נעילה שלילית באירופה; תשואות אג"ח גרמניה ברמה שלילית

ירידות שערים בוול סטריט; נעילה מעורבת באסיה ■ ה"ברקזיט" ממשיך להכביד על השווקים ■ האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים של גרמניה נסחרות בתשואה של כ-0.02%- ■ מחר: החלטת הריבית בארה"ב וביפן

אנגלה מרקל / צלם: רויטרס
אנגלה מרקל / צלם: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בירידות שערים, בהמשך למגמה מעורבת עם נטייה לירידות בנעילת המסחר באסיה. מדד הניקיי בלט לשלילה עם ירידה של כ-1% בצל התחזקות הין, לאחר שגם אתמול נרשמה ירידה של 3.5% בבורסת יפן. גם המסחר בוול סטריט מתנהל היום בירידות שערים.

 

בעוד התנודתיות בשווקים גוברת, המשקיעים בורחים לנכסים הנחשבים לחוף מבטחים, שביניהם האג"ח הממשלתיות. המהלך גורם לירידה חדה בתשואות ומנגד מביא לעלייה במחירי האג"ח. כך, האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים של גרמניה ירדו היום לראשונה בהיסטוריה לרמה שלילית, כאשר האג"ח הממשלתיות של ארה"ב ירדו גם הן לרמה נמוכה ומאיימות לחצות מטה את רף ה-0%. נזכיר כי כאשר תשואות האג"ח שליליות, המשמעות היא שהמשקיעים מוכנים למעשה לשלם למדינה כדי להחנות את כספם באג"ח הממשלתיות.

יונתן כץ, אסטרטג מאקרו בלידר שוקי הון, אמר בנושא כי "מגמת ירידת התשואות בעולם נובעת מתופעת flight to safety (תרגום חופשי - בריחה מסיכונים), ולא נובעת מהרעה במציאות המאקרו כלכלית העולמית. משקיעים בורחים ממניות להשקעות בטוחות יותר עקב החשש שבריטניה תצא מגוש האירו. מדובר בפאניקה מוגזמת ולפי הערכתי מדובר בהזדמנות לנצל זאת ולקצר מח"מ".

בשבועיים הקרובים צפויים להתרחש מספר אירועים שעלולים לטלטל את השווקים הפיננסים. היום מתכנס הפד לישיבה בת יומיים בסיומה יודיע על המדיניות המוניטרית והחלטת הריבית.

אומנם לפי קונצנזוס האנליסטים בשוק הבנק המרכזי האמריקאי לא צפוי לפעול החודש, אך המשקיעים, כהרגלם, יחפשו רמזים לגבי עתיד המדיניות. השווקים מתמחרים כעת סיכוי של כ-20% להעלאת הריבית ביולי ו-50% לאפשרות שהפד יפעל עד תום השנה.

אירוע אחר שמרתיע יותר את המשקיעים הוא משאל העם בבריטניה בשבוע הבא שצפוי לקבוע האם הממלכה תישאר באיחוד האירופי או תפרוש. הסקרים האחרונים מצביעים על מרוץ צמוד ואף על רוב למחנה התומכים בפרישה מהאיחוד, חרף אזהרות של כלכלנים בכירים ומנהיגים מפני האפקט השלילי של פרישת בריטניה על הכלכלה הגלובלית.

היום פורסם מדד המחירים לצרכן של בריטניה לחודש מאי. נרשמה עלייה של 0.3%, בעוד שצפי האנליסטים עומד על עליית המדד לרמה של 0.4%. זאת, בהמשך לעלייה של 0.3% שנרשמה באפריל.

המסחר בבורסות אסיה ננעל כאמור בנטייה לירידות.

 

מחר בבוקר (ד') צפוי גם הבנק המרכזי היפני להחליט על המדיניות המוניטרית, כאשר המשקיעים תוהים האם הבנק יפעל וינקוט בצעדים מרחיבים נוספים לנוכח ההתחזקות המתמשכת של הין או שמא הוא ימשיך לשבת על הגדר בצל הביקורת והספקות שעולים לגבי האפקטיביות של מדיניות ה"אבנומיקס", המדיניות הכלכלית האגרסיבית שמוביל ראש ממשלת יפן שינזו אבה. ברקע, אזהרות ששיגרה ארה"ב ליפן לפני כחודש לבל תבצע מהלכים לפיחות הין.

מניות היצוא העיקריות ביפן נסחרו היום תחת לחץ בצל התחזקות הין. נציין את טויוטה , ניסאן  והונדה