נפתלי בנט: "שהקבינט יפסיק להיות עיוור"

יו"ר הבית היהודי ממשיך לעמוד על דרישתו מראש הממשלה למנות מזכיר צבאי לחברי הקבינט הביטחוני ■ "אנו דורשים שחברי הקבינט יקבלו חומר ושיירדו לשטח", כתב בנט בפייסבוק, "שיקבלו תמונה מלאה, לא מצונזרת, של כלל החזיתות"

בנימין נתניהו נפתלי בנט / צילום: חיים צח-לע"מ רוני שיצר
בנימין נתניהו נפתלי בנט / צילום: חיים צח-לע"מ רוני שיצר

הקרב על המזכיר הצבאי לקבינט עולה מדרגה: יושב ראש הבית היהודי שר החינוך נפתלי בנט חידד לפנות בוקר (ראשון) את דרישתו למנות מזכיר צבאי ייעודי לחברי הקבינט, שיספק עדכונים לכלל החברים הפורום לפחות פעם בשבוע. "דרישתנו פשוטה: שהקבינט יפסיק להיות עיוור", כתב בנט בעמוד הפייסבוק שלו, "שיקבלו תמונה מלאה, לא מצונזרת, של כלל החזיתות". עוד הוסיף כי על חברי הקבינט "לעבור הכשרה" ולקבל חומרים רלוונטיים לפני כל דיון.

במהלך השבוע שעבר הבהירו בבית היהודי כי מדובר באולטימטום לאישור צירופו של אביגדור ליברמן כשר ביטחון בממשלה: "זהו תנאי שסיעת הבית היהודי תאשר את השינויים האחרונים בממשלה", הצהיר בנט בישיבת הסיעה בשבוע שעבר.

"הקבינט עיוור מתוך החלטה. חברי הקבינט ממודרים ממידע חיוני באופן עקבי", הצהיר השר. כך, לדוגמה, טוען בנט כי חברי הקבינט כלל לא עודכנו לגבי קיומן של מנהרות החודרות לשטח ישראל במהלך השנתיים שקדמו למבצע צוק איתן ועד לפרוץ הלחימה בעזה בקיץ 2014. "את המידע הייתי צריך להביא בעצמי מירידה לשטח ושיחות עם מפקדים", הוסיף, "מבצע מהיר, נחוש וקצר היה עשוי לחסוך בחיי אדם". לדבריו, במלחמת לבנון השנייה הורגש דפוס דומה: "גם שם הקבינט לא עודכן מה קורה אך נדרש לקבל החלטות, כמו לשלוח חיילים לפעולת ה-48 שעות האחרונות - שהתבררה כמיותרת".

השר הדגיש כי לא מדובר בדרישה חדשה, אלא בכזו החוזרת על עצמה כבר תקופה ארוכה. "במשך כבר שנתיים וחצי אני פונה לראש הממשלה בעניין בשקט מוחלט - כלום, שום התקדמות", האשים. לדבריו, "אנו נלחמים כאן על חיי חיילי צה"ל ואזרחי ישראל, אין מטרה מקודשת מזו. כפי שאסור לכסות עיני נהג אוטובוס, כך אסור לכסות עיני קבינט. שניהם מסכנים חיי אדם. לחיי אדם אין מחיר. אני לא מסוגל לוותר יותר".

בסוף השבוע הודיע ראש הממשלה נתניהו כי מינה צוות בראשות ראש המל"ל לשעבר, האלוף במילואים יעקב עמידרור, שידון בדרישות בנט ויגיש את המלצותיו תוך שלושה שבועות. עם זאת, בבית היהודי לא קיבלו בברכה את היוזמה, והמשיכו בתקיפת נתניהו. ״שום ספין של ראש הממשלה לא יציל חיי אדם, ובטח לא עוד הקמת ועדה חסרת חשיבות כפי שהוא נוהג להקים מעת לעת", אמרו.

"ועדת לוקר שמונתה על ידי ראש הממשלה עצמו פעלה שנה, והדוח נגנז, ולא נדון פעם אחת", כתב בנט לחברי הכנסת במפלגתו בעקבות ההצהרה של נתניהו. "איבדנו חיילים בגלל קבינטים מנוטרלים. באתי לפוליטיקה, אחרי מלחמת לבנון השנייה, בדיוק כדי למנוע הישנות של זה".