דניאל בירנבאום מסודהסטרים: ממשלת נתניהו אוהבת להתקרבן

בכנס נגד BDS שערכה שגרירות ישראל באו"ם, לא יצא בירנבאום נגד הממשלה, אך בראיון ל-”גלובס" הוא אומר: "ממשלת ישראל נאחזת בתנועת החרם כי זה מעצים את שלטונה" ■ "בניגוד למה שאומרים שרים ודוברים בממשלה, סודהסטרים מעולם לא היתה קרבן של BDS"

דניאל בירנבאום / צלם: איל יצהר
דניאל בירנבאום / צלם: איל יצהר

לכאורה, דניאל בירנבאום, מנכ"ל סודהסטרים, צריך להיות הפוסטר-צ'יילד של כנס ישראלי נגד BDS. הנה נושא הדגל של חברה עסקית ישראלית מצליחה שתנועת BDS אוהבת לשנוא; מנהל החברה שלפי הנראטיב הישראלי המקובל, אם לא הרשמי, היא אחת מהקרבנות הגדולים של תנועת החרמים, משיכת השקעות והסנקציות; אחד שישמש שופר לזעקת הקרב של ממשלת ישראל נגד מסיתי BDS המשוקצים.

אבל בירנבאום, אחד מהמשתתפים המרכזיים בכנס הגדול נגד BDS, שערכה אמש (ג') שגרירות ישראל באו"ם, רחוק מלראות את עצמו, או את סודהסטרים, כקרבן של מכונת תעמולה פלסטינית. להיפך, הוא מודה לתנועת BDS על ההצלחה הגדולה של סודהסטרים. יתר על כן, הוא כועס של רה"מ בנימין נתניהו בגלל נטייתו להתקרבן נוכח תעמולת BDS, ובגלל התבוסות שנובעות מההתקרבנות הזו.

אפשר אולי לומר שבירנבאום היה כמעט אורח בעל כורחו בכנס הזה. כ"ציוני טוב", כהגדרתו, הוא נענה להזמנה להופיע באירוע ולא חשף את באי הכנס לביקורתו הנוקבת על נתניהו ומדיניותו כלפי BDS . הוא הסתפק בביקורת עניינית על פיצול המאבק נגד התנועה. אבל בראיון ל"גלובס", כתום הכנס, הוא יצא בהתקפה נוקבת על על ראש הממשלה, שהפך את BDS לילד טיפוחיו.

"ממשלת נתניהו אוהבת להיות קרבן", אמר בירנבאום בראיון. "תחושתי היא, שהממשלה הנוכחית בישראל מטפחת את העימות הישראלי-פלסטיני בכל צורותיו, והיא נאחזת בתנועת BDS, מפני שהנצחת הסכסוך ותנועת החרם מעצימה את אחיזתה בשלטון".

"בניגוד למה שמקובל לחשוב ולמה שאומרים שרים בממשלה, גלעד ארדן למשל, סודה סטרים לא נאלצה לעזוב את המפעל שלה במישור אדומים ולעבור לנגב בגלל תעמולת BDS", מדגיש בירנבאום. "סודה סטרים מעולם לא היתה קרבן של BDS. עברנו בגלל צמיחה חזקה. זו היתה החלטה עסקית טהורה. לא צריך להעניק ל-BDS ניצחון שלא מגיע להם".

"סודה סטרים היא סמל נדיר של דו-קיום בשלום בין ישראלים לפלסטינים", הוא אומר. "במשך שנים העסקנו במפעל שלנו במישור אדום 500 פלסטינים שעבדו יחד עם 500 יהודים ו-200 ערבים ישראלים. בהתחלה היו יחסים מנוכרים אך לאט לאט התחממה האווירה. היו פלסטינים שהתקדמו לתפקידי ניהול וזה לא יצר שום בעיה. העובדים הפלסטינים היו מאושרים. יצרנו מציאות חדשה במזה"ת".

לדבריו, כאשר הגיע הזמן לעבור לנגב, הוא ביקש לקבל אשרות כדי לאפשר למאות מעובדיו הפלסטיניים לעבוד בתחומי הקו הירוק, אך הממשלה התנגדה, והציבה כל פעם מכשולים חדשים. "אני מאשים את ממשלת ישראל בהכשלת היזמה הזו והיא עשתה זאת כדי שיהיה אפשר להטיל את האשם על תנועת BDS", הכריז בירנבאום. "הממשלה הרחיקה את אלה שיכלו להיות שגרירי שלום, את אלה שהיו נאמנים לנו ובכך היא מנציחה את הסכסוך".

