הנפקות אג"ח: 1.2 מיליארד ש' גויסו השבוע

המגייסות - אלבר, ישרס, ריט 1 וקרסו ■ לשם ההשוואה, בחודש מאי כולו גויסו אג"ח קונצרניות בהיקף כולל של 2.4 מיליארד שקל בלבד ■ מדריך השקעה באג"ח

אלי אלעזרא / צלם: תמר מצפי
אלי אלעזרא / צלם: תמר מצפי

לאחר ירידה בהיקף גיוסי האג"ח הקונצרניות במהלך חודש מאי, שהסתכמו ב-2.4 מיליארד שקל (הגיוס החודשי הנמוך ביותר בשנת 2016), שוק הנפקות החוב מעלה הילוך. על רקע התשואות הנמוכות השוררות בשוק, ביצעו בשבוע האחרון החברות ישרס, אלבר, ריט 1 וקרסו מוטורס גיוסי אג"ח בהיקף מצטבר של כ-1.2 מיליארד שקל.

קדמו להן בחודש יוני חברת השבבים טאואר שגייסה כ-450 מיליון שקל, בנק דקסיה שגייס כ-370 מיליון שקל באמצעות הנפקת נע"מ (ניירות ערך מסחריים) וחברת הדלק דור אלון שגייסה כ-175 מיליון שקל. עוד נזכיר כי ההאטה היחסית בפעילות הגיוסים נרשמה לאחר חודשיים אינטנסיביים במיוחד, בסיכומם גויס סכום מרשים של קרוב ל-16 מיליארד שקל (כ-9 מיליארד שקל במארס וקרוב ל-7 מיליארד שקל באפריל).

ישרס ממחזרת חוב

חברת הנדל"ן ישרס, שבשליטת שלמה איזנברג, נהנית מצמיחה בעסקיה המשתקפת היטב בתוצאות הכספיות שפרסמה לאחרונה. החברה גייסה בשבוע החולף כ-220 מיליון שקל בהרחבה של שתי סדרות אג"ח שלה, י"ג וי"ד. ההנפקה, שזכתה לביקושים גבוהים שהביאו להגדלתה, התבצעה לצורך מחזור חוב קיים.

סדרה י"ג היא איגרת חוב צמודת מדד הנושאת ריבית של כ-3.5% במח"מ של כ-4.5 שנים. כאן זכתה ישרס לביקושים של כ-200 מיליון שקל, מתוכם נענתה החברה להזמנות בהיקף של כ-110 מיליון שקל, כאשר מחיר האג"ח שנסגר משקף תשואה ברוטו של 2.06% לפדיון. האג"ח רשמה עלייה של 6.4% בשנה האחרונה.

הסדרה השנייה, י"ד, הינה אג"ח שקלית במח"מ של כ-5.9 שנים הנסחרת בבורסה בתשואה ברוטו של כ-3.5% לאחר שרשמה עלייה של כ-14% בשנה האחרונה. הסדרה קיבלה ביקושים בהיקף של כ-320 מיליון שקל, מתוכן נענתה החברה להזמנות בהיקף של כ-109 מיליון שקל. את ההנפקה הובילו לאומי פרטנרס חתמים, דיסקונט חיתום, מנורה חיתום, ענבר הנפקות ויועץ ההנפקות יהונתן כהן.

ביקוש גבוה לריט 1 קרסו ואלבר

חברת הליסינג אלבר שבשליטת אלי אלעזרא, ביצעה הנפקה של סדרת אג"ח שקלית חדשה, ט"ו, שגם היא זכתה לביקושים גבוהים. אתמול הסתיים השלב המוסדי, כשבמהלך המכרז התקבלו ביקושים בהיקף של כ-851 מיליון שקל לאג"ח, המדורגת 3A על ידי מידרוג - יותר מפי 3.5 מהיקף הגיוס שתוכנן. אלבר הגדילה את היקף הגיוס המתוכנן וקיבלה התחייבויות מוקדמות בהיקף של כ-330 מיליון שקל בריבית של 3% לעומת ריבית המקסימום במכרז, שעמדה על 3.70%. מח"מ האג"ח הוא כ-3.8 שנים. פועלים אי.בי.אי הובילה את ההנפקה ולצידה גופי החיתום של מנורה, איפקס, ברק קפיטל, אקסלנס, א.ס ברטמן וענבר. השלב הציבורי של ההנפקה ייערך בימים הקרובים.

גם קרן הנדל"ן המניב ריט 1 ביצעה הנפקת אג"ח שזכתה לביקושים גבוהים. החברה הציעה שתי סדרות ולבסוף ביצעה את כל הגיוס באמצעות הנפקה של סדרה חדשה, ו', שהינה צמודה למדד בריבית קבועה עם מח"מ של 9 שנים. ריט 1 השלימה גיוס של כ-188 מיליון שקל לאחר שההנפקה זכתה לביקושים של כ-807 מיליון שקל מצד מוסדיים גדולים. השלב הציבורי של ההנפקה ייערך היום ובמסגרתו צפויה הקרן לגייס עוד כ-45 מיליון שקל. הריבית שנסגרה במכרז עמדה על 2.14%, מרווח של כ-1.8% מעל אג"ח ממשלתית לתקופה דומה.

חברה נוספת שביצעה השבוע גיוס באמצעות הנפקת אג"ח, היא יבואנית הרכב קרסו מוטורס, שבחרה להרחיב את סדרה א' וגייסה כ-350 מיליון שקל בשלב המוסדי, לאחר שבתחילה ביקשה לגייס כ-200 מיליון שקל בלבד. אולם ביקושים של כ-680 מיליון שקל הניעו את הנהלת החברה להרחיב את היקף הגיוס.

מחיר האג"ח נקבע על 104.5 אגורות, המשקף תשואה שנתית שקלית של כ-2%. מח"מ הסדרה הינו כ-4.9 שנים והיקפה לפני ההרחבה עמד על כ-260 מיליון שקל. השלב הציבורי בהנפקת קרסו יתבצע בתחילת השבוע הבא. את ההנפקה הוביל קונסורציום חתמים בראשות פועלים אי.בי.אי.

הנפקה נוספת, אם כי שונה לגמרי מארבע הראשונות, ביצעה השבוע שותפות קידוחי הנפט והגז רציו, המחזיקה בכ-15% מתגלית לוויתן. רציו הנפיקה אופציות (סדרות 15 ו-16) באמצעותן גייסה (תמורה מיידית) כ-15.5 מיליון שקל. את ההנפקה הובילה לידר הנפקות.

לאופציה 15 אורך חיים של כ-50 יום ולאופציה 16 כחצי שנה. לשתיהן מחיר מימוש של 30 אגורות. כיום עומד מחיר יחידה של רציו בבורסה על 29 אגורות, כך שמחיר המימוש גבולי. בכל אופן, אם כל האופציות ימומשו בסופו של דבר, תזכה קופתה של רציו להזרמה של כ-273 מיליון שקל (כ-72 מיליון דולר).

בקופת השותפות שכנו בסוף הרבעון הראשון של 2016 מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של כ-55 מיליון דולר, כך שמימוש האופציות יקפיץ את כמות המזומנים שבקופת השותפות לכ-127 מיליון דולר.

הנפקות האגח בשבוע האחרון
 הנפקות האגח בשבוע האחרון