שר הנפט החדש של סעודיה יפזר את הערפל בנוגע למחירים?

במפגש החצי-שנתי של שרי מדינות אופ"ק בווינה ביום חמישי לא צפויה החלטה על הקפאה או הפחתה של תפוקת הנפט ■ תשומת-הלב תתמקד בחאליד אל-פאליח

חאליד אל פאליח / צילום: רויטרס
חאליד אל פאליח / צילום: רויטרס

כמנכ"ל ואחר כך כיו"ר חברת הנפט הסעודית הלאומית ערמקו, חאליד אל-פאליח היה כבר אחד האנשים החזקים בתעשיית הנפט העולמית, אבל הסקרנות שבה ממתינים לו בווינה השבוע תהיה חדשה עבור שר הנפט הסעודי החדש.

למרות שבמפגש החצי-שנתי של שרי מדינות אופ"ק ביום חמישי לא צפויה החלטה על הקפאה או הפחתה של תפוקת הנפט הגולמי, כל מילה שישמיע אל-פאליח תנותח ותפורש כדי לנחש מה רוצה סעודיה. מדיניות האנרגיה הסעודית נכנסה לשלב חדש ולא ודאי בניצוחו של מוחמד בן סלמן, הנסיך שהוא סגן יורש העצר הרשמי, שמינה את עצמו לממונה העליון על ענייני הנפט.

מהרגע שבו ינחת מטוסו בנמל התעופה של וינה, אל-פאליח יזכה לליווי צמוד של להקת עיתונאים שיהיו צמאים לשמוע מה יש לו לומר על שוק הנפט הנוכחי, כאשר המחירים קרובים ל-50 דולר לחבית, בעקבות גאות שכמעט הכפילה אותם מאז ינואר השנה.

"התרחיש הבסיסי הוא שלא יהיה קיצוץ בתפוקה", אומר דיוויד הפטון מחברת המסחר בנפט PVM בלונדון. "מה שיהיה מעניין לדעת הוא אם הכינוס יתנהל באווירה ידידותית או עוינת, ואם הסעודים ידברו על הרחבת תפוקה".

 

הנפט עלה ביותר מ-80% מהשפל של פחות מ-30 דולר לחבית בינואר, וכמה משקיפים רואים בכך הוכחה לצדקת סירובה של סעודיה לטפל בעודפי ההיצע על ידי קיצוץ חד-צדדי של תפוקתה.

כאשר המדיניות הזו בת השנתיים מתחילה לשאת פירות, ותפוקת המדינות שאינן חברות באופ"ק צפויה לרדת השנה בשיעור החד ביותר זה יותר מעשור, תעשיית הנפט רוצה לדעת איך השר החדש אל-פאליח מתכנן להשתמש בעוצמת הנפט הסעודית כאשר מדינתו משיקה רפורמות כלכליות רדיקליות.

הנסיך מוחמד מקדם תוכנית למכור החזקה קטנה בערמקו, כדי לממן תוכנית של 15 שנים לשינוי מהותי של המשק בממלכה. הכוונה הזו עוררה השערות שסעודיה תרחיב את תפוקת נפט שלה מעל השיא של 10.2 מיליון חביות ביום מהשנה שעברה.

"הנפט הפך למכשיר המדיניות הן ברמה הבינלאומית והן ברמה הלאומית", אמר אד מורס, ראש יחידת המחקר הסחורות בבנק סיטי.

כיו"ר חברת ערמקו הסעודית - חברת הנפט הגדולה בעולם במונחי תפוקה - אל-פאליח הגן על החלטת הממלכה שלא לקצץ תפוקה. בעשותו כך הוא היה קולני יותר מקודמו, שר הנפט לשעבר עלי אל-נעימי. התבטאויותיו של אל-נעימי היו מעורפלות למדי, ופעילי השוק הצטרכו להאזין למסרים של "בכירים באופ"ק ממדינות המפרץ" כדי להבין מה קורה.

