ירידות חדות בסיום המסחר באירופה

בורסת גרמניה הובילה את הירידות ■ בורסת סין היתה סגורה היום לרגל חג מקומי ■ נעילה שלילית בוול סטריט; חוזים שליליים היום ■ מחירי הנפט יורדים ומשפיעים לרעה על הסנטימנט

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

בורסות אירופה נסחרו היום (ו'), יומו האחרון של שבוע המסחר העולמי, בירידות שערים ניכרות, על רקע המשך הירידה במחירי הנפט ולאחר נתון מאקרו שלילי באסיה שהוביל גם לירידות בבורסות המזרח. פתיחה שלילית בניו יורק החריפה את המגמה בסיום המסחר. 

 

באירופה חוששים המשקיעים בעיקר מהברקזיט, ההצעבה להיפרדות של בריטניה מהאיחוד האירופי - הצבעה שתתקים בסוף חודש יוני. החששות הם כי היפרדות של בריטניה מהגוש יכבידו על המצב הכלכלי שבלאו הכי קשה ברחבי מדינות הגוש והנטל ייפול על גרמניה לבדה - נתון שמקרין באופן שלילי בימים האחרונים על המסחר בשווקים הפיננסים של גרמניה.

מחירי הנפט יורדים היום במסחר: מחיר חבית נפט מסוג WTI יורד ב-1% ל-50.05 דולר, ומחיר חבית נפט מסוג ברנט יורד ב-0.8% ל-51.52 דולר. בהתאם, מניות האנרגיה והכרייה הגיבו בירידות בבורסות אירופה. 

עדיין ברקע, דבריו של יו"ר הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי מאתמול, שהזהיר מפני הנזק של ירידה בפעילות הכלכלית ובתפוקת הייצור. הוא קרא לממשלות באירופה לבצע רפורמות מקיפות כדי להתמודד עם ההאטה הכלכלית ולשנות את המדיניות הפיסקלית.

אירוע אחר שתופס את תשומת לב המשקיעים הוא משאל העם בבריטניה ב-23 ביוני בנוגע ליציאה מהאיחוד האירופי ("ברקזיט"), מה שצפוי לטלטל את השווקים בטווח המיידי לאחר מכן - אז להערכת אנליסטים, המשקיעים בשוקי העולם נזהרים משינויים מהותיים בתיקי ההשקעות שלהם. 

מדדי וול סטריט סגרו אתמול בירידות קלות של עד 0.3% ברקע ירידה במחירי הנפט גם אתמול. המשקיעים עדיין מחכים לראות מתי הפדרל ריזרב יפעל ויעלה ריבית ב-2016, אם בכלל, וכמה פעמים. כרגע נראה כי הסיכויים להעלאת הריבית ביוני נמוכים מאוד ורוב ההערכות מדברות על העלאה בספטמבר. ישיבת הריבית של הפד תיערך ב-15 ביוני.

 

ירידות באסיה

גם בורסות אסיה נסחרו היום בירידות שערים לאחר הירידות הקלות בסיום המסחר בוול סטריט אמש, והירידות בחוזים העתידיים בוול סטריט. בורסת סין היתה סגורה היום לרגל חג מקומי.

 

למרות הירידות היום, מדד MSCI אסיה סיכם שבוע רביעי של עליות שערים. במסחר היום המשקיעים חששו מהצמיחה של הכלכלה הגלובלית וכלכלת ארה"ב - ומכרו מניות. מוקדם יותר השבוע הבנק העולמי הוריד את תחזית הצמיחה לכלכלה הגלובלית ל-2.4% מ-2.9% מהתחזית בינואר.

בורסת דרום קוריאה ירדה היום במסחר לאחר שהבנק המרכזי במדינה הפתיע והוריד שוב את הריבית לשפל היסטורי חדש - 1.25%.