תוך 3 שנים: 30% גידול בפעילות חב' ישראליות בבוסטון

כך עולה ממחקר של לשכת המסחר של ניו אינגלנד וישראל ■ התחום הישראלי הצומח ביותר: הסייבר ■ היקף ההכנסות של החברות ב-2015: 9.3 מיליארד ד', לעומת 6 מיליארד ב-2012

MIT / צילום: בלומברג
MIT / צילום: בלומברג

גידול של כ-30% בתוך 3 שנים בפעילות הכלכלית של חברות ישראליות הפועלות בבוסטון, מסצ'וסטס - כך עולה ממחקר שמפרסמת היום (ד') לשכת המסחר של ניו אינגלנד וישראל.

על פי המחקר, יזמים ישראלים או ידע ישראלי הביאו להקמתן של 216 חברות הפועלות באזור בוסטון ואחראיות ל-4% מהתוצר של מדינת מסצ'וסטס. היקף ההכנסות של החברות ב-2015 הגיע ל-9.3 מיליארד דולר, לעומת 6 מיליארד דולר במחקר הקודם שנערך ב-2012.

שליש מהגידול מיוחס לחברות שלא כוסו בעבר במחקר ושני שלישים לגידול בפעילות החברות שהופיעו במחקר הקודם. בניכוי החברות החדשות, מראים נתוני המכירות צמיחה בקצב גבוה פי חמישה מהקצב הממוצע של הסקטור העסקי במדינה.

14 חברות סייבר בתוך שנתיים

לפני שנה בדיוק השיקה אל-על קו של 3 טיסות שבועיות ישירות בין תל אביב לבוסטון, על רקע התרחבות התנועה האווירית בין היעדים. קהילת המהגרים הישראלים באזור בוסטון מונה כ-20 אלף איש המתגוררים בעיקר בפרברים ברוקלין, לקסינגטון וניוטון. כ-300 ישראלים נמצאים בבוסטון למטרות לימודים גבוהים באוניברסיטאות כמו הארווארד, MIT וברנדייס. הקהילה היהודית של בוסטון, הנחשבת אחת המאורגנות ביותר בארה"ב, מספקת שירותי חינוך יהודי וחיי קהילה ברמה גבוהה.

30% מהחברות הישראליות באזור בוסטון נוסדו על ידי בוגרי האוניברסיטאות במדינה. אחת המפורסמות שבהן היא אקאמאי טכנולוגיות, שנוסדה בסוף שנות ה-90 על ידי דני לוין (שנהרג בפיגוע במגדלי התאומים), בעקבות מחקר משותף עם פרופ' למתמטיקה ב-MIT.

חברות אחרות החלו לפעול בישראל ובחרו בבוסטון כמקום הפעילות הראשי שלהן מחוץ לישראל. דוגמה בולטת היא חברת אבטחת הסייבר סייבר-ארק שהחלה לפעול בבוסטון לפני עשר שנים עם עשרה עובדים. כיום, לאחר הנפקתה, החברה בעלת שווי שוק של 1.5 מיליארד דולר ומעסיקה 700 עובדים, מהם שליש בבוסטון ושליש בישראל.

יזם ישראלי בולט נוסף שפעיל בבוסטון הוא משה ינאי, לשעבר בכיר ב-EMC וב-IBM שגייס לאחרונה השקעות הון סיכון בהיק של 150 מיליון דולר לחברת האחסון Infinidat. בסך הכול גייסו החברות הישראליות בין השנים 2013-2015 השקעות הון סיכון בהיקף 1.2 מיליארד דולר, לפי המחקר.

70 חברות ישראליות הפכו "בוסטוניות" לאחר שנרכשו על ידי משקיעים ממסצ'וסטס ושתיים מהחברות הן למעשה חברות זרות שרכשו קניין רוחני שפותח על ידי מדענים ישראלים: חברת EMD-Serono שרכשה את Rebif, תרופה שפותחה במכון וייצמן, וחברת טקדה שרכשה את Velcade, מוצר שפותח על בסיס מחקריהם של המדענים זוכי פרס הנובל אהרון צ'חנובר ואברהם הרשקו מהטכניון.

