חברה ישראלית בתחום הסרטן רוכשת חברה אמריקאית

חברת HIL הישראלית, שמפתחת מאיץ פרוטונים לצרכים רפואיים, רכשה את החברה האמריקאית Nanolabz

ביומד / צילום: thinkstock
ביומד / צילום: thinkstock

חברת HIL הישראלית, שמפתחת מאיץ פרוטונים לצרכים רפואיים, רכשה את החברה האמריקאית Nanolabz. "המיזוג עם חברת ננולאבז מאפשר לאחד את הפטנטים של שתי החברות ואת צוותי הפיתוח אשר משלימים אחד את השני, וזה יאפשר לנו להאיץ את הפיתוח", אומר שגיא ברינק דנן, מנכ"ל החברה. בעקבות המיזוג, ישונה שמה של ננולאבז ל-HIL ארה"ב. מרכז הפיתוח בארה"ב ימשיך לפעול במקביל למרכז הפיתוח הישראלי ובניהולו.

סכום העסקה לא פורט, אך כיוון שהיל היא עדיין סטארט-אפ אשר גייס עד היום כ-4 מיליון דולר, ככל הנראה לא מדובר בעסקה בסכום גבוה, אלא בעסקה שחלק משמעותי ממנה הוא במניות. מאיצי פרוטונים משמשים בשוק הרפואי לשם הקרנות לטיפול בסרטן.

זהו שוק צומח, אולם המאיצים הקיימים הם יקרים ביותר, הם שוקלים כ-200 טון, ובשל גודלם יש לבנות עבורם גם חדרים מיוחדים. עלות רכישה של מאיץ והקמת המבנה עבורו היא כ-100-150 מיליון דולר. כך, מעט מאוד בתי חולים רוכשים מוצרים כאלה ורק מעט מן החולים שיכולים להיתרם מן הטיפול, מקבלים אותו.

חברת היל פיתחה טכנולוגיה שעשויה להוזיל ולהקטין משמעותית את המאיץ. הטכנולוגיה כבר נבדקה והסתבר שהיא מסוגלת לספק זרם פרוטונים שימושי לצרכים רפואיים, במחיר סביר. כעת פועלת החברה לשיפור הטכנולוגיה, כדי ליצור שטף פרוטונים גדול יותר, שיאפשר לה להתחרות במוצרים הקיימים.

היל הוקמה על בסיס מחקריהם של ד"ר שמואל אייזנמן ופרופ' אריה ציגלר באוניברסיטה העברית ומוסחרה על ידי יישום, חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית. היא גייסה עד היום 4 מיליון דולר בהובלת מועדון מימון ההמונים Ourcrowd, קרן אינטגרה שהקימה חברת יישום, מעיין ונצ'רס ומשקיעים פרטיים.

ג'ון מדווד, מנכ"ל חברת ourcrowd, אמר: "אנחנו מתלהבים מן הרכישה כי היא מסוג המהלכים שסטארט-אפ עושה כשבכוונתו לצמוח לחברה מאוד מאוד גדולה. הם מחזקים את הפטנטים שלהם ואת הצוות וגם בונים בסיס אמריקאי כדי להרחיב את הנגישות שלהם לשוק זה. האינטרסים בין החברות מתואמים כי ננולאבז מקבלת גם היא חלק ממניות היל. הלוואי וחברות פורטפוליו נוספות שלי יעשו מהלכים כאלה". 

HIL יוצגה בעסקה בידי עורכי הדין עופר וילוז'ני ורן דימנט ממשרד קצנל דימנט פרנק.