בנק ישראל: "הירידה במספר הסניפים בישראל נמוכה מהעולם"

מספר סניפי הבנקים בישראל חזר לרמה שבה היה לפני 6 שנים ■ מספר סניפי הבנקים במגזר הערבי זינק ב-83% משנת 2004

בנק ישראל פרסם היום (ב') סקירה על מגמת סגירת סניפי הבנקים בישראל. סקירה זו היא חלק מדוח הפיקוח על הבנקים השנתי, שיפורסם במלואו בשבוע הבא. מהסקירה עולה כי בשלוש השנים האחרונות ירד מספר סניפי הבנקים בכ-5% - ל-1,152.

"בשלוש השנים האחרונות אנו מזהים בישראל ירידה מסוימת במספר הסניפים הבנקאיים, אם כי זו נמוכה מהירידה שניכרת בעולם", כותבים בבנק ישראל. "הירידה בישראל מתרחשת לאחר שבע שנים שבהן בחרו הבנקים להרחיב את פריסת הסניפים ולהגדיל את נגישותם לקהל הלקוחות, ובייחוד משקי הבית. ירידה זו נובעת מהשינוי שחל בהרגלי הצריכה של השירותים הבנקאיים כתוצאה מכך שטכנולוגיות פיננסיות חדשות מאפשרות לספק שירותים ומוצרים בנקאיים באופן מקוון. נוסף לכך הירידה נובעת ממהלכי התייעלות שנוקטים חלק מהבנקים", מסבירים בבנק המרכזי.

מהסקירה עולה שמספר הסניפים כיום חזר לרמה שבה היה לפני יותר מ-6 שנים. עם זאת, בראייה ארוכה, מספר הסניפים כיום גבוה ב-15% מהרמה שבה היה לפני עשר שנים. כזכור, אתמול פורסמה ב"גלובס" סקירה על הירידה במספר הסניפים בבנקים, הנובעת מתהליך ההתייעלות שמובילים בעיקר הבנקים הגדולים. לפי הערכות, צמצום מספר הסניפים יימשך בשנים הקרובות, ועוד עשרות סניפים צפויים להיסגר.

בבנק ישראל מציינים בסקירה כי במגזר הערבי חל גידול חד בפריסת הסניפים. "אף על פי שמספר הסניפים הכולל ירד בשלוש השנים האחרונות, מספר הסניפים ביישובים הערביים גדל בתקופה זו. גידול זה מהווה חלק ממגמת גידול ארוכת טווח במספר הסניפים ביישובים הערביים ובמספר הבנקים הפועלים בהם; בין 2004 ל-2015 גדל מספרם הכולל של הסניפים ביישובים ערביים בכ-83%, בהשוואה לכ-11% ביישובים יהודיים ולכ-9% ביישובים מעורבים. נכון לסוף 2015, מספרם של הסניפים ביישובים ערביים עומד על 108, בהשוואה ל-58 בשנת 2004. שינוי זה נובע מכך ששיקולים עסקיים ומדיניות מכו*ונת הובילו בנקים רבים להרחיב את היקפי הפעילות הקמעונאית במגזר הערבי", כותבים בבנק ישראל.

מהנתונים עולה כי בנק הפועלים יותר מהכפיל את סניפיו במגזר הערבי משנת 2004, וכך גם מרכנתיל מקבוצת דיסקונט. בנק לאומי הפעיל במגזר באמצעות בנק ערבי ישראלי (אשר אוחד אשתקד ללאומי) הוא עדיין הגדול ביותר, אך נתח השוק שלו נשחק בעקבות הגידול החד אצל המתחרים. עוד עולה מהנתונים כי מזרחי טפחות ומסד - שכלל לא היו להם סניפים במגזר הערבי בשנת 2004 - פעילים בו כיום. מגמת הגידול במספר הסניפים מסתמנת גם ביישובי הפריפריה. בשלוש השנים האחרונות גדל מספר הסניפים ביישובים המשתייכים לקטגוריות הפריפריה ב-30%, ואילו מספרם של הסניפים ביישובים הגדולים ירד.

הזינוק במספר הסניפים במגזר הערבי
 הזינוק במספר הסניפים במגזר הערבי