בג"ץ: נתניהו יכריע האם שטחים על גבול צור יגאל שייכים לישראל

בעלי קרקע הצמודה ליישוב צור יגאל הופתעו לגלות כי השטח שרכשו נמצא בתחומי יהודה ושומרון ■ שר החוץ נתניהו יצטרך להחליט האם השטח בתוך קו שביתת הנשק מ-1949 או לא

שטח המריבה, צור יגאל / צילום: איל יצהר
שטח המריבה, צור יגאל / צילום: איל יצהר

בעלי קרקע פרטית סמוך לישוב צור יגאל, נדהמו יום אחד לגלות כי רשויות המדינה טוענות שהקרקע אינה שייכת למדינת ישראל. הבעלים הגישו עתירה לבג"ץ נגד המדינה, וזה הורה לאחרונה לערב את שר החוץ במחלוקת. שר החוץ כיום הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו.

תחילת הפרשה בשנת 2009, אז רכשה קבוצת סהר קרקע פרטית בת עשרות דונמים, בצמוד ליישוב צור יגאל מצד מזרח. הקרקע נרשמה על שמה במשרדי הטאבו בפתח תקווה. לאחר מכן מכרה קבוצת סהר חלק מהקרקע לרוכשים אחרים, שנרשמו גם הם כבעלים בטאבו. ב-2010 מכרה קבוצת סהר חלק נוסף בקרקע, אלא שלהפתעת שני הצדדים, כאשר הגיע שלב רישום הבעלות בטאבו, מסרו לפתע הרשויות השונות הנוגעות להעברת הזכויות כי הקרקע אינה נמצאת בתחומה של מדינת ישראל אלא בתחום שטחי יהודה ושומרון, ועל כן לא ניתן להשלים את העסקה. מנגד טען המינהל האזרחי כי הקרקע שייכת למדינת ישראל ולא לשטחי יהודה ושומרון.

בשל המצב האבסורדי, עתרה קבוצת סהר לבית המשפט המחוזי מרכז, וביקשה מבית המשפט להורות למדינה לקבוע למי שייכת הקרקע. המדינה ביקשה שוב ושוב ארכות בעניין, בנימוק כי הנושא הועבר לטיפול משרד החוץ, על מנת שיכריע היכן ממוקמות הקרקעות ביחס לקו שביתת הנשק.במקביל פנתה קבוצת סהר גם למרכז למיפוי ישראל, על מנת שיחווה דעתו באשר למיקום הקרקעות. בחודש אפריל 2012 השיב מפ"י כי קיימת אי-ודאות בנוגע למיקום הקרקעות ביחס לקו שביתת הנשק, אשר יכולה להגיע לכדי עשרות מטרים. זאת, לאחר שהגוש המדובר עבר פרצלציה, והוא כולל שטחים המצויים בשטח ממלכת ירדן לשעבר, ושטחים המצויים בשטח מדינת ישראל.

בינתיים הודיעה המדינה לבית המשפט כי בשל מורכבות הנושא הוחלט להעבירו לבחינת היועץ המשפטי לממשלה, ורק בחודש ינואר 2013 הודיעה כי על פי עמדתה הקרקעות נמצאות מזרחית לקו שביתת הנשק, השייכת תכנונית למינהל האזרחי באזור יהודה ושומרון.

שילמו מסים, שילמו ארנונה

קבוצת סהר הגישה עתירה בעניין לבית המשפט העליון, באמצעות עוה"ד אייל מאמו ויגאל יוסף ממשרד אגמון הכהן רוזנברג ושות', ובה טענה כי נכון להיום הקרקעות עדיין רשומות בטאבו בפתח תקווה, אך רישומן מוקפא, ואין להם אפשרות לבצע בהן פעולה כלשהי. עוד נטען כי עובדתית הקרקעות היו רשומות בטאבו הישראלי, וכפועל יוצא מכך חל עליהן החוק הישראלי.

בנוסף לכך טענה קבוצת סהר כי במשך עשרות שנים שולמו תשלומי ארנונה על הקרקע לרשות המקומית, ובגין עסקאות שבוצעו בקרקעות אלה, שולמו מסים לקופת המדינה. על כן לטענת קבוצת סהר החרגת הקרקעות משטח מדינת ישראל נעשתה שלא בסמכות, וכדי לבצעה יש צורך באישור הכנסת ועריכת משאל עם. לטענתה היא רכשה את הקרקע על סמך היותה חלק ממדינת ישראל, וההחלטה לגרוע אותה משטחי המדינה פוגעת קשות בשווייה ובקניינה, גם אם תירשם בספרי יהודה ושומרון.

שופטי בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, אורי שוהם ודפנה ברק ארז, ציינו כי מדובר בחלקות הרשומות בלשכת רישום המקרקעין בפתח תקווה, אך גם ברשם המקרקעין ביהודה ושומרון. המדינה רואה במצב המשפטי הקיים "תאונה משפטית", ולשיטתה החלקות מצויות בשטחי יהודה ושומרון. "ייתכן שהמצב שנוצר נבע משרטוט לא מדויק עד תום של קו שביתת הנשק ב-1949", אמרו השופטים "בנוסף לאי הבהירות באשר למיקום החלקות, לכאורה יש גם נסתר רב על הנגלה באשר להיסטוריה של החלקות בתוך מדינת ישראל".

השופטים, שלא הביעו עמדה לגבי מיקום הקרקע, הגדירו את המצב "בלתי מתקבל על הדעת" וקבעו כי ככל שהמדינה תגיע בתום הדיונים ולאחר שתשמע את העותרים, למסקנה כי אכן השטח מצוי בשטחי יהודה ושומרון, עליה להוציא תעודת שר חוץ לגבי הימצאות הקרקע בשטח המדינה. במקרה כזה, יוכלו העותרים לטעון לפיצוי.

בינתיים החלו להתבצע עבודות שונות על הקרקע, ביניהן הטמנת פסולת והכשרת קרקע, בלי שידוע מי הגורם האחראי לביצוע העבודות. על רקע זה הצטרפה המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל כמשיבה לעתירה נגד המדינה.

"לברר החוקיות"

ראש המועצה שימי אליאל מסר ל"גלובס": "אני תקווה כי קביעתו של שר החוץ לעניין השיוך המדיני של השטח המדובר תסייע להבין ולהבהיר את חוסר הוודאות. במקביל אני פועל לבירור מעמיק של מהות עבודות העפר המבוצעות במקום, סוגיית הפגיעה הסביבתית וההשפעה על ניקוז המים. בנוסף, ישנו חוסר ודאות לגבי חוקיות העבודות וההיתר הנדרש לעבודות פיתוח מעין אלו. השטח המדובר צמוד לגדר המזרחית של היישוב ולכל המתרחש שם השפעה ישירה ועקיפה על התושבים ועל היישוב - אינני מתכוון להרפות מכך עד לבירור מלא של הסוגיה".

מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר: "החלקה מצויה בצידו המזרחי של הקו הירוק, ומדובר בקרקע פרטית והסוגייה המשפטית הינה בדבר זהות הבעלים. על פי התוכנית התקפה במקום, ייעוד הקרקע הינו חקלאי ובסיור שערכו באזור נציגי המנהל האזרחי הנוגעים לעניין בתאריך 8.5.16, נבדקה האדמה על ידי קצין מטה לענייני חקלאות ונמצאה כמיועדת להכשרה חקלאית. המנהל האזרחי מקיים סיורי פיקוח במקום ובמידה ויתבצעו עבודות בלתי חוקית הן יטופלו בהתאם להליך המקובל".