הטרור מכה ואירופה מתחמשת; אלה פיתוחי הנשק הישראליים

הממשלות באירופה פותחות את הארנק ומשקיעות סכומי עתק ברכישת מערכות נשק שונות ■ כ-30 חברות ישראליות משתתפות בתערוכת יורוסאטורי שתיפתח היום בצרפת, וכולן מקוות לחתום על חוזים משמעותיים

יממה אחרי הטבח במועדון באורלנדו, שארגון המדינה האסלאמית לקח עליו אחריות, וחודשים אחרי מתקפות הטרור בפריז ובבריסל - מאות חברות ביטחוניות מציגות מהיום (ב') בתערוכת צבא היבשה יורוסאטורי 2016 בצרפת.

עם סוגי חימוש מדויקים וחדישים, מערכות לאיסוף מודיעין וסייבר ואמצעים המייעלים פעילות של כוחות התערבות מיוחדים - החברות הביטחוניות פונות לשוק שצמא לאמצעים עדכניים - ומוכן לשלם עליהם טוב.

רוב החברות המשתתפות בתערוכה מנסות להסתער על מכרזי הצטיידות נרחבים באירופה: אחרי שנים של הידוק חגורה וקיצוצים בתקציבי הרכש של צבאן, מדינות אירופה מחדשות מלאים, מכשירות כוחות מיוחדים ומגדילות את תקציבי הביטחון שלהן - ובחברות הנשק מעריכים שהמגמה הזאת עוד תגדל בשנים הבאות.

כשברקע גלי ההגירה של פליטים ששוטפים את אירופה, איומי הטרור הגוברים על בירות היבשת והמשבר בין רוסיה לבין אוקראינה מסביב לסיפוח חצי האי קרים - רוב המדינות שחברות בברית נאט"ו מגדילות את ההוצאה שלהן על ביטחון, חלקן בשיעורים של יותר מ-20%. על פי הערכות של גורמים ביטחוניים משרדי הגנה של מדינות שעדיין נצמדות למדיניות של צנע, יפתחו אף הם במהלך השנתיים הקרובות ארנקים - פשוט כי לא תהיה להם ברירה.

החברות הביטחוניות יודעות לקרוא את המפה: הן מריחות את הפוטנציאל שמוערך במיליארדים, ומכוונות את מוצריהן בדיוק אל הצרכים של הלקוחות האירופאים המבוהלים מאימת הטרור, בניסיון לנגוס בנתח מתקציבי הביטחון הגדלים. כ-30 חברות ישראליות מציגות ביורוסאטורי, מראות ומשמיעות בדיוק את מה שהלקוחות באירופה ובעולם רוצים לשמוע ולראות ובעיקר - צריכים.

חברות שבאות ממדינה כמו ישראל, שכבר עשתה כמה קילומטרים בלוחמה בטרור - זוכות במעמד כזה להרבה מאוד תשומת לב ועניין: "בהחלט שאפשר לומר שיש היפוך מגמה באירופה מבחינת ההוצאה על ביטחון", אומר ל"גלובס" מנכ"ל תעש מערכות (התעשייה הצבאית), אבי פלדר: "אירופה מתאוששת, התעשיות הישראליות מרגישות את זה בהיקף ההזמנות וברמת העניין של מדינות רבות במערכות נשק חדשות ומתקדמות. איומי הטרור שינו בבירות אירופה את התודעה וחידדו בהן את הצורך באמצעים חדשים ומתאימים - במסגרת היערכותן לתרחישים קיצוניים. בראש ובראשונה זה מתבטא בתקציבי ביטחון שהולכים וגדלים".

"לפי אינדיקציות שאנחנו מקבלים מהשוק מאז השנה שעברה, ניכר שהוא הולך ומתאושש", אומר הסמנכ"ל לשיווק ולפיתוח עסקי ברפאל מערכות לחימה מתקדמות, גיורא כץ: "מדינות באזורים מסוימים בעולם עושות הערכה מחדש - וכיום נוטות להחליט על סגירת פערים שנוצרו בשנים האחרונות כדי לפרוץ קדימה ולענות לאיומים המתהווים".

אחרי שנים ארוכות של קיצוצים נרחבים בתקציבי הביטחון במדינות אירופה, היפוך המגמה ביבשת קיבל ביטוי בהיקף היצוא הביטחוני של ישראל כבר בשנת 2015: עוד באמצע השנה שעברה, ראשי התעשיות הביטחוניות ובכירים במערכת הביטחון חששו מפני שפל של כמעט עשור ביצוא הביטחוני של ישראל, אלא שמשרדי ההגנה האירופאים "התעוררו" נוכח שטף הפליטים ומתקפת הטרור בצרפת קדחת הקניות של האירופאים שינתה את תמונת היצוא הביטחוני של ישראל, כך שבסוף 2015 החברות הישראליות יצאו לעולם בהיקף כולל של כ-5.7 מיליארד דולר - כ-1.6 מיליארד דולר רק לאירופה.

