איזה מיתון? היבוא רותח, והכנסות המדינה ממסים מזנקות

האוצר מדווח על עודף ענקי של 1.6 מיליארד שקל בהכנסות ממסים במאי, כשהעודף המצטבר בגבייה כבר מגיע ל-2.7 מיליארד שקל ■ רשות המסים מדווחת על זינוק ביבוא כלי רכב ומוצרי צריכה

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

שיא בייבוא כלי רכב במאי תרם לעודף עצום של 1.6 מיליארד שקל בגביית המיסים. מתחילת השנה הצטבר בקופת המדינה עודף בלתי מתוכנן מגביית מיסים של 2.7 מיליארד שקל, על-רקע הגאות בצריכה הפרטית.

עודף הגבייה ממיסים מבלבל את הכלכלנים כיוון שהמשק רשם ברבעון הראשון צמיחה נמוכה משמעותית מהצפוי על-רקע נפילה חדה בייצוא הסחורות והשירותים. ההסבר לכך נעוץ בעובדה שהצריכה הפרטית היא פעילות מוטת מיסים ולכן הגידול בצריכה יותר ממפצה את המדינה על הקיטון בהיקף הייצוא.

מנתוני ביצוע התקציב לחודש מאי שמפרסם היום משרד האוצר עולה כי גביית המיסים בחודש מאי הסתכמה ב-26.4 מיליארד שקלים, סכום הגבוה ב-1.6 מיליארד מהתחזית לחודש זה של האוצר.

סך הוצאות הממשלה לחודש מאי עמדו על 28.7 מיליארד שקל - עלייה של 7.5% לעומת מאי אשתקד. העלייה מורכבת מעלייה של 10.7% בהוצאות המשרדים האזרחיים ומירידה של 1.3% בהוצאות מערכת הביטחון. במאי 2015 פעלה המדינה לפי תקציב המשכי (1 חלקי 12) שהגביל את הוצאות המשרדים.

לאור נתוני הגבייה החזקים לחודש מאי עומד הגירעון התקציבי ב-12 החודשים האחרונים על 2.1% תוצר. אם יימשכו מגמות אלה צפוי הגירעון השנה להיות נמוך גם השנה מיעד הגירעון שנקבע בתקציב, העומד על 2.9%. כזכור הסתיימה 2015 בגירעון של 2.15% שהיה נמוך ב-6.9 מיליארד שקלים מיעד הגירעון שאושר חודש וחצי קודם לכן בתקציב המדינה שעמד על 2.75%.    

צר מדווח היום על עודף ענקי של 1.6 מיליארד שקל בהכנסות ממיסים בחודש מאי בעוד שרשות המיסים מדווחת על זינוק של עשרות אחוזים בייבוא כלי רכב ומוצרי צריכה לישראל. הצריכה הפרטית הרותחת והדולר החלש יחסית תרמו לגאות בייבוא שהביאה לעודף הגדול בהכנסות ממיסים, למרות הנפילה בייצוא הסחורות והשירותים.  

מנתוני רשות המיסים עולה כי ייבוא כלי הרכב הפרטיים זינק בחודש מאי ב-75% לעומת מאי 2015.  יבוא רכב מסחרי זינק בלא פחות מ-114%. ברשות המיסים מסבירים חלק מהזינוק המטאורי בייבוא כלי הרכב בשחרור מלאים של כלי רכב לחברות ליסינג והשכרה, וממבצעים מיוחדים שערכו החברות. סיבה נוספת היא  שער הדולר הנמוך ברב חודש מאי. במצטבר מתחילת השנה גדל יבוא כלי הרכב הפרטיים לישראל בלא פחות מ - 132,136 כלי רכב, עליה של 65% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מוצרי חשמל ואלקטרוניקה בחודש מאי 2016 חלה מגמה מעורבת ביבוא של מוצרי החשמל הלבנים, במקררים נרשמה עליה ביבוא בשיעור של 55%. במכונות כביסה חלה ירידה  של 17%,  במייבשי כביסה חלה עליה  של 93%. במדיחי כלים חלה ירידה של 21%. ביבוא מוצרי אלקטרוניקה בידורית חלה עליה , ביבוא טלוויזיות חלה עליה של 81% ובמכשירי וידיאו ו- DVD חלה עליה  בשיעור של כ-38%.  יש לציין כי מתחילת השנה חלה עליה ביבוא בכל המוצרים הלבנים ומוצרי האלקטרוניקה הבידורית.