לוהטת בת"א: ננו דיימנשן מזנקת כ-17% לאור הצלחה בניסוי

ננו דיימנשן וחברת  Accellta ערכו ניסוי משותף שהוכיח כי ניתן להדפיס תאי גזע חיים באמצעות מדפסת תלת-ממד

שיתוף-פעולה בין שתי חברות ישראליות הוביל להצלחה בניסוי להדפסת רקמות שמקורן בתאי גזע, באמצעות מדפסות תלת-ממד. החברות הן ננו דיימנשן, יצרנית מדפסות תלת-ממד שנסחרת בת"א ובנאסד"ק בשווי של 53 מיליון דולר, וחברת הסטארט-אפ Accellta, שהוקמה תחת מכון AMIT בטכניון, בחסות המיליארדר המנוח אלפרד מאן. החברות הגדירו את תוצאות הניסוי כ"הוכחת היתכנות מוצלחת של הדפסת תלת-ממד של תאי גזע".

לאור תוצאות הניסוי, החברות ישקלו הקמה של ישות חדשה לטובת פתרונות עתידיים אלו. יחד עם זאת, הן לא מתכננות להשקיע באופן ישיר כספים רבים לטובת הרחבת הפעילות, אלא, לפי התכנון, אותם כספים יגויסו ישירות על-ידי הישות המשותפת שתוקם.

לפי נתונים שצירפו החברות להודעה, שוק הדפסת תלת-ממד של חומרים ביולוגיים צפוי לצמוח מ-481 מיליון דולר ב-2014 לכ-6 מיליארד דולר ב-2024. הטכנולוגיה מיועדת בין השאר לבדיקת תרופות בשלבי הפיתוח הפרה-קליניים, ניסויים במוצרים קוסמטיים ועוד. נכון להיום, ננו דיימנשן עוסקת בפיתוח מדפסות תלת-ממד בעיקר לשוק המעגלים האלקטרוניים. Accellta פיתחה טכנולוגיה שמיועדת לייצור תאי גזע לשימוש בתעשיית התרופות ולצרכי מחקר שונים.

"תפקיד משמעותי במחקר רפואי"

"הדפסת תלת-ממד של תאים חיים היא טכנולוגיה המשחקת כבר כיום תפקיד משמעותי במחקר בתחומים רפואיים. אך על מנת לנצל את הפוטנציאל המלא הגלום בה, ולאפשר את המשך התפתחות התחום, יש צורך לשפר את מהירויות ההדפסה והרזולוציה, את הבקרה על התאים ותפקודם, וכן את זמינות התאים וטכנולוגיות הדיו", אמר עמית דרור, מנכ"ל ננו דיימנשן. "באמצעות שילוב יכולות הזרקת הדיו המהירות והמדויקות שלנו עם יכולות ייצור ובידול תאי הגזע בהיקפים נרחבים של Accellta, בהובלת קבוצה של מהנדסים ומדענים מנוסים ובעלי מוניטין עולמי, נוכל לאפשר הדפסת תלת-ממד ברזולוציה גבוהה ובנפחים גדולים".

יצחק אנג'ל, מנכ"ל Accellta, הוסיף כי "לטכנולוגיות המשולבות של החברות יש את הפוטנציאל ליצור תחומים רבים של פיתוח. אנו נרגשים מהתוצאות הראשוניות וממה שהעתיד צופן לנו".

יו"ר ננו הוא איציק שרם, ועם בעלי המניות נמנים מיכאל אלון, סיימון פריד, שחר בן נון, שרון פימה, שרם והמנכ"ל דרור.

לאחר הדיווח עלתה מניית ננו דיימנשן  ב-15% והשלימה עלייה של 330% בשלוש שנים.