זמן לרדת מהעץ? 3 מניות שכדאי למשקיעים לבדוק

מגמת השחיקה הצפויה במחירי העץ בשנתיים הקרובות, כמו גם מעבר לשימוש בתאית שאינה על בסיס עץ, גוררים המלצה לזהירות וסלקטיביות בהשקעה בחברות הפועלות בתחום העץ והתאית

זמן לרדת מהעץ? / צילום: רויטרס
זמן לרדת מהעץ? / צילום: רויטרס

מחירי העץ ומוצריו רשמו עלייה לאחרונה משפל של עשר שנים, לאור הביקוש בסין בעיקר, שם הוא משמש בתחום הבנייה אך המגמה צפויה לחזור לשחיקה במחירים בשל הגדלת כושר הייצור וסיבות נוספות, כך שלבוחרים להשקיע בחברות הפועלות בתחום העץ והתאית מומלץ לנקוט זהירות וסלקטיביות

תנודתיות בשווקים נמשכת, הגם שפחותה מזו שחווינו בתחילת השנה, ושוקי מניות רבים עדיין רושמים תשואות אפסיות מתחילת חודש מאי, למרות העליות בימים האחרונים. מספר אתגרים משמעותיים בונים לקראת חודשי הקיץ "קיר דאגות" מרשים: הצבעת ההיפרדות בבריטניה (BREXIT), החלטת הריבית בארה"ב והשלכותיה על הדולר, וכמובן הבחירות בארה"ב. ככל שיחזור דונלד טראמפ על אמירתו כי יפטר את נגידת הפדרל ריזרב (פד) אם ייבחר, צפויה העצבנות לגבור טרם הבחירות.

הערב אנו חוגגים את ל"ג בעומר, אחד החגים הפחות אקולוגיים שאנו מציינים. מסתבר שזיהום האוויר ושריפת עצים לא פוגמים בחדוות החג. מלבד למדורות, שימושי העץ בעולם הם רבים ושונים, אחד מהם הוא השימוש בתאית (PULP), המהווה בסיס למוצרי נייר רבים וכן לבניית בתים באזורים שונים בעולם. עודף כושר ייצור הביא ברבעון האחרון של 2015 לירידה חדה במחירי העץ על סוגיו, שנגעו בשפל עשר-שנתי.

המדינה המשפיעה ביותר על מחירי העץ היא סין, שהשפעתה ניכרת בעיקר בתחום העץ הקשיח (HARDWOOD), שם מצאנו קורלציה גבוהה של כ-85% בין מחיר העץ לכמות הכסף בסין, בפיגור של חודש. כטריליון דולר הוזרמו לשוק הכספים הסיני ברבעון הראשון במטרה לבלום את ההאטה בפעילות הכלכלית, והדבר בא לידי ביטוי בעלייה מחודשת בפעילות הנדל"ן במדינה. במקביל להתאוששות סחורות רבות ולחולשת הדולר, תיקנו מעלה מחירי העץ והמניות הקשורות לתחום. למרות הזינוק בחודש מארס בביקוש לעץ בסין, עדיין סך מכירות העץ בעולם ירדו ב-1.2% לעומת הרבעון הראשון אשתקד. מלאי העץ העולמי, העומד על 38 ימים, מצוי 5 ימים מעל הממוצע של חמש שנים ו-8 ימים מעל רמתו ב-2015.

להערכתנו ישוב מחיר העץ לרדת מסיבות עונתיות בחצי השני של השנה, כאשר בשנים הקרובות צפוי כושר ייצור העץ והתאית לגדול משמעותית. אנו צופים עלייה בהיצע העץ של כ-4.5% בחמש השנים הבאות, לעומת ביקוש שיצמח ב-3% בלבד. מפעלים של שתי חברות גדולות בתחום צפויים לדחוק את ניצולת המפעלים הכללית לרמתה הנמוכה זה עשור ומתחת ל-90%, ואת מחירי העץ הקשיח מתחת ל-400 דולר לטון לעומת מעל 500 דולר היום לאחר התיקון מעלה.

ירידת מחירי העץ בשנה האחרונה הגיעה בשיאה לשיעור של כ-50% ברוסיה לדוגמה, ואף 28% בגרמניה. ארה"ב הייתה האזור היחיד בו נרשמה יציבות מחירים על רקע הגידול בפעילות הנדל"ן. למרות הירידה ביבוא בשנה החולפת, עדיין מהוות סין, יפן ודרום קוריאה כמחצית מסך היבוא העולמי לבולי עץ. מדינות יבוא בולטות נוספות הן גרמניה, אוסטריה, שבדיה וצ'כיה. רוסיה וניו זילנד ממשיכות להוות הספקיות המשמעותיות ביותר של עץ לסין.

