אל תשאלו מהו ביטקוין. תשאלו מה הוא יכול לעשות בשבילכם

הטכנולוגיה שמניעה את הביטקוין, בלוקצ'יין, מאפשרת ליצור עולם חדש ומרתק, שהיה דמיוני רק עד לפני שנתיים ■ בין השימושים של בלוקצ'יין: מטבע אלקטרוני רשמי, שנשמר בארנקים על הטלפונים הסלולריים ■ ביטקוין - איך משקיעים במטבע הוירטואלי

מני רוזנפלד ביטקוין / צילום: גלעד אילוז
מני רוזנפלד ביטקוין / צילום: גלעד אילוז

ביטקוין, המטבע הדיגיטלי, עולה באחרונה לכותרות - בין אם מדובר בעלייה המטאורית של ערכו בחיפוש אחר הממציא האניגמטי של המטבע, או בגורמים שונים המבקשים תשלום באמצעותו, לסיפור תמיד יתלווה ההסבר התורן, על מהו ביטקוין וכיצד הוא פועל. אבל אולי כדאי לקחת הפסקה מהשאלה מה זה ביטקוין, ולהתמקד בשאלה מה הוא יכול לעשות?

מתברר שהוא יכול לעשות המון. הטכנולוגיה המניעה את הביטקוין, שרשרת הבלוקים (בלוקצ'יין), מאפשרת ליצור עולם חדש ומרתק, שהיה דמיוני רק עד לפני שנתיים. כך למשל, בברבדוס יצרו מקבלי ההחלטות במדינה הבינו כי בעוד לכמעט 100% מתושבי האיים יש סלולרי, רק חלק קטן מהם יכולים להגיע פיזית לבנק כדי למשוך מזומן או להנפיק כרטיס אשראי. הבלוקצ'יין מאפשר לכולם להחזיק כסף אלקטרוני, ללא התערבות של בנקים.

דוגמה נוספת היא טמאש קוצ'יש, מתכנת צ'כי שהבין את הקלות הבלתי נסבלת של מחיקת אתרים מהאינטרנט באמצעות צנזורה או צווי בית משפט. קוצ'יש בנה רשת המאפשרת להקים אתר אינטרנט ללא שרת מרכזי, מה שמונע את האפשרות להעלים אותו. הבלוקצ'יין נמצא גם שם, מונע זיופים ושומר על שלמות האתרים.

אבל לא מדובר רק ביוזמות מקומיות. חברת R3 CEV איחדה למעלה מ-40 מהבנקים המובילים בוול סטריט ליוזמה שמטרתה להעביר מהעולם את ניהול הספרים הבנקאי ולהחליף אותו בטכנולוגיית הבלוקצ'יין. סטארט-אפ נוסף פועל כדי להחליף את שטרות המטען המנצחים על המחסר הימי העולמי באפליקציה דיגיטלית, גם היא מבוססת בלוקצ'יין; ומיזם נוסף, מיידסייף, לוקח את גיבויי הענן שלנו ומאחסן אותם באופן מוצפן במאות מחשבים המפוזרים ברשת האינטרנט, על מנת שנוכל להיפרד לשלום מתאגידי הענק כמו גוגל, פייסבוק ודרופבוקס, המאחסנים אותו כיום תמורת תשלום ועושים שימוש במידע למטרות רווח.

כך שהשאלה היא לא מהו ביטקוין, או מהי בלוקצ'יין. כפי שרובינו לא שואלים את השאלה כיצד עובד מנוע בעירה פנימית, דקה לפני שאנחנו מתניעים את האוטו, או מהי התנגדות חשמלית, כאשר אנחנו מדליקים תנור חימום, כך כדאי לשנות את השאלה ולשאול - מה הטכנולוגיה הזו יכולה לעשות בשבילנו, והאם היא מגלמת בתוכה את המהפכה הדיגיטלית הגדולה ביותר מאז המצאת האינטרנט.

הכותב הוא משקיע הון סיכון בתחום המטבעות הדיגיטליים ומכהן כיו"ר איגוד הביטקוין הישראלי וייקח חלק בדיון בנושא שינוי פרדיגמות בעולם הפיננסי, במסגרת ועידת שוק ההון של גלובס.

לפרטים נוספים ולהרשמה >>