מצטרף לטרנד: בנק ירושלים ינפיק אג"ח CoCo בהיקף של 150 מיליון ש'

מתנאי האג"ח עולה כי תבוצע מחיקה של החוב בתרחיש קיצון * האיגרות זכו לדירוג BBB פלוס

בנק ירושלים, שבשליטת משפחת שובל ובניהול גיל טופז, מקדם הנפקה של אג"ח מסוג CoCo בהיקף של 150 מיליון שקל. בתחילת השבוע הפיץ דיסקונט חיתום, שמוביל את ההנפקה, מסמך למשקיעים המוסדיים, הכולל פרטים שונים לגבי האג"ח, אם כי עדיין לא נכלל בהם הפרט המרכזי, והוא גובה הריבית. המוסדיים יכולים להעביר את הערותיהם עד היום, ולאחר מכן ייצא המסמך הסופי של ההנפקה. האג"ח קיבלו דירוג של BBB פלוס מ-P&S מעלות.

אג"ח CoCo הוא מכשיר היברידי המשלב תכונות של אג"ח ושל מניות. באג"ח של בנק ירושלים מתוכנן מנגנון דומה לזה שקיים ב-CoCo של מזרחי טפחות, קרי כזה שבו הקרן נמחקת למשקיעים בתרחיש קיצון. לעומת זאת, באג"ח CoCo של בנק לאומי, בעת תרחיש קיצון, מומר האג"ח למניות.לאג"ח מנגנון שבו ניתן למחוק למשקיעים את הקרן, במקרה שהלימות ההון (היחס בין ההון העצמי לנכסי הסיכון, ובראשם תיק האשראי) יורד מתחת ל-5%, או במקרה שבו מחליט בנק ישראל כי קיים חשש ליציבות הבנק. נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה עמדה הלימות ההון ליבה של הבנק על 9.7%.

כדי לפצות על הסיכון, אמורה הריבית באג"ח להיות גבוהה ביחס לשאר כתבי ההתחייבות הנדחים של הבנק (המכשיר המקביל לאג"ח בבנקים). כאמור, גובה הריבית עדיין לא נקבע, רק הוחלט שהיא תהיה צמודת-מדד ותשולם פעמיים בשנה.

עוד באשר ל-CoCo שמנפיק בנק ירושלים, הרי שהמח"מ שלו יעמוד על 4.7 שנים. לבנק ירושלים תהיה אפשרות לפרוע בתשלום אחד את האג"ח לאחר חמש שנים, או להאריך אותו למשך חמש שנים נוספות. פירעון הקרן יתבצע בתשלום אחד.

מכשיר חדש יחסית

ממסמכים שהופצו למוסדיים עולה כי במסגרת תנאי ההנפקה לא תהיה למחזיקי האג"ח עילה לפירעון מיידי. רק במקרה שבו יוחלט על פירוק הבנק, יוכלו בעלי האג"ח לדרוש פירעון מיידי, אבל גם אז מקומם בסדר הנשייה אינו גבוה.

מכשיר ה-CoCo הוא חדש יחסית בשוק ההון הישראלי. עד כה הנפיקו מכשיר שכזה בנק לאומי ומזרחי טפחות. מכשיר זה מוכר כהון רובד 2 בדרישות ההון של הבנקים.