לדברי דיוויד גודטרי, משקיע פרטי, יוזם המחקר ופעיל בקידום היחסים הכלכליים בין ישראל למסצ'וסטס, התחום ה"ישראלי" הצומח ביותר בבוסטון כיום הוא הסייברשצמח בתוך שנתיים מ-2-3 חברות ל-14 חברות. תחומים נוספים שרושמים צמיחה מואצת הם E-Health, Internet of things, אנרגיה ומים.

"הסייבר הוא תחום צמיחה ענקי שרושם גידול מהיר במכירות ותואם את המאפיינים של בוסטון", אומר גודטרי בשיחה עם "גלובס". "אנחנו לא בקטע של מדיה חברתית. אם אתה מחפש חברת מדיה חברתית - לך לעמק הסיליקון. אבל אם אתה בעניין של אלגוריתמים, הנדסה, תרופות ודברים כאלה - אז מסצ'וסטס היא המקום".

היתרון הבולט של בוסטון וסביבתה הוא במאגר כוח האדם המיומן הזמין. בוסטון מייצרת את המספר הגבוה ביותר של בוגרי תואר ראשון בארה"ב, היא מדורגת ראשונה לא רק בכמות אלא גם באיכות, עם 7 מהאוניברסיטאות בליגה העליונה לעומת 2 בלבד בקליפורניה.

אבל כוח האדם האטרקטיבי הוא רק שיקול אחד. על פי המחקר, יוקר המחיה במסצ'וסטס גבוה אמנם בשליש מיוקר המחיה הממוצע בארה"ב, אך הוא נמוך יחסית לשני המוקדים המתחרים בבוסטון על הישראלים: ניו יורק (59% יותר מהממוצע) ועמק הסיליקון (53%). בעוד שמבחינת נטל המס המדינה ממוקמת במקום ה-25 בארה"ב העדיף על ניו יורק (מקום 49) ועמק הסיליקון (מקום 48). בוסטון מפגרת אחרי עמק הסיליקון במספר חברות ההזנק החדשות המוקמות בה ובמספר ההנפקות אך מובילה בהפרש ניכר על ניו יורק.

יתרון משמעותי נוסף שיש לבוסטון על פני עמק הסיליקון מבחינת הישראלים הוא כמובן המרחק הגיאוגרפי, המתבטא במשך טיסה קצר יותר ב-6 שעות גם לאחר הוספת הטיסה הישירה לסן פרנסיסקו. "אם למשל מנהל בכיר בחברה צריך לנסוע אחת לחודש, המשמעות היא אובדן של יום עבודה שלם בחודש", אומר גודטרי.

הוא מביא את חברת Desalitech המספקת טכנולגיות להשבת מים ומחזור מים לתעשייה ולחקלאות כדוגמה לכך שהקרבה ללקוחות (במקרה זה שווקים הסובלים ממחסור במים - ע"ב) איננה השיקול העיקרי בבחירת מקום הפעילות.

המחקר הנוכחי מיפה 216 חברות שהוקמו על ידי ישראלים או שפעילותן מבוססת על ידע שפותח בישראל הפועלות בבוסטון וסביבתה בתחומי סייבר סקיוריטי, תוכנה, אחסון, הדפסת תלת ממד, ציוד רפואי, פארמה, בריאות דיגיטלית, אנרגיה וטכנולוגית מים.

תרומה של 4% לתמ"ג

לפי המחקר, היקף ההכנסות של חברות אלה הסתכם בשנת 2015 ביותר מ-9 מיליארד דולר. מדובר בהיקף הכנסות השווה ל-4% מהתמ"ג של מדינת מסצ'וסטס, מהמדינות העשירות ביותר בארה"ב. תרומתן העקיפה של החברות לכלכלת האזור, הכוללת רכישת שירותים שונים כגון ייעוץ משפטי, שירותי ראיית חשבון, הוצאות בגין פעילות שיווקית, שכירת משרדים וצרכים עסקיים נוספים, מגיעה ליותר מ-18 מיליארד דולר.

