"טבע משלמת יותר מדי תמורת חברת אלרגן"

שני בעלי מניות גדולים בטבע: "טבע משלמת הרבה יותר מדי, באזור 25% יותר מדי. השאלה אינה אם זו העסקה הנכונה, או עסקה טובה, אלא אם המחיר שהם משלמים הוא מחיר נכון"

ארז ויגודמן - מנכ"ל ונשיא טבע / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן - מנכ"ל ונשיא טבע / צילום: תמר מצפי

טבע , יצרנית תרופות החיקוי המובילה בעולם, מנהלת מרוץ נגד הזמן בניסיון להשלים את רכישת יצרנית תרופות גנריות מתחרה ב-41 מיליארד דולר, אבל כמה בעלי מניות ובנקאים במגזר הרפואי טוענים שהחברה הישראלית משלמת יותר מדי תמורת החברה היריבה.

כאשר טבע חתמה על עסקת קניית עסקי הגנריקה של אלרגן ביולי 2015 במזומן ובמניותיה, המשקיעים הריעו לעסקה הזו כפתרון נאה לבעיות של טבע. היצרנית הישראלית, שניצבת בפני פקיעת פטנט על התרופה הנמכרת ביותר שלה, הייתה זקוקה לכאורה לעסקה כדי לסתום את החור העתידי במכירותיה וברווחיה, והקדישה מאמצים רבים לניסיון רכישה עוין של מיילן, יצרנית אחרת. עסקה ידידותית עם אלרגן, יצרנית בוטוקס - שרוצה לצאת מהתחום הגנרי ולהתמקד בפיתוח עוד תרופות מרשם - נראתה אידיאלית.

אבל טבע השיגה את ההסכם עם אלרגן בזמנים קשים: זעקה פוליטית בארה"ב ובעולם נגד תמחור תרופות עוררה חששות בקרב משקיעים, שהורידו את מניות היצרניות בחדות, ומחקו מיליארדי דולר משווי יצרניות התרופות. מניית טבע איבדה רבע מערכה מאז ההודעה על העסקה. באחרונה הזהירו מתחרות גנריות כמו אנדו שמחיר תרופות החיקוי מצוי תחת לחץ משמעותי, מאחר שהקונים דורשים עסקאות טובות יותר, ומצביעים על חלופות זולות בהרבה מהתוצרת בארה"ב, אירופה וישראל - יצרנים הודים.

שני בעלי מניות גדולים בטבע אמרו ל"פייננשל טיימס" שהם מאמינים כי טבע מוציאה יותר מדי כדי לרכוש את החטיבה הגנרית של אלרגן. "טבע משלמת הרבה יותר מדי, באזור 25% יותר מדי", אמר אחד מהם. "השאלה אינה אם זו העסקה הנכונה, או עסקה טובה, אלא אם המחיר שהם משלמים הוא מחיר נכון". בעל מניות שלישי אמר שהוא מעריך כי טבע מגדילה את ההימור שלה על תרופות גנריות בדיוק ברגע הלא נכון, והיא צריכה להשתמש במזומנים שלה כדי לחפש עוד תרופות מקור ממותגות שניצבות בפני פחות תחרות.

"יש אנשים שמאמינים שזו לא העסקה הטובה ביותר, שתרופות גנריות פשוטות אינן הדרך הנכונה, בגלל התחרות מהודו", אמר עורך דין שמתמחה במיזוגים וברכישות. "הם צריכים היו להתרכז בגנריקה מתוחכמת, שבה יש להם אולי יתרון". הוא התייחס לתרופות שקשה לייצר או שהן ניתנות בזריקה ולא כגלולה.

ואולם רק מעטים מעריכים שטבע תחזור בה ותבטל את העסקה. החברה עצמה חזרה באחרונה על מחויבותה לעסקה, וברנט סאונדרס, מנכ"ל אלרגן, אמר שהוא צופה שהעסקה תושלם בחודש הבא. "הם משלמים הרבה יותר מדי, אין על כל ויכוח, אבל קשה מאוד להיחלץ מהסכמים כאלו", אמר בנקאי מהתחום הרפואי שלא היה מעורב בעסקה.

העסקה התעכבה בשל דיונים בוועדת הסחר הפדרלית, שבודקת אם היא תפגע בתחרות בשוק הגנרי בארה"ב. אנליסטים מעריכים שטבע תמכור כמה קווי מוצרים כדי להבטיח את האישור. תומכי העסקה טוענים שהיא תעניק לטבע כוח מיקוח מול בתי המרקחת וסיטונאי התרופות, וכי קיצוצי עלויות יאפשרו לחברה להשיג רווחים גבוהים יותר. הם מציינים שטבע שילמה בערך פי 15 מהרווחים של חטיבת אלרגן, בדומה לעסקאות אחרות שהיו באותה עת.

התומכים מציינים גם שעם השלמת העסקה, תזרים המזומנים החופשי של טבע יהיה 6.5 מיליארד דולר, ויאפשר לה להשקיע בתרופות המרשם הרווחיות יותר. "ראייה לאחור היא תמיד מושלמת", אמר רוני גל, אנליסט בברנסטין. "זמן קצר אחרי שהם חתמו על העסקה כל שוק המניות קרס, אבל כשבודקים את העסקה כעת קשה לטעון שהם לא היו משיגים אותה במחיר טוב יותר". גל אמר שהנהלת טבע רצתה רכישה גדולה כי החברה עלולה לאבד את הגנת הפטנט על קופקסון, התרופה הנמכרת ביותר שלה, כבר בשנה הבאה. התרופה הזו מהווה 35%-40% מרווחי התפעול של טבע.

מבחינת אלרגן, שהתוכנית שלה להימכר לפייזר טורפדה בעת האחרונה על ידי הממשל האמריקאי, העסקה תניב 36 מיליארד דולר נטו. החברה מסרה שתשתמש בכספים כדי לרכוש מניות חזרה מהציבור ב-10 מיליארד דולר, להקטין את חובותיה ולחפש רכישות. אחרי שנים של רכישות במימון הלוואות, החוב של אלרגן עולה על 40 מיליארד דולר.