רשות ני"ע האמריקאית חוקרת את נוהלי החשבונאות של עליבאבא

קבוצת המסחר האלקטרוני הסינית מסרה כי הרשות מתמקדת בין היתר בנתוני המכירות שלה מ"יום הרווקים" וכי היא משתפת פעולה עם החוקרים

ג'ק מא / צילום: רויטרס
ג'ק מא / צילום: רויטרס

רשויות בארה"ב בודקות את נוהלי החשבונאות של קבוצת עליבאבא הסינית בחשד להפרת החוק הפדרלי, מסרה קבוצת האי-קומרס הענקית הסינית. המניה צנחה בתגובה בכ-7% אתמול (ד').

עליבאבא  מסרה שרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) פתחה בחקירה נגדה מוקדם יותר השנה. שאלות לגבי קצב הצמיחה שלה והיחסים עם חברות קשורות מלוות את עליבאבא זה שנים.

החקירה הנוכחית ממחישה עד כמה שיפרה עליבאבא את השקיפות שלה. החברה נאבקת במכירות פריטים מזויפים באתרים שלה, ובמקביל היא ממשיכה במסע רכישות שיוצר אי ודאות לגבי רווחיותה.

לפי שעה לא ברור מה בדיוק גרם לחקירת ה-SEC. עליבאבא מסרה שהיא משתפת פעולה עם החוקרים, וכי רשות ניירות הערך האמריקאית מסרה לה שהחקירה אינה מהווה אינדיקציה לכך שהיא הפרה חוקי ניירות ערך פדרליים.

לפי הדוח השנתי שפרסמה עליבאבא שלשום, הרשות מתמקדת בחשבונאות של הרכישות שהיא מבצעת מחברת Cainiao, שהיא בבעלות חלקית של עליבאבה (47%), בנוהלי חשבונאות של עסקאות עם צדדים שלישיים בכלל, ובנתונים מהמכירות של החברה ב"יום הרווקים".

כמה סוחרים בסין תוהים אם התוצאות של "יום הרווקים" ב-11 בנובמבר, שעלו על המכירות המצרפיות של "יום שישי השחור" ו"סייבר מאנדיי" בארה"ב, היו אכן כה גבוהות כפי שעליבאבא דיווחה. בשנה שעברה החברה דיווחה על מכירות של 14 מיליארד דולר ביום מיוחד זה של מבצעים ללקוחות.

Cainiao, שהוקמה ב-2013 על ידי עליבאבא ועוד כמה חברות מסחר ומשלוחים גדולות, לא נכללה בעבר בדוחות הכספיים של עליבאבא, מה שיצר תהיות בקרב משקיעים ואנליסטים.

עליבאבא מסרה שהדוח השנתי האחרון שלה חשף לראשונה את ההכנסות של Cainiao, את ההפסד הנקי שלה, הנכסים וההתחייבויות. דובר עליבאבא, רוברט כריסטי, אמר שהנתונים הללו הם "בדיוק המידע השקוף והבריא שיענה על הבעיות שה-SEC חשפה".

באמצעות Cainiao מנסה עליבאבא לקבל תפקיד מוביל גם בתעשיית משלוחי החבילות הסינית המפוצלת מאוד, כאשר המסחר האלקטרוני שלה מתרחב מעבר למרכזים עירוניים, ומחייב רשת לוגיסטית גדולה וחזקה יותר. השותפות הזו עם חברות משלוחים אחרות מאפשרת לעליבאבא לנתח נתונים על כל דבר, ממגמות של הזמנות ומסלולי משלוחים עד תנאי מזג אוויר כדי לייעל את המשלוחים שלה.

במארס 2015 השלימה Cainiao את סבב המימון הראשון שלה, שגייס כ-1.63 מיליארד דולר ממשקיעים כמו טמסק ו-GIC מסינגפור ו- Khazanah Nasional ממלזיה ופרימוורה קפיטל מסין.

סוחר השורט האמריקאי הידוע ג'ים חאנוס מחברת ניירות הערך קיניקוס, שהימר על ירידה גדולה במניות עליבאבא, אמר בשנה שעברה שתשתית המשלוחים והאחסון של החברה הזו היא "סיכון", לפי חומרים שהגיעו לידי רויטרס.

"עליבאבא שולטת כנראה ב-Cainiao באמצעות אחזקה של 48% ואינה כוללת את התוצאות הכספיות שלה במלואן בדוחות שלה. עסקיה של Cainiao הם זוללי הון. לא ברור כמה מההון הזה הושקע על ידי עליבאבא וכמה הושקע על ידי השותפות שלה", כתב חאנוס.

ג'ון המפסטון, מנהל קרן גידור בחברת ברונטה קפיטל, שגם הוא מוכר מניות של עליבאבא בחסר, אמר שהחשבונאות של הרכישות שביצעה החברה הן "הנעל השנייה שתיפול לה".

עד נעילת המסחר שלשום (ג') ירדה מניית עליבאבא ב-12.3% ב-12 החודשים האחרונים.