פז נפט: הרווח הנקי נפל ב-16% ל-160 מיליון שקל

הרווח המתואם צמח ב-33% ■ הרווח התפעולי עלה ב-7% לעומת הרבעון המקביל, והסתכם בכ-308 מיליון שקל ■ המנכ"ל יונה פוגל: "ממוקדים בפיתוח תחום הקמעונאות"

יונה פוגל / צילום: תמר מצפי
יונה פוגל / צילום: תמר מצפי

ירידת מחירי הנפט בחודשים האחרונים באה לידי ביטוי בתוצאות חברת האנרגיה פז  לרבעון הראשון של השנה. החברה שבשליטת צדיק בינו הציגה היום (ד') שחיקה של 27% בהכנסותיה שעמדו על 2.35 מיליארד שקל, ולצד שחיקת הרווח הגולמי והתפעולי, גם בשורה התחתונה של תוצאות הרבעון הראשון נרשמה ירידה של 16% ל-160 מיליון שקל.

התוצאות הללו כוללות גם רווח הון של 63 מיליון שקל לאחר מס, בעקבות מכירת החזקותיה בחברת פי גלילות לחברת הנדל"ן קנדה ישראל. יחד עם זאת, בפז מציינים כי הרווח הנקי המתואם דווקא צמח בתקופת הרבעון ב-33% והגיע ל-222 מיליון שקל. החברה גם נהנתה מהכנסות מימון נטו של 7 מיליון שקל, לעומת הוצאות מימון של 71 מיליון שקל ברבעון המקביל, בהשפעת הוצאות על עסקאות הגנה על שער הדולר והשפעת שינוי שערו ביחס לשקל.

פז פועלת בתחום הזיקוק (בית זיקוק אשדוד), התעשייה והשירותים (פזגז ועוד) וקמעונאות וסחר (רשת חנויות הדלק וחנויות הנוחות Yellow). שחיקת המכירות גררה ירידה רבעונית של 29% ברווח הגולמי שלה, שעמד על 421 מיליון שקל, וירידה של 38% ברווח התפעולי שהגיע ל-195 מיליון שקל.

בפילוח הרווחיות לפי מגזרים בולטת ההרעה בפעילות הזיקוק, שרשמה הפסד תפעולי של 19 מיליון שקל, אחרי רווח תפעולי של 186 מיליון שקל ברבעון המקביל. זאת, לפי החברה, "בעיקר בהשפעת הפרשי עיתוי בגין הגנות מלאי וירידה במרווח הזיקוק". בפז מוסיפים כי הרווח התפעולי המתואם של פז זיקוק נחלש ב-42% ל-94 מיליון שקל.

מנגד, פז מציגה שיפור נאה של 18% ברווחי מגזר הקמעונאות והסחר, ל-98 מיליון שקל, וקפיצה של 28% ברווחי פז תעשיות, שהגיעו ל-90 מיליון שקל בהשפעת שיפור הרווחיות של פזגז ופזקר, וכן בהשפעת רווח הון של 7 מיליון שקל ממימוש נכס.

יונה פוגל, מנכ"ל פז, מסר היום כי הרבעון הראשון ב-2016 היה רבעון טוב עבור קבוצת פז, "הודות לגיוון בפעילות החברה ולהכנסות מרווחי הון". לגבי פעילות הזיקוק הוא הוסיף כי "למרות שחיקת מרווחים בעולם, הצליח בית הזיקוק באשדוד להגדיל את הפרמיה מול מרווח הייחוס. מרווח הזיקוק באשדוד עומד על 8.9 דולר לחבית, ומהווה גידול בפרמיה אל מול מרווחי הייחוס לעומת הרבעון המקביל אשתקד".

מניית פז התחזקה בשנה האחרונה ב-10% ומשקפת לחברה שווי של 6.1 מיליארד שקל.