החברות שהוקמו על ידי ישראלים העסיקו עד סוף שנת 2015 כ-9,000 עובדים ותרמו בעקיפין ליצירתן של יותר מ-27,000 משרות. קצב הגידול בתעסוקה בחברות שהוקמו על ידי ישראלים בין השנים 2013-2015 היה גדול פי חמישה לעומת הגידול הכללי בתעסוקה בתקופה זו במסצ'וסטס.

המחקר הקודם שפורסם על ידי לשכת המסחר של ניו אינגלנד וישראל בשנת 2012 הצביע על מכירות בהיקף של 6 מיליארד דולר. ממצאי המחקר מציגים גידול מסיבי בהיקף ההכנסות, ופרמטרים עסקיים וכלכליים נוספים. גידול זה נובע ברובו מהגידול בהיקף הפעילות של החברות בעלות הזיקה הישראלית ובמידה מסוימת גם מגידול במספר החברות עם זיקה ישראלית שלא השתתפו במחקר הקודם שנעשה בשנת 2012.

היקף השקעות ההון סיכון ב-48 חברות שהוקמו על ידי ישראלים הגיע בין השנים 2013-2015 ל-1.2 מיליארד דולר והוא מהווה 10% מהיקף השקעות ההון סיכון שהתבצעו בשנים אלו במסצ'וסטס. היקף עסקאות המיזוגים והרכישות שבוצעו עם חברות בעלות זיקה ישראלית הממוקמות בבוסטון וסביבתה במהלך 17 השנים האחרונות, הסתכם ביותר מ-10 מיליארד דולר.

ההצלחה והתרומה המשמעותית של החברות שהוקמו על ידי ישראלים לכלכלת מסצ'וסטס מביאות את הממשל של מדינה זו לנקוט בפעולות מגוונות להרחבת היחסים העסקיים בין שתי המדינות. זאת, במטרה לעודד חברות ישראליות, בעיקר מתחומי הטכנולוגיה ומדעי החיים, לבסס את פעילותן הגלובלית במסצ'וסטס. אחת הפעולות הבולטות שנוקט הממשל היא ארגון משלחות אנשי עסקים בראשות מושל מדינת מסצ'וסטס לישראל במטרה לעודד את הרחבת הפעילות הכלכלית ושיתופי הפעולה האסטרטגיים בין חברות ומיזמים משתי המדינות.

לדברי מושל מסצ'וסטס, צארלי בייקר, "לעסקים שהוקמו על ידי ישראלים תרומה חשובה לכלכלת מסצ'וסטס הן בתחום היי-טק והן בתחום מדעי החיים", אמר. "העתיד נראה מבטיח וחברות ממסצ'וסטס וחברות ישראליות ימשיכו לפתח חידושים פורצי דרך בזירה הגלובלית".

"מסצ'וסטס היא מודל גלובלי לשיתוף פעולה עם ישראל והיא מהווה יעד מועדף לעסקים ויזמים ישראלים המרחיבים את פעילותם לארצות הברית ולעולם", אמר דן שפירו, שגריר ארצות הברית בישראל. "בין שתי המדינות מתקיימים שיתופי פעולה וחילופי ידע במטרה לקדם שורה של תחומים וביניהם: מדעי החיים, ביו-טכנולוגיה, פארמה, סייבר, טכנולוגית המידע וטכנולוגיית מים".

"לשותפות בין מסצ'וסטס לישראל חשיבות מעבר לרווחים. זו שותפות שנועדה לשיפור איכות החיים לישראלים, אמריקאים ולאנשים בכול העולם", אמר יהודה יעקב, הקונסול הכללי של ישראל באזור ניו אינגלנד.

"כפי שניתן לראות במחקר החדש, היחסים הכלכליים בין מסצ'וסטס לישראל יכולים להיות מודל למדינות נוספות בארה"ב לשיתוף פעולה עם ישראל. אנו נעבוד ללא לאות כדי שבמחקר הבא נראה גידול נוסף בהיקף הפעילות העסקית".

it
 it