ביקורת על טוויטר: השעתה חשבונות שצחקו על פוטין והקרמלין

חברת המדיה החברתית האמריקאית כבר החזירה לאוויר כמה מהחשבונות שהושעו, וכעת הם צוברים עוקבים בקצב מהיר הרבה יותר

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

חמישה חשבונות טוויטר פופולריים שידועים בלגלוג הציני שלהם על מדיניות החוץ של רוסיה נהפכו לקורבנות האחרונים במלחמת אינפורמציה קולנית יותר-ויותר בין הקרמלין למערב. חשבונות כמו @DarthPutinKGB - פרודיה מעודנת על נשיא רוסיה (50,000 עוקבים, סיסמה: "לא אתה מבקר ברוסיה, אנחנו מבקרים אותך"); @SovietSergey - פרודיה על משרד חוץ הרוסי (969 עוקבים, סיסמה: "אני מכחיש, כלומר אני קיים") ו-@AmbYakovenkoNot - פרודיה על שגריר רוסיה בבריטניה (725 עוקבים, סיסמה: "מעריץ של פוטין, חבר של קורבין") הוסרו שלשום (ג') על ידי טוויטר בפעולה שנראתה מתואמת.

דובר של חברת המדיה החברתית האמריקאית מסר שהחברה אינה יכולה להסביר את החלטתה "מטעמים של פרטיות וביטחון", והצביע על המדיניות הרשמית של האתר כלפי פרודיות, פרשנות וחשבונות אוהדים. רוב משתמשי טוויטר לא שמעו ולא ישמעו לעולם על חסימת החשבונות הללו, אבל מבחינת הממסד הביטחוני-הגנתי באירופה, מדובר על שלב נוסף בקמפיין הנפת אצבע מאשימה והכפשה שמוסקבה מנהלת באירופה.

לפי משקיפים על הקרמלין, רוסיה החלה לחזק וללטש את המסרים שלה לקהל הביתי ולקהלים מעבר לגבולותיה, כאשר הקרמלין מחפש אמצעים גלויים פחות וצבאיים פחות להשגת יעדיו הגאו-אסטרטגיים - מהסרת העיצומים המערביים על רוסיה עד לניסיון לזרוע פילוג באיחוד האירופי ובנאט"ו.

"ירי לכל הכיוונים"

"הביטוי שצץ בראש בהקשר זה הוא 'ירי לכל הכיוונים'", אומר בן נימו, עמית מחקר במועצה האטלנטית, שהיא מכון חשיבה. "יש כעת ספקטרום רחב של מאמץ רוסי להפיץ דיסאינפורמציה, באמצעות מדיה באנגלית ובשפות אירופיות". אואנה לונגסקו, דובר של נאט"ו, כינה את הקמפיין של רוסיה "המאמץ הגדול והמאסיבי ביותר שנאט"ו ניצבת בפניו מאז תום המלחמה הקרה", ואמר שהוא מיועד "לבלבל, להסיח את הדעת ולפצל את דעת הקהל במערב".

הצורך לחסן מדינות מפני מידע כוזב שמגיע מרוסיה נהפך אחד מנושאי הדיון העיקריים בין אנשי צבא וביון במדינות נאט"ו. הוא יידון על ידי כל 28 חברות הברית בפסגת הארגון הדו-שנתית הקרובה, בחודש יולי. נאט"ו החלה גם להפעיל אמצעי נגד משלה. הצבא הבריטי מקים חטיבה (בריגדה) חדשה, החטיבה ה-77, שתהיה מוקדשת למלחמת מדיה חברתית.

כמה מאמצים רוסיים הם צנועים יחסית. בבריטניה, לדוגמה, שגרירות רוסיה השיקה באחרונה קמפיין סולמית בסיסי, #WhatBritainLost, שמיועד להצביע על הנזק הכלכלי לבריטניה שנובע מהעיצומים שהוטלו על רוסיה אחרי הסיפוח החד-צדדי של חצי האי קרים. מאמצים אחרים הם זדוניים יותר. בגרמניה הורתה הקנצלרית אנגלה מרקל לשירותי הביון שלה לחקור את המקרה הבלתי-רגיל של "ליסה", נערה גרמנית-רוסית בת 13 שטענה כי נאנסה על ידי מהגרים, והתברר שהטענה הייתה כוזבת. ההאשמות של ליסה עוררו סערה בגרמניה, כולל הפגנות זועמות של הקהילה הרוסית-גרמנית - בייחוד אחרי שהובלטו בשידורי הטלוויזיה הממלכתית הרוסית לחו"ל. הרשויות בגרמניה מנסות לברר אם רוסיה השתמשה במדיה חברתית כדי ללבות את היצרים בפרשה הזו.

בעולם דובר האנגלית, רוסיה מסתמכת על שני ערוצים ממלכתיים, RT וספוטניק, כדי לשדר לקהלים מערביים זרם ידיעות שתומכות בפוליטיקאים אנטי-ממסדיים, כמו מארין לה-פן בצרפת. אנליסטים מצביעים גם על שימוש בפרשנים פרו-רוסיים באתרי תקשורת מערבית, כולל "פייננשל טיימס" (לעתים קל לזהות את כותבי המאמרים כרוסים - הם שוגים בניבים באנגלית, או משמיטים את היידוע, שלא קיים ברוסית).

הורדת חשבון @DarthPutinKGB מטוויטר, אומר נימו, היא "הרחבה נוספת" של טכניקות הדיכוי שרוסיה כבר בחנה בעבר בתחומה. רוסיה נהנתה מהצלחה בחסימת משתמשי טוויטר ב-2014, מציין נימו. מאמץ שאפתני יותר היה בתחילת שנה זו, כאשר עשרות בלוגרים אוקראינים גילו שחשבונות טוויטר שלהם הושעו. זה קרה, אומר נימו, מפני שפעילים רוסים שמועסקים במתקן של המדינה בסנט פטרסבורג "הפציצו" את מערכת התגובה האוטומטית של טוויטר במאות תלונות על "תכני שנאה", וגרמו לסגירה אוטומטית של החשבונות הללו. עדיין לא ברורה מידת ההצלחה של המאמץ הרוסי הכולל. טוויטר כבר החזירה לאוויר כמה מהחשבונות שהושעו, וכעת הם צוברים עוקבים בקצב מהיר הרבה יותר. "הבעיה היא שזה נעשה מלמעלה למטה. ההנחה היא שאם אתה צועק חזק, זה יהפוך לוויראלי, אבל במציאות הדברים מתנהלים אחרת. אי אפשר לשלוט במדיה חברתית ממשרד במוסקבה", אומר נימו.

ואכן, ההשעיות של טוויטר גררו במהירות תגובה קולנית של אויבי רוסיה. "טוויטר יקרה, למה בשם אלוהים השעיתם את אחת הפרודיות המצחיקות ביותר שהיו לנו", שאל נשיא אסטוניה, תומאס הנדריק אילבס. אתמול בצהריים כבר השתמשו אלפים ממשתמשי טוויטר בסולמית חדשה, #NoGulag ForDarthPutinKGB ("אין גולאג לדארת - הדמות ממלחמות הכוכבים - פוטין ק.ג.ב").