"אין לזה תקדים מבחינת היקפי היצוא לאותה יבשת", אומר ל"גלובס" ראש האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון, מישל בן ברוך: "אירופה מאוימת בטרור ושם יודעים שלחברות הישראליות יש מערכות ייעודיות מתאימות - והן פונות אלינו. ישראל היא מעבדה ייחודית לפיתוח פתרונות הגנה וביטחון מוכחים, שרובם נוסו בהצלחה בשדה הקרב והאירופאים יודעים את זה".

עלייה במכירות

אלביט מערכות היא בין החברות שדיווחו בשנה האחרונה על עלייה בהיקף המכירות שלהן לשוק האירופאי - על רקע ההתרחבות התקציבית: מערכות קשר מתקדמות לכוחות הצבאיים של אחת המדינות במערב אירופה; מטוסים מתקדמים ללא טייס לשוויץ ומעורבות בהקמה של בית ספר לטיסה עבור חיל האוויר המלכותי של בריטניה: "האירופאים רוצים להצטייד ולביקוש שמתעורר יש מאפיינים", אומר גורם בכיר באחת החברות הביטחוניות הגדולות: "זה פחות סיפור של הצטיידות במטוסים, בטנקים ובנגמ"שים ויותר רכיבים קלים וניידים, כמו מערכות לאיסוף מודיעין תוך כיסוי של תאי שטח ספציפיים באזורי גבולות שבהם אין גדרות או מכשולים פיזיים. אמצעים כאלה זוכים לביקוש בייחוד על רקע גל הפליטים ששוטף את אירופה".

בישראל רוצים לנצל את המומנטום ולמכור לאירופאים עוד: החברות הגדולות מציעות קונספטים שמורכבים משלל אמצעים המשתלבים בתוך מערכות אחודות לאיסוף מודיעין, מתן התרעה, הגנה והתקפה; כיפת ברזל מוצגת גם בגרסה ימית; אמצעים קטלניים שניתן לנייד במהירות - לשימוש של כוחות התערבות וכוחות מיוחדים; כלים להגנה על גבולות, כמו כלי רכב רובוטיים מתקדמים ובלתי מאוישים - שגם מסוגלים לירות ואי אפשר בלי הטרנד הביטחוני של השנה: מערכות מיוחדות לזיהוי ולנטרול רחפנים - אותם צעצועים מעופפים שנמכרים במחיר השווה לכל נפש וארגוני הטרור מתייחסים אליהם כאל אמצעי לחימה וככלים אפקטיביים לאיסוף מודיעין לפני מבצע (ראו ידיעה נפרדת).

"המערכות שמציעה התעשייה האווירית מציגות מגוון של יכולות להתמודדות עם טרור ושיפור תחושת הביטחון האישית - אלה נושאים שנמצאים במרכז תשומת הלב של העולם בימים אלה", אומר ראש מטה היבשה בתע"א, האלוף (במיל') גדי שמני: "אמצעי מודיעין, סנסורים רבים ומערכות תקשורת רחבת פס מאפשרים לכוחות השונים פריסה והיערכות מהירה במרחב - תוך אחיזה בזמן אירוע. גם רחפנים ומל"טים תורמים במצבים כאלה תרומה מכרעת".

ישראל מציגה: איתור נפגעים באמצעות הסלולרי ומערכות נגד רחפנים

פיתוחים כחול לבן: הגנה על טנקים ונגמ"שים מפני טילים, רובוט שנושא נשק וסורק מבנים חשודים וגם רכב בלתי מאויש שמסייע ללוחמים

ראש בראש

החברות הישראליות שמשתתפות בתערוכה מציגות גם גרסאות חדשות של מערכות ותיקות יותר, כמו אלה שמיועדות להגנה אקטיבית על טנקים ועל נגמ"שים מפני איומים של טילים נגד טנקים ורקטות RPG. בתחום הזה רפאל ותעש מערכות מתחרות ראש בראש: רפאל מציגה את הגרסה הקומפקטית של מערכת "מעיל רוח", המכונה TROPHY ומנגד מציעה תעש את הגרסה המוקטנת של מערכת ההגנה "חץ דורבן" שבשמה המסחרי קרויה IRON FIST. אנשי תעש יספרו קרוב לוודאי ללקוח המתעניין שהמערכת הזאת, נבחרה לא מכבר בידי הצבא האמריקאי - ותותקן בשנים הקרובות על מגוון כלי רכב המשמשים אותו, בהם גם טנקי האברמס. אנשי השיווק של רפאל יתפארו בכך שמערכת מעיל רוח גברה על חץ דורבן בתחרות שקיימה מערכת הביטחון, כך שכל טנק מרכבה סימן 4 ונגמ"ש נמ"ר שיוצאים כיום מקו היצור לשימוש כוחות השריון והרגלים של צה"ל - מצוידים בה.

