האם ענף הדיור המוגן בישראל ימשיך לשמור על יציבות?

על פי נתוני דירוג Dun's 100, ענף הדיור המוגן שומר על יציבות יחסית. עם זאת, נשאלת השאלה כיצד תשפיע על הענף כניסתה של קבוצת עזריאלי.

אוכלוסייה מבוגרת / צילום: בלומברג
אוכלוסייה מבוגרת / צילום: בלומברג

ענף הדיור המוגן בישראל שומר על יציבות יחסית. גם בשנת 2015 משען הייתה רשת בתי הדיור המוגן הגדולה בישראל, כך על פי דירוג Dun's 100. נכון לסוף 2015, מנתה הרשת 2,545 יחידות דיור, בהם שוכנים 2,614 דיירים ו-1,279 אנשי סגל קבועים. משען, הנמצאת בבעלות חברת העובדים, שומרת על מיקומה כמובילת הרשימה.

אחריה, במקום השני, נמצאת רשת מגדלי הים התיכון, שגם היא שומרת על אותו המיקום כאשתקד. ההפרש בינה למשען הוא משמעותי - כאשר לה כמחצית מיחידות הדיור - 1,305 ו-254 חברי סגל. מגדלי הים התיכון אף נסחרת בבורסה בת"א.

גם המקום השלישי ברשימה נותר יציב, כאשר בו ממוקמת רשת אחוזות רובינשטיין, שבה 1,249 יחידות דיור, בהם שוכנים 1,482 דיירים, ומנוהלות על ידי 551 אנשי סגל (כמעט כפול מאשר במגדלי הים התיכון).

רשת עד 120 הנמצאת בבעלות הפניקס חברה לביטוח, ונמצאה בדירוג הקודם במקום השישי, עלתה בשנת 2015 למקום החמישי ועקפה את בית בלב הפועלת בבעלות מכבי אחזקות.

השינויים העיקריים בדירוג הוא בכניסתה של רשת מעונות הורים שלא נכללה בדירוג הקודם, למקום התשיעי מתוך 13. אולם נראה כי השינוי המשמעותי ביותר, העשוי להשפיע על הדירוגים הבאים, הוא בכניסתה של קבוצת עזריאלי לתחום. במהלך 2015 רכשה הקבוצה את בית הדיור המוגן פאלאס תל אביב, הנחשב לאחד היוקרתיים בארץ. בימים אלה משלימה הקבוצה את עסקת הרכישה של אחוזת בית רעננה, המצטרפת לשני פרויקטים שיוזמת הקבוצה בתחום הדיור המוגן, אחד במודיעין והשני בלהבים, שאכלוסם מתוכנן לשנת 2018.

מקור ההתפתחות בענף הדיור המוגן הוא בהגברת המודעות והשינוי ברמת ותוחלת החיים, כמו גם מהיכולות הכלכליות של האוכלוסייה המבוגרת בארץ. עפ"י הערכות בענף קיימות כ-12,500 יחידות דיור מוגן שרובן מרוכזות בגוש דן והשרון. ברבים מבתי הדיור המוגן עומדים לרשות הדיירים מגוון שירותים בהם בריכות שחיה, ספא, חדרי כושר, חוגים, מסעדות, מרפאה וכיו"ב.

דיור מוגן 2015
 דיור מוגן 2015