לשינויים דמוגרפיים והתנהגותיים השפעה רבה על מחירי התאית. הירידה בביקוש לנייר באיכות גבוהה, בעקבות הזינוק בחשיפה למדיה דיגיטלית, הביאה לצניחה במחירי נייר זה (GRAPHIC PAPER), ומנגד עלייה ברמת החיים בשווקים מתעוררים רבים הביאה לגידול בביקוש לנייר לתחום ההיגיינה והאריזה בהובלת ניירות הטישו. הביקוש לאלה צפוי לצמוח להערכתנו ב-3.3% בכל אחת מהשנים הקרובות.

רווחי הענף נגדעים

הפגיעה האקולוגית בעקבות כריתת העצים היא משמעותית. בדוח שפורסם באפריל האחרון נכתב כי ביעור היערות ב-15 השנים הבאות צפוי לפגוע במיליוני דונמים של יער באמזונס, לאורך נהר המקונג, בבורנאו ועוד. מחקר אחר שפורסם בשבוע שעבר הראה כי עצירת ביעור היערות בברזיל תביא תוך 40 שנה לצמצום של 31 מיליארד טון פחמן מהאטמוספירה - שווי ערך לעשרים שנות זיהום. הפגיעה הסביבתית גוררת מעבר מהיר לשימוש בתאית סינתטית על בסיס כימיקלים. 73% מסך שוק התאית היום הוא על בסיס זה, כאשר השימוש בו בולט בתחום ההיגיינה. מדינות כמו הודו ואחרות התחייבו להשקעות של מיליארדים כדי לאושש את היערות המידלדלים.

משיקולים אקולוגיים חברתיים כמו גם לאור הצפי לירידת מחירים חדשה בשנים הבאות בחרנו שלא להמליץ על חברות ב"קנייה" בתחום וכל החברות המוזכרות מטה מדורגות על ידינו ב"מכירה". החברות מאוגדות בשתי תעודות סל תחת הסימולים CUT ו-WOOD, ואלו רשמו ביצועי חסר על מדד 500S &P השנה למרות זינוק חד בשווקים מאז פברואר. 

ENSO היא חברה פינית המשווקת פתרונות אריזה ונייר ברחבי העולם, ובעלת המנוף התפעולי הגבוה מבין החברות הגדולות בתחום על מחירי התאית. מפעל שהתכוונה החברה להפעיל בסין, שייהנה מהביקושים המקומיים, לא צפוי לפעול בשנה וחצי הקרובות, עובדה שהופכת אותה לפגיעה ביותר לירידה צפויה במחירי התאית. החברה דיווחה על ירידה של 2% שנה אחורה במכירות הרבעון הראשון, בעיקר בעקבות ירידה בביקוש למוצרי הנייר. רווחי החברה צפויים לרדת השנה בכ-6%.

UPM - UPM1V.HE הינה חברה פינית, השנייה בגודלה באירופה לייצור ושיווק נייר למגזינים ועיתונים. החברה מוכרת 17% בגרמניה ובסך הכול כ-60% מתוצרתה לאירופה. החברה גם מעורבת בפרויקטי ייצור חשמל נקי באירופה, ולשימושים עצמיים. מכירות החברה ירדו ב-2% בקצב שנתי ברבעון הראשון והיא הכתה את תחזית הרווח תודות לשיעור מס נמוך והתייעלות. המלצתנו מבוססת על המשך ירידה במרווחים בתחום העץ ורווחיות תפעולית נמוכה.

Fibria - FIBR3.SA וגם FBR הינה חברה ברזילאית המייצרת ומשווקת תאית לתעשיית הדפוס, האריזות והטישו. החברה נוסדה ב-1998 ובבעלותה 9.7 מיליון דונם יער ברחבי ברזיל, והיא מוכרת את תוצרתה ברחבי העולם. FBR פספסה את תחזית הרווח וההכנסות לרבעון הראשון, עם ירידה כמותית במכירות של 8% שנה אחורה. פיחות המטבע הברזילאי סייע במיתון חלק מהירידה במכירות בשנה האחרונה, אולם הירידה הצפויה במחירי התאית בשנה הקרובה צפויה להמשיך להפעיל לחץ על המכירות והמרווחים. רווחי החברה צפויים לרדת השנה בכ-30%.

לסיכום, מגמת השחיקה הצפויה במחירי העץ בשנתיים הקרובות, כמו גם מעבר לשימוש בתאית שאינה על בסיס עץ, גוררים המלצה לזהירות וסלקטיביות בהשקעה בחברות הפועלות בתחום העץ והתאית. האתגרים הצפויים בחודשי הקיץ למשקיעים מחייבים יותר זהירות בהחלטות הטקטיות בתקופה הקרובה.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מניות מתעשיית העץ והתאית ששווה לבדוק
 מניות מתעשיית העץ והתאית ששווה לבדוק