בין החברות הישראליות הקטנות שמציגות בצרפת, גם ג'נרל רובוטיקס שפיתחה רובוט קל משקל הנקרא DOGO: הוא מתנייד במהירות באמצעות זחל, סורק חללים ומבנים החשודים כממולכדים ומסוגל לשאת נשק סטנדרטי - ולפתוח באש. חברת ליאור טקסטיל מציגה חליפה חדשה המיועדת לאנשי ביטחון המטפלים באירועים של הפרות סדר ועמידה מפני פגיעות ירי, סכינאות ואפילו חומצה.

משפחת הטילים "ספייק". משגר נייד

ה"טאקט" של רפאל

בגזרת הטילים והפצצות מציגה רפאל מערכות לחימה את מגוון הטילים הרב תכליתיים שלה ממשפחת "ספייק" לטווחים שונים, שכבר נרכשו בידי 25 מדינות ובהיקף של יותר מ-24 אלף טילים. מדובר בטילים שנחשבים למתקדמים בעולם ולפיכך - היד עוד נטויה. בין הטילים המשתייכים למשפחת ה"ספייק", רפאל מציגה השנה בצרפת את הטיל "טאקט" ששוקל פחות מ-10 קילוגרם ומיועד לכוחות שנלחמים באזורים אורבניים צפופים, והטווח שלו כקילומטר וחצי. בכוחו של הטאקט גם לחדור לרק"מ ולמבנים.

לטיל הוותיק יותר, תמוז, שמוכר יותר בעולם בשם ספייק NLOS והיה עד לפני שנים אחדות סודי ביותר בצה"ל ומיועד לתקיפה מדויקת של מטרות ממרחק של עד שלושים קילומטר, רפאל פיתחה משגר נייד המוצג בצרפת לראשונה. מדובר במשגר שנגרר באמצעות רק"מ ונשלט מרחוק, מטווח של עד כחצי קילומטר.

לצד הטילים של רפאל, תעש מערכות מציגה את מגוון הרקטות המדויקות שלה, גם בגרסה של מערכת אחודה להגנה על חופים - מטווחים של עשרות ועד למאות קילומטרים. בנוסף, תעש מציגה את פצצת המרגמה 120 מ"מ המכונה "דוקרן" המתאפיינת ביכולות דיוק גבוהות ביחס לפצמ"רים אחרים ומיועדת לפגיעה במטרות איכות ובתשתיות תוך מזעור הפגיעה הסביבתית - במקרה שהיא מופנית לעבר מטרות הסמוכות לאזורים מיושבים.

מערכת CELL-Q-RES. אזורים מוכי אסון

חילוץ והצלה

בין הפיתוחים החדשים שחושפות החברות הישראליות בתערוכת יורוסאטורי 2016, מציגה התעשייה האווירית את RES-Q-CELL, מערכת סלולרית חדשנית שמיועדת לאיתור, לחילוץ והצלה באזורים מוכי אסון בעקבות פעולות טרור, שריפות או אסונות טבע.

בתע"א אומרים כי המערכת החדשה כבר מבצעית והוכיחה ביצועים משביעי רצון בשטח: היא תומכת בכל הרשתות הסלולריות בעולם, ומאפשרת לכוחות החילוץ וההצלה לקבל מיקום גיאוגרפי מדויק של בני אדם על פי הטלפונים הניידים שלהם - בתא שטח שהוגדר לה. בכוחה של המערכת לפעול גם במקרה של נפילת הרשת הסלולרית והיא מופעלת במגוון רחב של אמצעים - לרבות כלי רכב מסחריים, משוריינים, מסוקים וכלי טייס קלים.

פיתוח אחר שתע"א חושפת בצרפת, הוא של הרכב האוטונומי הבלתי מאויש RoBattle. בחברה אומרים כי הרכב הבלתי מאויש החדש מתאפיין ביכולות תמרון גבוהות תוך ביצוע משימות לחימה ותמיכה בכוחות לוחמים - תוך איסוף מודיעין, מעקב, סיור חמוש, הגנה על שיירות של כוחות צבאיים, הטעיית אויב ותקיפה: "אנחנו מאמינים שהכלי הזה יהפוך לשחקן משמעותי בשוק הרובוטיקה הצבאית וזאת בזכות השילוב של טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות לו להתמודד עם האתגרים השונים שמזמן שדה הקרב עתידי", אומר סגן מנהל מפעל להב לרובוטיקה צבאית בתע"א, מאיר שבתאי.

