לאומי: דוח התעסוקה הפחית מאוד את הסיכוי להעלאת ריבית בארה"ב

בנק לאומי בסקירה שבועית: הצמיחה הנמוכה בארץ בולטת לשלילה גם בהשוואה בינלאומית ומלמדת כי הירידה בצמיחה בשנים האחרונות מקורה לא רק בירידת הצמיחה העולמית

סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי
סניף בנק לאומי, כספומט / צלם: תמר מצפי

בנק לאומי מתייחס היום (א') במסגרת הסקירה השבועית לדוח התעסוקה האמריקאי שפורסם בסוף השבוע, ומציין כי "דוח התעסוקה לחודש מאי בארה"ב היה חלש במידה ניכרת מהצפוי ומוריד מאוד את הסיכויים להעלאת ריבית בחודש יוני. תוספת המשרות עמדה על 38 אלף משרות בלבד, המספר הנמוך מזה 6 שנים. תוספת המשרות בחודשים הקודמים עודכנה אף היא כלפי מטה. למרות זאת, עדין ממוצע תוספת המשרות בשלושת החודשים האחרונים היה 'מכובד' ועמד על כ- 116 אלף משרות לחודש".

ביחס לישראל, מציין דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון, כי הצמיחה הנמוכה בארץ בולטת לשלילה גם בהשוואה בינלאומית ומלמדת כי הירידה בצמיחה בשנים האחרונות מקורה לא רק בירידת הצמיחה העולמית.

"מדינות מפותחות רבות מקדימות את ישראל בבחינת שיעורי הצמיחה. כמו כן, ישנו פער צמיחה מסוים גם מול מדינות נוספות הדומות יחסית לישראל כגון: סלובקיה, צ'ילה, מקסיקו ודרום קוריאה. לא מן הנמנע שפער זה משקף בין היתר חולשה יחסית במספר גורמים מקומיים במבנה המשק הישראלי וביניהם חולשת פריון העבודה והפריון הכולל של כלל גורמי היצור", נכתב.

בלאומי ממשיכים ומסבירים כי "בשנים האחרונות ישנו תהליך מתמשך של חוסר איזון בהרכב הצמיחה של המשק הישראלי, המוטה בעיקר לכיון של צריכה פרטית ובמידה מסוימת גם לפעילות של בנייה למגורים. העובדה כי המשק יכול להסתמך פחות על גידול בהיקף היצוא וההשקעות, המהווים קטר פוטנציאלי לצמיחה במשק קטן ופתוח כמו ישראל, עשויה להוות סיכון לצמיחה העתידית".