סלקום בדרך לטרפד את הסכם גולן טלקום-הוט מובייל

צפי למלחמה קשה בשוק הסלולר: סלקום תנקוט צעדים אגרסיביים כנגד גולן וצפויה לפנות לבית המשפט ולעצור את העסקה בינה ובין הוט מובייל שדווחה היום רשמית לבורסה

מיכאל גולן ניר שטרן / צילום: אריאל בליאק וסיון פרג'
מיכאל גולן ניר שטרן / צילום: אריאל בליאק וסיון פרג'

חברת סלקום מתכוונת לנקוט צעדים אגרסיביים כנגד גולן טלקום בשל הפרת החוזה בין החברות לטענתה, ומשא-ומתן בחוסר תום-לב, והיא צפויה לדרוש את פירעון החוב של גולן כלפיה באופן מיידי בהיקף 600 מיליון שקל.

לא מן הנמנע כי סלקום תדרוש לעצור את העסקה שנחתמה בין הוט מובייל לגולן טלקום אתמול ושדווחה היום רשמית לבורסה, ובשורה התחתונה נראה שעומדת להתפתח כאן מלחמה קשה מאד בשל הסיבוב שעושה גולן טלקום על סלקום, שניהלו איתו משא-ומתן על המשך שיתוף-הפעולה ביניהן.

היום הודיעו החברות שחתמו על הסכם לפיו גולן טלקום תעבור להשתמש בשירותי הרשת של הוט מובייל. ההסכם אינו מדבר על הסכם איחוד רשתות, אלא על שימוש של גולן ברשת של הוט מובייל שכידוע יש לה רשת משותפת עם חברת פרטנר. הרשת המשותפת של שתי החברות נקראת PHI, ולכן פרטנר שלא הייתה כלל מודעת להסכם המתרקם בין גולן להוט מובייל תידרש לתת על כך את הדעת היות ומדובר בצירוף של 900 אלף מנויים חדשים לרשת שלה.

יש להדגיש כי ההודעה של גולן ושל הוט מובייל, באה תוך כדי המשא-ומתן של גולן עם סלקום על המשך שיתוף-הפעולה ביניהן. מדובר במשא-ומתן שבשבועות האחרונים היה נראה שנמשך יותר מדי זמן וכעת גם ברורה הסיבה. גולן ניהל משא-ומתן מאחורי גבה של סלקום והפתיע אותה לחלוטין כאשר היא קראה על הסיבוב החד שעשה גולן בכלי התקשורת.

 

כאמור, לגולן יש חוב של 600 מיליון שקל כלפי סלקום, והיא מתכוונת לדרוש את פרעונו המיידי. נזכיר כי גולן גם הגישה בקשה לבית הדין להגבלים עסקיים ביחד עם סלקום רק בשבוע שעבר על מנת לנסות ולהביא להשלמת עסקת המיזוג בניהן שנדחתה על ידי רשות ההגבלים.

הצעד של גולן מראה עד כמה היא הוליכה את סלקום שולל, ונתנה לה להאמין שהיא מתכוונת להמשיך את שיתוף-הפעולה ביניהן, אך בסוף החליטה להפנות לה עורף וללכת להסכם עם הוט מובייל, שגם הוא יצטרך את אישורי משרד התקשורת ולא צפוי לעבור בקלות.

מההודעה שהודיעו הוט מובייל וגולן ניתן להבין כי גולן הולכת להשתמש ברשת של הוט מובייל במתכונת של MVNO ולא הולכת להסכם איחוד רשתות עימה, כך שבכל מקרה זהו מהלך שמשרד התקשורת מתנגד לו. לפיכך, לא ברור האם ניתן בכלל להשלים עסקה כזו, כיוון שברור שעכשיו בנוסף לפרטנר שכבר הגישה בג"ץ נגד משרד התקשורת וגולן על הפרת תנאי הרישיון של גולן, עכשיו למעשה סלקום הופכת להיות היריב המר ביותר של גולן, כך שבעצם האחרונה הצליחה להפוך כמעט את כל שוק התקשורת נגדה.

יתרה מכך, ההסכם בין הוט מובייל וגולן מדבר על כך שהוט מובייל תעמיד לגולן קו אשראי ככל הנראה עבור 600 מיליון השקלים שהיא חייבת לסלקום. המשמעות במצב כזה היא שהעסקה בין גולן והוט מובייל מזכירה עסקת מיזוג ביניהן, וגם לכך יידרש אישור מרשות ההגבלים העסקיים. פועל יוצא של ההתנהלות של גולן מראה שעדיין רחוקה הדרך עד ליצירת ודאות עסקית ורגולטורית בשוק התקשורת ואנו צפויים לתקופת כאוס נמשכת שלא ברור מתי תסתיים.

תגובת גולן טלקום: "חברת גולן טלקום חתמה על הסכם שרות ארוך טווח ל-10 שנים עם חברת הוט מובייל, במסגרתו תשתמש גולן טלקום בשירותי הרשת של הוט מובייל. חברת גולן טלקום תמשיך להיות עצמאית לחלוטין ותמשיך להוביל את התחרות בעולם התקשורת. הסכם ארוך טווח זה מאפשר לגולן טלקום את היכולת להמשיך ולשרת את קהל לקוחותיה עם ההצעות המשתלמות ביותר, השרות הטוב ביותר והטכנולוגיה המתקדמת ביותר".

גורמים בחברת פרטנר מסרו: "מהפרסומים עולה כי מדובר בהסכם שבו גולן טלקום הופכת למפעיל מדומה (mvno), דבר שמנוגד לתנאי הרישיון של גולן טלקום. מדובר בהסדר שדינו להיפסל כיוון שהוא סותר את עמדת משרד התקשורת, הממונה על ההגבלים העסקיים, ומשרד האוצר כפי שבאו לידי ביטוי גם בשבועות האחרונים".