חודש מאי בתיקים המנוהלים: המשך העליות בזכות המניות

המגמות בשוקי ההון הובילו את התיקים להציג בחודש שעבר תשואות חיוביות, בעיקר בתיקים שמאופיינים ברכיב גדול של מניות בחו"ל, לעומת חולשה ברוב אפיקי האג"ח

ג'נט ילן / צילום: בלומברג
ג'נט ילן / צילום: בלומברג

זהו חודש שלישי ברציפות שבו תיקי ההשקעות של הציבור רושמים תשואות חיוביות, כך עולה ממדדי אג'יו לתיקים המנוהלים. להבדיל מחודש אפריל, שבו העליות היו כמעט זהות בכל מדדי התיקים, בחודש מאי מנוע התשואה העיקרי היה צד המניות. בתוך כך, תיק של 100% מניות עלה בחודש מאי ב-1.26%, בעוד שתיק אג"ח ללא מניות, המצוי בקצה השני של קשת הסיכונים, עלה רק בשיעור זניח של 0.08%. התיק הפופולרי של 20% מניות ו-80% אג"ח עלה בחודש מאי ב-0.32%.

שוקי המניות המשיכו החודש את התיקון החיובי שלהם, שהתחיל באמצע פברואר, אז התהפכה המגמה בנפט, והוא החל בנסיקה מהתחתית שאליה הגיע אז. יחד עם זאת, עדיין, מתחילת השנה רכיב המניות העיב על התיקים, כפי שניתן לראות בגרף.

מדדי אג'יו, המציגים את ההתפתחויות בתיקים המנוהלים של ציבור המשקיעים, מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב דש, הראל, אלטשולר שחם, תפנית דיסקונט, הלמן אלדובי, אנליסט ותמיר פישמן, המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

התחזקות הדולר תרמה לתשואות

מדד המניות המוביל בארץ (ת"א 100) עלה רק ב-0.69%, לעומת המדד המוביל בארה"ב (S&P 500) שעלה דולרית ביותר מ-4.2%, עלייה שחלק משמעותי ממנה נבע מהייסוף הדולרי החד החודש מול השקל (2.6%). הסיבה לעלייה החדה בדולר מול השקל, ובכלל בעולם, היא בכך שהציפיות להעלאת ריבית כבר ביוני גדלו במהלך חודש מאי, והגיעו עד להסתברות גבוהה יחסית - של כשליש.

אם כך, ניתן היה לראות כי למעשה הדולר היה מנוע הצמיחה בתוך האפיק המנייתי אף יותר מאשר המניות עצמן החודש. יש לציין, כי גם באפיק האג"חי מנהלים נוטים לפזר את ההשקעה לחו"ל, אך להבדיל מהמניות - באג"ח המנהלים נוטים לגדר את ההשקעה על-ידי השקעה בקרנות נאמנות או בתעודות סל, המנטרלות את שער החליפין. הסיבה שהמנהלים בוחרים לגדר באג"ח ולא במניות נובעת מכך שהתנודות בשערי המטבעות כה חדות (כפי שראינו החודש), עד כי הן עלולות לכרסם את כל התשואה של האג"ח, ואף יותר.

ירידות בעיקר בצמודי המדד

לעומת המניות, באג"ח ראינו חולשה ברוב האפיקים, ואילו צמודות המדד, שדווקא בלטו מתחילת השנה, ירדו בשיעורים לא מבוטלים. אג"ח ממשלת ישראל צמודת מדד במח"מ בינוני (2-5 שנים) ירדה בכ-0.8% החודש, ומדד תל בונד 40 צמוד המדד ירד בכשליש האחוז.

נראה כי השוק לא מתמחר חזרה לאינפלציה בקרוב, ובנק ישראל מחטיא את היעד התחתון של האינפלציה כבר תקופה של כשנתיים. האינפלציה 12 חודשים אחורה עומדת על מינוס 0.9%, ובנטרול מחירי הדיור האינפלציה כבר במינוס 2% בתקופה זו.

הריבית בארה"ב: שאלות גדולות

השווקים (גם במניות וגם באג"ח) ממתינים להמשך תהליך העלאת הריבית בארה"ב, אשר השאלות לגביו נותרו גדולות מאוד.

בתחילת יוני פורסם נתון מאכזב מאוד של דוח התעסוקה, נתון שכנראה ידחה את ההעלאה לפחות בעוד חודש אחד. הבנק המרכזי האמריקאי (הפד) מתקשה לנהל את תהליך הריבית, ונראה כי כאשר יהיה מוכרח להעלות את הריבית, לא בטוח שזה יהיה הזמן "האידיאלי" מבחינת הכלכלה והשווקים.

דבר זה עלול להחזיר את הטלטלה אל שוק המניות - המונע בעידן הנוכחי בעיקר בזכות הריבית הנמוכה.

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

מדדי אג'יו
 מדדי אג'יו