הקסדה של אלביט מערכות. מהאוויר ליבשה

לראות מתוך השריון

לצד התע"א, חושפת אלביט מערכות את Iron Vision, קסדה חדשנית המיועדת ללוחמי יבשה אשר מאפשרת להם "לראות" את כל מה שקורה מחוץ לטנק או לנגמ"ש - מבלי שיוציאו מתוכם את הראש ויסתכנו בפגיעה. אלביט מערכות, שנחשבת למובילה עולמית בתחום הקסדות לטייסי מטוסי קרב ולטייסי מסוקים ואף מייצרת את הקסדות המשמשות את טייסי החמקן F-35, שואפת לשחזר באמצעות הקסדה החדשה את ההצלחה שלה באוויר - גם בלחימת היבשה.

 

הקסדה החדשה מאפשרת ללוחמים שספונים ברק"מ (רכב קרבי משוריין) ופועלים באזור מאוים "לראות מחוץ לשריון" וזאת ב-360 מעלות, בצבע וברזולוציה גבוהה, בתנאי יום ולילה ובכל מזג אוויר.

זאת, עם חיבור של הקסדות למערכות התקשוב וההתראה שמובנות בתוך הרק"מ ומאפשרות ללוחמים לראות את כל מה שהם צריכים ואת כל מה שמאיים עליהם ממרחק של מאות מטרים: "הקסדה החדשה של אלביט מבוססת על טכנולוגיה חדשה ומאפשרת לצוותים בנגמ"שים ובטנקים התמצאות סביבתית גבוהה בעידן של פעילות שנהיית מורכבת יותר ויותר", אומר מנכ"ל חטיבת היבשה והתקשוב של אלביט מערכות, אודי ורד.

החדש של אירונאוטיקס

בתחום המל"טים והרחפנים החברות הישראליות ממשיכות להציע לעולם מטוסים ללא טייס: חברת בלו-בירד מציגה את המל"ט Thunder B שהוא מל"ט בגודל בינוני המסוגל לשהות באוויר למשך 25 שעות - עם חסינות מפני ניסיונות לחסום לו את מערכת ה-GPS.

אירונאוטיקס חושפת במסגרת התערוכה את פיתוח המל"ט החדש שלה, אורביטר-4 שיושק עד סוף השנה ומסוגל לשהות באוויר במשך יממה. המל"ט החדש מוגדר "מולטי-משימתי" ומסוגל לשאת שני מטענים ייעודיים (מטע"דים) באופן שמאפשר לו להרחיב את יכולותיו המבצעיות - במהלך טיסה אחת.

בנוסף לכך חברת רפאל מערכות לחימה מציגה את המערכת FIREFLY, המבוססת על רחפן טקטי להעברת מודיעין חזותי לכוחות לוחמים בזמן אמת.

הרחפן שוקל כ-3 קילו בלבד, נשלט בטווח של עד קילומטר ומסוגל ובעל כושר מעוף של יותר מחצי שעה.

אותה רפאל, שמנסה למכור רחפן לשימושים צבאיים, מציגה גם את תשובת הנגד לרחפנים שמופעלים בידי גורמים עוינים. מדובר במערכת לאיתור, זיהוי ונטרול של רחפנים המאיימים על מתקנים אסטרטגיים ועל כוחות צבאיים. גם התעשייה הצבאית (תעש מערכות) והתעשייה האווירית מציגות בצרפת מערכות ואמצעים נגד רחפנים - על רקע הזמינות הגבוהה של כלים מעופפים אלה, והיכולת להשיגם כמעט בכל מקום ובמחיר השווה לכל נפש.

התעשייה אווירית מדווחת כי מערכת שפתחה לשיבוש ולנטרול רחפנים ומל"טים הנקראת Drone Guard, כבר נמכרה למספר לקוחות המבקשים להגן על מתקנים אסטרטגיים וזאת - לאחר שנוסתה בהצלחה, לרבות בתרחישים שדימו מתקפות סימולטניות מרובות מטרות.

"הצלחנו לארוז מכ"ם צבאי מתקדם ובעל יכולות שיבוש במערכת קומפקטית, יעילה וזולה להגנה מפני רחפנים", אומר נסים הדס, מנכ"ל אלתא מערכות שהיא חברה בת של תע"א. הדס מוסיף כי "מאז חשיפת המערכת אנחנו עדים לגידול מתמיד במכירות ובביקוש מצד צבאות וארגונים ביטחוניים שונים בעולם".