מיני-מבחן: האם הקהל הישראלי יבין את הסובארו לבורג?

 ביפן יש חיבה למכוניות ספורט קרביות בתצורה תמימה של סטיישן משפחתית ■ עם תג מחיר של 175 אלף שקל, ללבורג יש תחרות קשה

שוק הרכב היפני שופע בטרנדים, שנראים מוזרים מאוד לעיניים מערביות. חלקם מצליחים לדלג ברבות השנים מעל המחסום הגיאוגרפי והתרבותי והופכים ללהיט גם במערב - כמו במקרה של הג'יפונים. אחרים נשארים מוזרים.

אחד מהם הוא החיבה למכוניות ספורט קרביות בתצורה תמימה של סטיישן משפחתית. זוהי נישה מוזרה, אך משגשגת ביפן. וסובארו, שהמילים "נישה" ו"מוזרות" הן נרדפות עבורה, עושה בה חייל. עבור הפלח הזה נולדה ב-2014 סובארו "לבורג", שנמכרת ביפן בהצלחה עם מכללים של סובארו STI ובראשם מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 300 כ"ס.

בניגוד למתחרותיה, החליטה סובארו לנסות לייצא את ההצלחה היפנית גם למערב, אך את המנוע יורק הלהבות של השוק היפני החליף, בגרסה האירופאית, מנוע טורבו צמחוני יותר בנפח של 1.6 ליטר עם 170 כ"ס.

כמו ה"ג'וקר" של באטמן, חושפת חזותה של הלבורג את שני הצדדים של אישיותה המורכבת. החישוקים הגדולים והחרטום הקרבי והמרושע, עם כונס אוויר העמוק במרכז מכסה המנוע, כאילו נלקחו היישר ממחוזות האימפרזה STI המהוללת. מנגד הפרופיל הצדדי והחלק האחורי אינם שונים מהותית מאלה של כל סטיישן יפנית ידידותית למטענים ולמשפחות. השילוב נוטה לבלבל צופים ברחוב הישראלי ובמיוחד את עדת מעריצי ה-GTI והקופרה, שמתקשים להחליט האם להתלהב או להתרחק.

תא הנוסעים מקביל לזה של האימפרזה הנוכחית אם כי בגרסה מאוד מאובזרת ומשודרגת, שלוקחת את היושב בו לכיוון מחוזות הפרימיום. המפרט כולל בין השאר ריפוד עור, מושבים חשמליים, דיפון משופר ומסכים צבעוניים חדים ועתירי גרפים ומרחב הפנים מלפנים ומאחור אינו חורג מהסטנדרט המשפחתי. תא המטען מציע נפח מכובד של 522 ליטר לפני קיפול המושב האחורי. והמכלול בנוי היטב, כמקובל אצל סובארו.

מנוע ה-1.6 ליטר טורבו הראשון בתולדות סובארו הוא מעניין במיוחד מכיוון, שהוא מהווה "קדימון" לדור העתידי של האימפרזה סדאן, שתגיע בשנה הבאה. זהו מנוע מודרני לעילא, שמייצר שפע של דחף זמין תודות למומנט של 25 קג"מ בסיבובי מנוע נמוכים. הוא משודך לתיבה אוטומטית רציפה, שהדבר הטוב ביותר שניתן להגיד עליה שהיא לא מרגישה כמו תיבה רציפה. היא מאיצה בצורה לינארית, לא מכבידה בפקקים מאפשרת שיוט רגוע. חובבי סובארו יתגעגעו לטרטור המוכר של מנוע ה"בוקסר", שנעלם לבלי שוב, ומי שיפתח ציפיות ספורטיביות לנוכח השם "סובארו טורבו" (ולנוכח כונס האוויר הקדמי) יצטרך למתן אותן. עם 8.9 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש זו מכונית זריזה, אך עדיין רחוקה מהביצועים מאיצי הדופק של הטורבו ושות'.

מנגד, עם שלדה שכוילה בידיים המנוסות של חטיבת הספורט של סובארו והנעה כפולה, שמתרגמת כל שביב של הספק למשיכה, אפשר בהחלט להרגיש את ה-DNA הספורטיבי. ההגה מהיר יחסית ומדויק, הגלגלים עוקבים בנאמנות אחרי כל פקודה של הנהג, הגיונית או לא, ואחיזת הכביש בפניות מרגישה כאילו אין לה גבול מעשי. בקיצור, מכונית מהנה לנהיגה. חבל רק שספיגת הזעזועים במהירויות איטיות נוקשה ומטלטלת, מה שמתאים אולי ל-STI, אך לא בהכרח לסטיישן מתונה.

תג מחיר של 175 אלף שקל מציב את הלבורג בתחרות קשה מול שפע של מתחרות ראויות מפלח הסטיישנים וה-SUV, שלפחות שתיים מהן -פורסט ו-XV 2 ליטר - מגיעות מבית סובארו. קשה עדיין להעריך איך יקבל אותה הלקוח הישראלי, אך למכסה המנוע הקדמי שלה, עם הכונס הגדול, אנחנו צופים עתיד מזהיר בשוק החלפים השחור.