שומרת סף: החשכ"לית נגד מינוי חשב לרמ"י מתוך הרשות

ראש מטה הדיור חושש משיתוק ברמ"י, ופועל למינוי הכלכלן הראשי דוד מזרחי ■ האוצר: "לא ניתן למנות חשב אם אינו עובד החשב הכללי"

רו"ח עו"ד מיכל עבאדי-בויאנג'ו
רו"ח עו"ד מיכל עבאדי-בויאנג'ו

מיכל עבאדי-בויאנג'ו, החשבת הכללית במשרד האוצר, מתנגדת לניסיונות של בכירים ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) למנות חשב מתוך הרשות עצמה. בימים האחרונים, בעקבות עזיבתה הצפויה של החשבת הנוכחית חני גד, מנסים בכירים ברמ"י, בין היתר מ"מ המנכ"ל עדיאל שמרון וראש מטה הדיור אביגדור יצחקי, לפעול למינוי דוד מזרחי, הכלכלן הראשי ברמ"י שכיהן בעבר כסגן החשב, לתפקיד החשב הבא.

יצחקי ושמרון מעריכים כי מינוי חשב שמגיע מחוץ למערכת יוביל את רמ"י לשיתוק בתקופה קריטית לרשות ולענף הנדל"ן. לדברי גורם ברמ"י, "לא מדובר בחששות בלבד. חשב חדש יתקע עסקאות, ואנחנו מוכרחים לנסות לחסוך את תקופת הלמידה הזו". ברמ"י גם מדגישים כי החלטת הממשלה קבעה במפורש שמינוי חשב יעשה בתיאום עם ההנהלה, מתוך הכרה בצרכים ובתפקיד המיוחד של רמ"י.

במשרד החשבת הכללית גורסים מצדם כי חשב ברמ"י הוא אחד התפקידים הרגישים והחשובים ביותר, ודאי בעת הזו שבה ניצבת רמ"י בחזית המאבק לפתרון משבר הדיור. בין השאר, אמור החשב לפקח על עסקאות בפטור מכרז, על גביית חובות ועוד. בכירים במשרד החשבת הכללית טוענים שלא ייתכן ששומר הסף של רמ"י יגיע מתוך המערכת עצמה - ועבאדי-בויאנג'ו לא מתכוונת לפי שעה להתגמש בעניין זה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "על פי החלטות ממשלה, חשבי המשרדים הם עובדי החשב הכללי העוברים ממשרד למשרד, על מנת לשמר את עיקרון אי התלות של החשב. מבלי להתייחס למועמד חיצוני זה או אחר, לא ניתן למנות חשב לכל תפקיד חשב אם אינו עובד החשב הכללי, אם לא כיהן בתפקיד חשב בכיר או שנבחר במכרז על פי כללי נציבות שירות המדינה".

באוצר הדגישו כי "חשבות רשות מקרקעי ישראל הינה חשבות מורכבת, המחייבת מינוי חשב מקצועי ומנוסה בעל יכולת מוכחת בניהול כלל היחידות המקצועיות הכלולות במערך הכספים. המינוי צפוי להיות ממאגר החשבים הכלולים בסבב שהינם עובדי אגף החשב הכללי, שכן החשבת הכללית מייחסת חשיבות רבה לאיוש חשבות רמ"י בחשב בעל ניסיון מוכח, כפי שהיה בעבר".

החשבת הכללית התעסקה לא מעט במשבר הדיור בשבועות האחרונים. עבאדי נקראה לפתור את המשבר שצץ במכרזי מחיר למשתכן, פרויקט הדגל של שר האוצר משה כחלון. החשבת נענתה לבקשת שר האוצר להעמיד ערבויות לבנקים (הכרוכות כמובן בעלות תקציבית) בסך 550 מיליון שקל בגין הפרויקטים הראשונים להקמת מאות דירות בעפולה ובלוד, זאת כדי שהבנקים יסכימו להעניק משכנתאות לזוכים בהגרלות על אותן דירות.