גישתו זו כיו"ר ערמקו מאותתת אולי על שינוי באופן שבו הממלכה מעבירה את המסרים שלה לשוק הנפט - והשבוע בווינה נקבל אולי את המבחן הראשון לכך. אל-פאליח יצטרך גם לעמוד ב-15 דקות של שאלות במסיבת העיתונאים, שבה מורשים העיתונאים הבינלאומיים להיכנס לחדר הישיבות הראשי של אופ"ק לפני תחילת דיוני השרים.

"אל-פאליח כבר מפגין שקיפות גדולה יותר ונכונות לשדר את מה שהם עושים", אומר ג'יימי וובסטר, יועץ נפט עצמאי. "כעת כולנו נעקוב אחרי האינטראקציה שלו עם הנציגים האחרים בווינה".

בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בינואר, אל-פאליח אמר שסעודיה "מעולם לא תמכה ברעיון שהיא תקבל את תפקיד איזון השוק מול חוסר האיזון המבני שנוצר בו".

"אם יהיו נחוצות התאמות קצרות-טווח, והמפיקות האחרות ישתפו פעולה, נשמח לשתף פעולה", הוא הוסיף אז. "סעודיה לא תאזן את השוק לבדה".

כמה אנליסטים תוהים אם העמדה הלא מתפשרת הזו של סעודיה תוביל בסופו של דבר להרחבת תפוקה. הנסיך מוחמד השמיע בחודש שעבר איום מרומז שארצו תוכל בקלות להגדיל את התפוקה ל-11 מיליון חביות נפט ביום. כל העלאה מתמשכת תחייב יותר קידוחים והשקעות, אומרים אנליסטים.

"אל-נעימי הקדיש שנים לעבודה על שיתוף פעולה במסגרת אופ"ק", אומר גארי רוס, מנכ"ל חברת הייעוץ PIRA Energy מניו יורק. "המדיניות החדשה היא שסעודיה היא בעדיפות ראשונה. אנחנו נראה עוד ביטויים לכך".

השאלה היא איך תטפל סעודיה ביתר המפיקות באופ"ק, ובייחוד באיראן, היריבה האזורית הגדולה, שמרחיבה את התפוקה והיצוא שלה אחרי שנים של עיצומים בינלאומיים.

אי יכולתו של אופ"ק להחליט על מדיניות הפקה למרות קריסת מחירי הנפט לרמת שפל של 13 שנים בינואר משכה אליו ביקורת של מדינות מפיקות כולל חברות אופ"ק ונצואלה וניגריה, ששרויות במשברים כלכליים ופוליטיים.

אל-פאליח אינו מגנה את אופ"ק. בדאבוס הוא אמר שהארגון "עדיין מביא תועלת כגוף של תיאום". הוא הוסיף ש"תפקידו המסורתי של אופ"ק, לאזן את השוק ולדאוג לאינטרסים של חבריו ולאלו של הקהילה הבינלאומית, הוא חשוב מאוד. אני לא הייתי אומר שאופ"ק מת".

בכינוס השרים הקודם של אופ"ק בדצמבר ביטל הקרטל את יעד התפוקה של 30 מיליון חביות ביום. ניסיון להסכים על הקפאת הפקה ברמה הנוכחית בהסכמה עם מפיקות שאינן באופ"ק באפריל נכשל אחרי שהנסיך מוחמד החליט שסעודיה לא תשתתף במאמץ כל עוד איראן מגדילה את תפוקתה לרמות שלפני הטלת העיצומים.

התפוקה האיראנית כבר מתקרבת לרמה הזו, אבל כל סיכוי להשיג הסכם הקפאת תפוקה ברמה הנוכחית נשאר קלוש. גם ללא עסקה, הגאות הנוכחית במחיר הנפט עשויה ליצור אווירה חיובית יותר בכינוס בהשוואה למפגשים הקודמים שהסתיימו בנימה צורמת.

"הדם הרע בין איראן לסעודיה הוא אמיתי, ולכן קשה לחשוב על תיאום כלשהו במדיניות הנפט", אומר ג'ייסון בורדוף, מנהל המרכז למדיניות אנרגיה עולמית באוניברסיטת קולומביה. "השר החדש תומך במדיניות הנוכחית, והיא עובדת. מחירי הנפט עושים את מה שהם יודעים לעשות, וכעת אנחנו רואים את קצה המנהרה".