פתיחת שנה צולעת בביטוח: רווחי הראל והפניקס כמעט התאפסו

לירידה זו אחראית בעיקר הגדלת התחייבויות הביטוח בענפי החובה והחבויות, בעקבות המלצות ועדת וינוגרד ■ בהפניקס הגיעה הוצאה זו לכ-119 מ' ש' לפני מס ובהראל לכ-150 מ' ש'

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

הרבעון הראשון של 2016 מסתמן כחלש מאוד עבור חברות הביטוח, לנוכח הגדלת ההתחייבויות הביטוחיות בביטוחי הרכב-חובה והחבויות בעקבות פרסום המלצות ועדת וינוגרד, ההשפעה השלילית של סביבת הריביות האפסית על ההתחייבויות הביטוחיות ("כרגיל" בשנים האחרונות), וכן לנוכח התשואות בשוק ההון שהיו נמוכות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

קבוצת הביטוח הפניקס, שבשליטת דלק של יצחק תשובה, הציגה ירידה ניכרת של יותר מ-80% ברווח הכולל, שמהווה את אמת המידה המובילה לבחינת הרווחיות של קבוצות הביטוח. זה הסתכם ברבעון בכ-14.6 מיליון שקל, לצד הפסד של כ-32 מיליון שקל בשורת הרווח הנקי (שאינו משקלל רווחי השקעה שנזקפו להון).

במקביל, קבוצת הראל, שבראשות יאיר המבורגר, רשמה ברבעון ירידה של כ-91% ברווח הכולל, לכ-13.8 מיליון שקל, בעוד שהרווח הנקי הצטמק בתקופה זו בכ-89% לכ-8.6 מיליון שקל. אגב, שתי קבוצות הביטוח הגדולות הללו הרוויחו פחות מאיי.די.איי ביטוח, שהציגה ברבעון הראשון השנה רווח כולל של כ-22.7 מיליון שקל.

הירידה הניכרת ברווח הכולל של הראל ושל הפניקס נובעת בעיקר מהגדלת התחייבויות הביטוח בענפי החובה והחבויות - הוצאה שמקורה בהמלצות ועדה בין משרדית בראשות ד"ר אליהו וינוגרד שהוקמה לבחינת ועדכון הנתונים המשמשים את ביטוח לאומי, בחישוב גובה הערך המהוון של הקצבאות שישולמו לפגעי תאונות עבודה, ואת אופן היוונן של אותן קצבאות.

בהפניקס הגיעה הוצאה זו לסך כולל של כ-119 מיליון שקל לפני מס ו-76 מיליון שקל לאחר מס, בעוד שבהראל דובר על השפעה של כ-150 מיליון שקל לפני מס וכ-100 מיליון שקל לאחר מס.

הריבית הכבידה על התוצאות, כרגיל

לצד זאת, התוצאות של קבוצות הביטוח הללו המשיכו להיות מושפעות מהותית מהירידה בשיעורי הריבית במשק. כתוצאה מירידה זו נרשם ברבעון הראשון בהפניקס גידול בהתחייבויות הביטוחיות בביטוח חיים של כ-112 מיליון שקל, לעומת גידול בהתחייבויות הביטוחיות של כ-296 מיליון שקל ברבעון המקביל. בהראל דובר על גידול בהתחייבויות בגין הריבית של כ-54 מיליון שקל ברבעון, לעומת גידול בהתחייבויות משמעותי בהרבה בתקופה מקבילה - של כ-289 מיליון שקל.

גם התוצאות במגזר ביטוחי הבריאות והסיעוד, הן ברבעון המדווח והן במקביל, הושפעו מהותית מהפרשות שביצעו החברות בשל בדיקת נאותות העתודה בביטוחי סיעוד פרט, על רקע ירידת הריבית במשק ועדכון הנחות לגבי שיעורי הביטולים בתיק.

לצד היבטים "חד פעמיים" קבועים שכאלה, שבאים לידי ביטוי לא אחת בשנים האחרונות, אחד הגורמים המשפיעים ביותר על תוצאות קבוצות הביטוח הוא שוק ההון ותוצאות ההשקעות בו. גם כאן אין בשורה בדוחות הנוכחיים, כשהפניקס מגלה שההכנסות מהשקעות הסתכמו בכ-40 מיליון שקל - צניחה של כ-98% מהרבעון המקביל, ואילו הראל הראתה צניחה של יותר מ-96% בהכנסות מהשקעות, לכ-59 מיליון שקל. עקב כך, בין היתר, קטנו הכנסות הפניקס מדמי ניהול בכ-175 מיליון שקל, ושל הראל בכ-159 מיליון שקל, בעיקר בגלל ירידה בדמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים.

באשר לפעילות העסקית, הפניקס מציגה גידול בפרמיות בכל תחומי הביטוח המרכזיים שלה, בעוד שהראל רשמה ירידה של כ-7% בסך הפרמיות שגבתה. עוד לגבי הראל, בתקופת הדוח היא רשמה במגזר השירותים הפיננסיים - שבו היא מחזיקה את הראל פיננסים - רווח לפני מס של כ-18 מיליון שקל, למול רווח של כ-23 מיליון שקל ברבעון המקביל.

עם הדוחות לרבעון הראשון, מפרסמות קבוצות הביטוח גם את דוחות הערך הגלום (ה-EV) בעסקי ביטוחי החיים והבריאות ועסקי הפנסיה שלהן ל-2015. מדובר באמת מידה עולמית מובילה לבחינת שווי חברות הביטוח, ללא שקלול שווי פעילויות אחרות כגון הביטוח הכללי או השירותים הפיננסיים.

בישראל עדיין מדובר בנתון חסר אמינות, שאין להשליך ממנו לגבי שוויין של החברות. כך או כך, הפניקס דיווחה כי הערך הגלום של הפניקס ביטוח, בניהול אייל לפידות, הסתכם בכ-6.5 מיליארד שקל (לעומת קצת פחות מ-6.4 מיליארד שקל ב-2014). בהראל, שבניהול רונן אגסי ומישל סיבוני, מדובר על ערך גלום גבוה בהרבה, כ-13.3 מיליארד שקל.

תוצאות הפניקס ברבעון הראשון
 תוצאות הפניקס ברבעון הראשון

תוצאות הראל ברבעון הראשון
 תוצאות הראל ברבעון הראשון