בג"ץ דחה עתירת בזק נגד מחירי השימוש בתשתיות שלה

המשמעות היא שמשרד התקשורת קיבל את מלוא הגיבוי מבג"ץ לדרוש מבזק לאפשר למתחרותיה שימוש בתשתיותיה במחירים נמוכים מאד וקרובים למחירים שנקבעו במקור

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

בג"ץ דחה היום (א') את עתירת בזק נגד רפורמת השוק הסיטונאי. המשמעות היא שמשרד התקשורת קיבל את מלוא הגיבוי מבג"ץ לדרוש מבזק לאפשר למתחרותיה שימוש בתשתיות שלה במחירים נמוכים מאד וקרובים למחירים שנקבעו במקור, ואשר בגינם היא עתרה לבג"ץ. החלטת בג"ץ מעניקה למשרד התקשורת רוח גבית במשא-ומתן המתנהל היום מול בזק לגבי מחירי הטלפוניה שלה למתחרים בעתיד. 

בזק עתרה לבג"ץ נגד הרפורמה בשוק הקווי בשני נושאים. הנושא הראשון היה התנגדותה להחיל את הטלפוניה ברפורמה. כלומר, בזק לא הסכימה לכך שהטלפוניה שלה תהיה בכלל חלק מהרפורמה, והסכימה רק לכך שהרפורמה תכלול את שירותי האינטרנט שלה שיוקצו למתחרים, כך שיוכלו לספק בחבילה אחת תשתית אינטרנט פלוס ספק. הנושא השני היה המחירים שקבע המשרד לשימוש באינטרנט ובטלפוניה שלה, כאשר בזק טענה שהם נמוכים מדי.

יחד עם זאת, נדגיש כי מחירי הטלפוניה שמשרד התקשורת אמור לפרסם בהחלטתו לשימוע המתוקן שיצא לפני מספר חודשים בעניין, אינם קשורים למחירי הטלפוניה שהופיעו בהחלטת השר ובתקנות המקוריות.

מרגע שהמדינה הודיעה לבג"ץ כי היא נוטשת את מודל הסיטונאות בטלפוניה, היא הבהירה לו כי המחירים שנקבעו על-ידה לטלפוניה בהחלטת השר המקורית אינם רלוונטיים יותר, והודיעה כי תצא לשימוע למחירי הטלפוניה במתכונת הריסייל (מכירה חוזרת), שהיא מתכונת הנדסית שונה לחלוטין.

לכן, החלטת בג"ץ מהיום לכאורה אינה רלוונטית למחירי הטלפוניה, אך כן רלוונטית למחירי האינטרנט שנותרים על כנם. כלומר, בג"ץ אישש את מחירי מודל האינטרנט שהמדינה קבעה, אך לא עסק במחירי הטלפוניה.

לגבי הנושא הראשון, בזק ויתרה על המאבק בנושא הכללת הטלפוניה. למעשה, היא ויתרה על העתירה, במלים פשוטות. לגבי הנושא השני של גובה המחירים, העתירה עמדה על כנה וכעת נדחתה. זה אומר מתן רוח גבית וניצחון גדול לדרגים המקצועיים במשרד התקשורת ובמשרד האוצר, שמתנגדים למחירים גבוהים במסגרת הפשרה שמתגבשת מול בזק בנוגע לשימוש בטלפוניה שלה בכל מתכונת שלא תהיה.

יש לכך משמעות גדולה מאד, מכיוון שמנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, עושה ניסיונות להביא לפשרה שתקל על בזק, וכעת בג"ץ למעשה מאשרר את המחירים המקוריים, כך שהמשרד לא יכול לבוא עכשיו ולהציע מחירים גבוהים יותר כפשרה למתחרותיה של בזק. 

בג"ץ חייב את בזק גם בהוצאות משפט: 20 אלף שקל לסלקום, 20 אלף שקל לרימון, 20 אלף שקל לפרטנר ו-20 אלף שקל למשרד התקשורת. 

את חברת פרטנר, שהייתה בין המשיבים, ייצגו עורכי הדין דרור סברנסקי, גילי ברוקס ורון, וניר פלדשטיין, ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.