הנהלת אל על: הסיבות להפסדים - פסח, נפט, הטייסים

(עדכון) - מנכ"ל אל על דוד מימון: "תוצאות הרבעון הושפעו גם מהגידול בהוצאות בשל שיבושים באיוש טיסות" ■ ההפסדים תפחו ב-34%, ההכנסות ירדו

דוד מימון / צילום: סיון פרג'
דוד מימון / צילום: סיון פרג'

אחרי שנהנתה משנת שיא ב-2015, עם צמיחה ברווחיות לצד זינוק בשווי מניותיה, חברת התעופה אל על  פותחת את 2016 ברגל שמאל, עם עלייה משמעותית של 34% בהפסדיה ברבעון הראשון של השנה, שהצטברו ל-21 מיליון דולר, אחרי שההפסדים התפעוליים שלה לתקופה זו הוכפלו והגיעו ל-29 מיליון דולר.

מניית אל על הגיבה בצניחה של 10% לתוצאות והשלימה צניחה של 25% מאז ינואר האחרון, אז נסחרה ברמת שיא שנתית. למרות הירידות האחרונות, בסיכום השנה האחרונה זינקה מניית אל על ביותר מ-200%, והיא משקפת כיום לחברה שווי של 1.2 מיליארד שקל. אל על מייחסת חלק מההשפעות השליליות על תוצאותיה לפעולות שנקטו עובדי החברה, ששיבשו את פעילותה השוטפת והגדילו את הוצאותיה.

במהלך הרבעון נאלצה אל על להפעיל כמה טיסות באמצעות מטוסים חכורים וצוותים זרים, שהוקפצו ארצה מחברות זרות בשל פעולות שונות שנקטו חלק מהטייסים. כמה טיסות אף בוטלו.

בסיכום רבעוני אל על הצליחה לצמצם את הוצאות ההפעלה שלה ב-1.4%, בעיקר בזכות ירידה של 35 מיליון דולר בהוצאות הדלק בעקבות ירידת מחירי הנפט. אולם אל מול זאת, החברה מדווחת על עלייה בהוצאות ההפעלה האחרות שלה, בהיקף של 30 מיליון דולר, בין היתר בשל שיבושים באיוש טיסות, וכן בגין עליית שכר עובדיה בעקבות הסכם העבודה שחתמה ההנהלה מול העובדים בחודש יוני 2015. בסוף הרבעון הראשון העסיקה אל על כ-6,100 עובדים, בדומה לרבעון המקביל.

דוד מימון, מנכ"ל אל על, מסר היום כי "תוצאות הרבעון הושפעו לא רק מעונת החורף, שנחשבת חלשה יחסית, ומכך שפסח ישפיע על הרבעון השני, אלא גם מהגידול בהוצאות החברה בשל שיבושים באיוש טיסות. אנו ממשיכים כל העת במו"מ עם נציגות הטייסים, כדי לאפשר לחברה להפנות את כל מאמציה להתמודדות עם התחרות הגוברת בענף התעופה". עוד בסיכום הרבעון מציגה אל על שחיקה של 6% בהכנסותיה, ל-396 מיליון דולר, והרווח הגולמי שלה ירד ב-34% ועמד על 34 מיליון דולר.

אל על מציינת כי הפעילות הרבעונית הושפעה לשלילה מעיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון השני וכן מהמשך מגמת ירידת מחירי הטיסות בהשפעת ירידת מחירי הנפט והתגברות התחרות. עוד היא מדווחת כי ההכנסות הושפעו לשלילה משינויי מט"ח, בעיקר משחיקת האירו ביחס לדולר. נתח השוק של אל על עלה ברבעון מ-35.4% ל-36%, התפוסה במטוסיה מ-79.5% ל-79.9% ומספר הנוסעים עלה בכ-10% ל-1.05 מיליון.

נתונים חיוביים אלה לא הספיקו לחברה להימנע מהמגמה השלילית בדוחות, אולם צמצום הוצאות המימון שלה בעיקר בהשפעת רווח מפדיון מוקדם של הלוואה, והטבת מס שרשמה בעקבות הקטנת שיעור מס החברות, סייעו לצמצם בשורה התחתונה חלק מהנזקים הרבעוניים שהתבטאו בשורה התפעולית. 

מוועד טייסי אל על נמסר בתגובה: "הפלת האחריות על טייסי החברה היא הדרך הרגילה בה מתנערת ההנהלה מאחריותה לניהול ולמצב. ניהול שגוי של הנהלת אל על, בעיקר בתכנון הטיסות והצבת הצוותים, תוך התעלמות ממגבלות שהכניסה ההנהלה בעצמה להסכמי העבודה, תרמו להפסדים. החלטה מודעת לחכור מטוסים, תוך פגיעה בנוסעים, והתעלמות ההנהלה מהצעות רבות לתיקון ההסכם שאינו מתאים, גרמו לעלויות של עשרות מיליוני דולרים מיותרים ולירידה ברווחי החברה.

"כל טייסי אל על מתגייסים ומתייצבים לטיסות הקבועות להם בלוח הטיסות ומבצעים גם טיסות רבות נוספות. טייס ממוצע באל על עובד כבר למעלה משנה ב-150% משרה ואף למעלה מכך. ברור שסיום החכירות ייטיב כלכלית עם החברה ובוודאי שייטיב עם הנוסעים, וצר לנו שלמרות הניסיונות לקדם פתרונות, להנהלה יש זמן, והיא ממשיכה בחכירת המטוסים המיותרת, תוך ניסיון להפיל את האחריות לתוצאות על טייסי החברה".

תוצאות אל על
 תוצאות אל על