנות הממשלתיות, ישקיעו כעת בישראל?

סילברסטיין: "הייתי שמח מאוד לו זה היה קורה, גם כציוני וגם כמי שמחפש שותפים איכותיים להשקעות בישראל. בשנים האחרונות קרנות ההון סיכון הזרות הפחיתו את מעורבותן בישראל ואל הוואקום נכנסו במרץ קרנות ההון סיכון התאגידיות. הייתי רוצה לראות את שני הגורמים פועלים כאן בו זמנית. הדבר העיקרי שחסר לחברות הישראליות זה כסף. בעבר אמרו שחסר גם ניהול אבל המצב בתחום הזה מאוד משתפר".

- באילו תחומים נוספים הקרן מתעניינת?

דרוויש: "מלבד עריכה גנטית ותרפיה גנטית, גם בריאות דיגיטלית, קרדיולוגיה, רובוטיקה, ניורומודולציה (גרוי עצבי חשמלי לשם שינוי פעילות עצבית), טלהרפואה, ובתחום התרופות עדיין סרטן, מוח, תרופות יתום, תחום הכבד ובעיקר כבד שומני, ואולי גם תחום רפואת העיניים אם נמצא את המוצר הנכון.

"אנחנו אוהבים לומר שאנחנו אדישים לשלב ההשקעה - יש לנו חברות בשלב III של הניסויים הקליניים ומנגד חברות החממה. יש לנו חברות שהן ייחודיות בתחומן כמו ניוטרינה, אטוקס ביו וכמומאפ (ראו טבלה)".

סילברסטיין: "אנחנו אדישים גם לכישורים שנמצאים כבר בחברה. אם זו חברה בתחום מעניין אך חסר לה מנהל בתחום מסוים, אנחנו נדאג לכך, כי אנחנו יודעים למצוא אנשים בכל העולם".

 

חברות בולטות בפורטפוליו של אורבימד
 חברות בולטות בפורטפוליו של אורבימד