הנפט חצה את רף ה-50 דולר חבית: האם הדלק יתייקר שוב?

מאז פברואר הנפט זינק בלמעלה מ-90% ■ הברנט עולה 0.8% ל-50.1 דולר לחבית - שיא של 7 חודשים ■ פסגות: "מחיר הדלק צפוי לעלות"

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

מחיר הזהב השחור לא עוצר באדום, אמש חצה את רף ה-50 דולר לחבית לראשונה מזה 7 חודשים, וזאת על רקע ירידה חדה במלאי הנפט השבועי בארה"ב. אתמול משרד האנרגיה האמריקאי דיווח על ירידה במלאי הנפט הגולמי לשבוע שעבר בהיקף של 4.2 מיליון חביות ליום, בעוד האנליסטים ציפו לירידה מתונה יותר של 1.2 מיליון. נוסף על כך, גם סקר המלאים של ארגון הנפט האמריקני (API) שפורסם מוקדם יותר השבוע הצביע על ירידה חדה מהצפוי במלאי הנפט הגולמי בארה"ב.

הירידה החדה במלאי בארה"ב היא הסיבה העיקרית לעליה האחרונה במחיר הנפט . בשעה זו החוזים העתידיים מסוג WTI מטפסים בכ-0.65% ונסחרים סביב 49.9 דולר לחבית. החוזים על הברנט כאמור חצו את רף ה-50 דולר ונסחרים בעליה של 0.7%. 

"מאז פברואר הנפט זינק בלמעלה מ-90% וכשמסתכלים על התגובה של השווקים, אין ספק שמדובר במהלך חיובי. עם זאת, שלא נתבלבל, מחיר נפט גבוה יותר אינו חדשות טובות לכלכלה שכן הוא מייקר חלק מההוצאות השוטפות של הצרכן הפרטי ובעיקר את מחיר הדלק שצפוי לעלות. גם חברות תעשייתיות שהנפט מהווה חומר גלם משמעותי עבורן נאלצות להתמודד עם מחירים גבוהים יותר אשר שוחקים להן את הרווחיות", כך מתייחס הבוקר לעליה במחיר הנפט אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי בפסגות. 

באשר למדיניות בנק ישראל, בפסגות לא מעריכים שלעליית מחירי הנפט תהיה השפעה שכן גם אם עליה זו תרום לאינפלציה היא תישאר נמוכה מאוד ותאפשר לבנק ישראל להותיר את הריבית ברמה נמוכה.