"מפקירים את הטבע בהרצליה בשביל דירות יקרות ליד הים"

הזואולוג ד"ר דרור בן עמי: "צריך להבין שתא השטח מתגמד לעומת הבנייה המאסיבית בסמוך"

בן עמי. "יש לנו תקווה אחרי תקדים פלמחים" / צילום: תמר מצפי
בן עמי. "יש לנו תקווה אחרי תקדים פלמחים" / צילום: תמר מצפי

בחודש מארס האחרון אישרה הותמ"ל את תוכנית אפולוניה, הכוללת הקמת 3,000 יחידות דיור ואזור תעסוקה בהיקף של 50 אלף מ"ר. מדובר באזור שבו פעל בעבר מפעל תע"ש והקרקע שתחתיו מזוהמת ומיועדת לטיהור ושיקום. התוכנית אושרה לאחר שהוגשו לה התנגדויות רבות מצד ארגונים סביבתיים כמו אדם טבע ודין, וגם עיריית הרצליה ותושבי האזור. אחד מהם הוא הזואולוג ד"ר דרור בן עמי, תושב שכונת נוף ים. בן עמי הקים מכון מחקר באוניברסיטת הטכנולוגיה בסידני אוסטרליה, שמקדם שמירת טבע, נוסף להיותו מדען אורח באוניברסיטת תל אביב.

"צבאים ותנים"

"כל מי שגר באזור יודע שבמקום יש צבאים ותנים, אך כשהגיע שלב ההתנגדויות לתוכנית, גילינו שמעבר לכך, ישנם סקרים של עיריית הרצליה, של מחוז תל אביב, של חוג צפרים, וסקרים נוספים שהראו שמדובר בתא השטח הספציפי הכי חשוב במחוז תל אביב מבחינת עושר של מגוון מינים. במקביל יצא סקר מטעם מגישי התוכנית שהראה שהאזור מופר ולא חשוב. גם במצפה נפתוח בירושלים קידמו תוכנית בנייה על קרקע עם ערכים סביבתיים, ואני שמח שמקבלי ההחלטות הבינו את זה והחזירו את התוכנית לדיון בשבוע שעבר".

- תוכנית אפולוניה עברה כבר את שלב ההתנגדויות.

"נכון, לתוכנית הוגשו התנגדויות של הירוקים, אדם טבע ודין, עיריית הרצליה, ושל תושבים. המטרה היתה להביא בפני מקבלי ההחלטות את ערכיות השטח, כי צריך להבין שתא השטח מתגמד לעומת הבנייה המאסיבית בסמוך. אבל בעת שמיעת ההתנגדויות, לא היתה שום התייחסות להתנגדות שלנו מצד החוקר, גם השר להגנת הסביבה הפורש אבי גבאי תמך בתוכנית ואמר לנו בפגישה אישית שהוא לא הכתובת לשמירה על הטבע באפולוניה.

"ראש העירייה הקודמת יעל גרמן תמיד עמדה על כך שקודם ינקו את הקרקע והתוכנית נתקעה אבל גבאי הצליח לדחוף אותה קדימה, כי הוא היה חלק מהמנגנון של השר כחלון כדי לקדם בנייה בכל מחיר. אין לנו דבר נגד בנייה אבל לא בכל מחיר ופה הרגשנו שהשר בניגוד עניינים. הוא זה שאמור לשמור על הסביבה וזה לא קרה. הפקירו את הטבע לטובת בנייה של דירות יקרות ליד הים בהרצליה. הוא היה בניגוד עניינים מוחלט ואני מן הסתם שמח שהוא התפטר".

- גבאי התפטר, אז מה עכשיו?

"לאחר שהתוכנית אושרה וההתנגדויות נדחו, הגשתי עתירה לבית המשפט נגד אישורה, והגישו בין היתר גם תושבי שכונת נוף ים, הירוקים, וגם עיריית הרצליה. יש לנו היום תקווה אחרי תקדים פלמחים שבוטלה תוכנית מנימוקים סביבתיים, והחזרת תוכנית מצפה נפתח לדיון".