מנכ"ל בריינסוויי פורש לאחר פחות משנה; המניה צנחה 55% בשנה

המנכ"ל הפורש, גיא איזיקיאל, עשוי היה לזכות בתגמולים של עשרות מיליוני שקלים בתקופת העסקתו, אך הללו לא התממשו בסופו של דבר

גיא איזיקיאל / צילום: תמר מצפי
גיא איזיקיאל / צילום: תמר מצפי

מניית חברת בריינסוויי  , המפתחת קסדות מגנטיות לגירוי מוחי לטיפול בדיכאון ומחלות פסיכיאטריות נוספות, ירדה היום בכ-13% בעקבות ההודעה על פרישתו של המנכ"ל גיא איזיקיאל לאחר פחות משנה בתפקיד. דוחות הרבעון הראשון של החברה שפורסמו גם היום, מעידים על הכפלת הכנסות החברה ברבעון (ל-2.5 מיליון דולר) וירידה בהפסדים, אולם בתקופת כהונתו של איזיקיאל ירדה מניית החברה ביותר מ-55%. שווי בריינסוויי בבורסה בת"א עומד על שפל של חמש שנים - 200 מיליון שקל.

לעזיבתו של איזיקיאל יש כנראה מספר גורמים. הוא אמנם הצליח להגדיל את מכירותיה של בריינסוויי, אולם ככל הנראה לא הביא לפריצת הדרך לה ציפתה החברה. במקביל, התפתחו חילוקי דיעות בינו לבין דירקטוריון החברה, בין היתר על שאלת היקף ההוצאות הראוי לחברה ורמת ההשקעה הדרושה במערך המכירות. כמו כן היתה מחלוקת גם לגבי אופי הדירקטוריון, שכרגע מורכב בעיקר מגורמים ישראלים, ביניהם קבוצת המייסדים של החברה.

איזיקיאל זכה לתשומת לב עם כניסתו לתפקיד בשל חבילת התגמול הנדיבה שקיבל. הוא אמור היה להשתכר תגמול שנתי של עד 7 מיליון שקל בארבע שנים (שכר, מענק ואופציות). נוסף על כך, הוא היה זכאי למענק חד פעמי בהיקף של חצי מיליון דולר במקרה של מכירת בריינסווי, או הנפקה מוצלחת של החברה בחו"ל.

בפועל הוא השתכר כ-90 אלף שקל לחודש וקיבל אופציות שהיו בתוך הכסף ביום מינויו, אך רחוקות מכך היום. איזיקיאל היה צפוי לקבל מענקים עם הגשמת יעדי מכירות או עם הנפקת החברה או מכירתה, אולם בסופו של דבר לא קיבל מענק משמעותי כלשהו בתקופת כהונתו, וגם אינו זכאי כעת למענק פרישה מיוחד.

חלק משמעותי מן הירידה במחיר המניה בתקופת כהונתנו של איזיקיאל, נבע ממכירת מניות על-ידי המנכ"ל הקודם, עוזי סופר, שהיה גם ממייסדי החברה והחל למכור מניות ימים ספורים אחרי מינויו של איזיקיאל. בסופו של דבר נאלצו יתר חברי קבוצת המייסדים, היו"ר דוד זכות, והדירקטור חגי אבנר, לרכוש ממנו לפני כחודש את יתר מניותיו בכ-3 מיליון שקל.

תסמונת המנכ"ל האמריקאי

איזיקיאל הגיע לבריינסוויי בתיווך של בעלת המניות (6.2%) ילין לפידות, כמנכ"ל מקצועי, בעל אוריינטציה אמריקאית, שהחליף את המנכ"ל המייסד, עוזי סופר. בעבר הוא הקים, ניהל ומכר בהצלחה במעל 300 מיליון דולר את חברת המכשור הרפואי וונטור, וגם עסק בשיווק לשוק האמריקאי בתאגיד בינלאומי.

לכאורה, השילוב בין הישראליות של איזיקיאל לבין הניסיון האמריקאי שלו, היה אידיאלי למניעת "תסמונת המנכ"ל האמריקאי", שבדרך כלל מאופיינת בחיכוכים בין מנכ"ל "מוצנח" לחברה ישראלית, שאמנם מבין מצוין את שוק היעד, אך לא את התרבות הארגונית של החברה הישראלית. נראה כי למרות שאיזיקיאל הוא "אמריקאי" רק בניסיון התעסוקתי שלו, עדיין נוצרה מלחמת תרבויות.