בירנבאום טוען, שגישת ממשלת ישראל לסכסוך משחקת לידי תנועת BDS. "אנחנו אוהבים להיות מסכנים. אנחנו אוהבים לשחק את קלף הקורבן. כשישראל מדגישה את חולשתה, כאשר היא מתבכיינת שתנועת החרם גרמה לה עוד נזק היא מעניקה הישג נוסף לטרוריסטים. כאשר ישראל טוענת שסודה סטרים 'נאלצה' לעזוב את מישור אדומים בגלל לחץ של BDS, היא מעניקה פרס לטרוריסטים. אסור ליחס להם הישגים".

הוא טוען, שברצונו דווקא להודות לפעיל הפלסטיני עומר ברגותי על קריאותיו להטיל חרם על סודה סטרים. מוצרי החברה מופצים ברבבות חנויות בארה"ב. כאשר עסק מסוים מתפתה להסיר את המוצרים הישראליים מעל המדפים בעקבות תעמולה פלסטינית, סודהסטרים מזמינה את נציגו לבקר במפעלה בישראל ולראות במו עיניו את הדו-קיום בשלום שמגולם בו. "בדרך כלל, המוצרים שלנו חוזרים למדפים", אומר בירנבאום. "רוצים להטיל חרם על סודה סטרים? תטילו ונראה מי ינצח. הנקודה היא, שממשלת ישראל צריכה לזרוע תקוווה ולא להטיל יאוש".

לדבריו, הדרך הטובה ביותר להיאבק בתנועת BDS היא לרכז את המאמצים במשרד אחד, ולא לפצלם בין ארבעה משרדים כפי שנהוג עתה.

בירנבאום מגדיר עצמו כ"ימני פרגמטי". הנוכחות הישראלית בגדה אינה כיבוש, לדעתו. אלה אדמות היסטוריות של העם היהודי. בית-המקדש היה קיים לפני הולדת האיסלאם. אך, בה בעת, ישראל רוצה, או צריכה לרצות, שלום "ואני בעד מדינה פלסטינית, שתי מדינות לשני עמים. לא סתם מדינה פלסטינית מפורזת מנשק אלא מדינה פלסטינית חמושה, שתוכל להתגונן מפני חתרנות של חמאס להשתלט עליה. "אוי לנו אם חמאס ישתלט על הגדה", הוא אומר.

אין לו אשליות לגבי תנועת BDS. הוא יודע בדיוק עם מי יש לו עסק. "תמיד היינו יעד אטקרטיבי למתקפה של BDS", הוא אומר. "כשהודענו על העברת המפעל ממישור אדומים לנגב, תנועת BDS יצאה מיד בהצהרה: סודה סטרים עזבה את השטחים הפלסטיניים הכבושים ועברה לשטחים הבדואים הכבושים. זה מראה שהמטרה היחידה של התנועה להביא לקיצה של ישראל".

ויחד עם זאת, בירנבאום משוכנע שהדרך היחידה לצאת ממבוך הסכסוך הנצחי היא מאמץ ישראלי להעסיק יותר ויותר פלסטינים בתוך הקו הירוק. "לא כל הפלסטינים חמושים בסכינים ומסתובבים ברחובות כדי למצוא קרבן יהודי", הוא אומר. "רבים מהם רוצים להיות רופאים ומהנדסים.ככל שנעסיק פלסטינים רבים יותר, יקטנו התמריצים להתנגדות חמושה. לאנשים יהיה מה להפסיד. זה צריך להיות אינטרס לאומי".

לבירנבאום יש עדיין בקשה עומדת להנפיק אשרות ל-74 פועלים פלסטיניים שיבואו לעבוד במפעל סודהסטרים בנגב. "מגיע לי שהממשלה תיענה לבקשה הפשוטה הזו, אחרי כל פעולותיי נגד BDS", הוא טוען. "לדעתי, ביבי אשם בחסימת האשרות. זו סתם ממשלה מגעילה".