הסטארט-אפ זברה מדיקל אשר עוסק בהדמיה מגייס 12 מ' ד'

החברה נבחרה כאחד הסטארט-אפים המבטיחים של "גלובס" לשנת 2015. המוצר שלה נמצא כעת בשלב הפיילוט אצל מספר ארגונים רפואיים, ביניהם קופת חולים כללית

אלעד בנימין, זברה מדיקל. "להטיב עם החולים" / צילום: איל יצהר
אלעד בנימין, זברה מדיקל. "להטיב עם החולים" / צילום: איל יצהר

חברת Zebra Medical Vision, שמפתחת מערכת לפיענוח ממוחשב של תמונות הדמיה, גייסה 12 מיליון דולר, בסבב גיוס שהובל על ידי לIntermountain Healthcare, חברת שירותי רפואה אמריקאית, שמוגדרת כאחת החדשניות בארה"ב. ההון שגויס ישמש להאצת פיתוח פלטפורמת האבחון שלZebra.

כיום החברה מציעה אלגוריתמים התומכים בפיענוח תמונות הדמיה בתחום האוסטיאופורוזיס (דלדול עצם), כבד שומני ואמפיזמה (מחלת ריאה), והיא שמה לעצמה ליעד להוציא לשוק מאה אלגוריתמים נוספים בשנתיים הקרובות - כולל אבחון אוטומטי של מחלות ופגיעות במוח, סרטן ועוד. בכוונתה לגייס עובדים נוספים בישראל, בעיקר לתחומי ה-Deep Learning.

זברה נוסדה ב-2014 על ידי אלעד בנימין, אייל טולדנו, ואיל גורה. גורה הקים את החברה לאחר שעבר תאונת צלילה, ונאלץ לקבל זריקות רבות משום שהטכנאי שצילם אותו לא ידע לפענח את התמונה באופן הנכון.

אף שהיא חברה צעירה, זברה כבר מוכרת יחסית בתעשיית הבריאות הדיגיטלית הישראלית, והיא נבחרה כאחד הסטארט-אפים המבטיחים של "גלובס" לשנת 2015. המוצר שלה נמצא כעת בשלב הפיילוט אצל מספר ארגונים רפואיים, ביניהם קופת חולים כללית.

לדברי מנכ"ל החברה אלעד בנימין: "עולם הרדיולוגיה הולך לקראת משבר כוח אדם מכמה סיבות: הגידול באוכלוסייה ובעיקר באוכלוסייה המבוגרת והחולה, הגידול בחשיפה של מדינות מתפתחות לשירותי רדיולוגיה, וכן העלייה בכמות המידע שמגיעה ממכשירי ההדמיה, ובמקביל כמות הרדיולוגים לא השתנתה. אנחנו רוצים לעזור לרדיולוגים לפענח את התמונות, תוך חיסכון בזמן, ולפנות אותם רק למקרים המורכבים יותר".

לדברי בנימין, בתי החולים משתמשים היום במערכת בשתי דרכים. האחת היא למוך ברדיולוג כאשר הוא מאבחן על פי תמונת הדמיה שצולמה זה עתה. השנייה, היותר חדשנית, היא לעבור על כל מאגרי התמונות הקיימים בבית החולים, כדי לאתר אנשים הסובלים ממצב מסוים, אך כלל לא יודעים זאת. בכך יש פוטנציאל לרווחיות עבור בית החולים. "בית החולים מקבל יותר תשלום עבור חולה מאובחן, ולעומת זאת נוטל על עצמו סיכון אם החולה אינו מאובחן ומחלתו מחמירה. לכן כדאי לו ליזום מהלכים של אבחון מוקדם".

גורמים שמכירים את פעילות החברה ואת שוק הביומד, מציינים כי המוצר יכול להיות רלוונטי גם עבור חברות תרופות, שיכולות להשתמש בו כדי לאתר לקוחות פוטנציאליים למוצרים שלהם. "זו אפשרות, אך אנחנו מעוניינים תחילה לשווק את המוצר למקום שבו המחשבה הראשונה היא להטיב עם החולים, ולא מחשבה שיווקית", אומר בנימין.

כל אחד מן האלגוריתמים של החברה צריך לעבור אישורFDA, תהליך שאורך כמה חודשים. המודל העסקי של החברה הוא מכירת מנויים, כשהתשלום תלוי בנפח המידע המועבר דרך התוכנה. "הגיוס הזה אמור להעביר אותנו לרווחיות", אומר בנימין.