"מחיר הנפט יעלה ל-150 ד' לחבית; אופ"ק ירוויחו הרבה יותר"

כך אמר יועץ הבית הלבן לשעבר ■ "הנפט האמריקאי יספק חלק מהביקוש העולה, אך לאור מחירו היקר יחסית, את רוב הביקוש יספקו מדינות אופ"ק", אמר

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

"בעשור הקרוב הביקוש לנפט יעלה בצורה משמעותית. בעיקר במדינות באסיה שאוהבות לנהוג במכוניות, ברכבות ובמטוסים שמונעים כולם על נפט. הנפט האמריקאי יספק חלק מהביקוש העולה, אך לאור מחירו היקר יחסית, את רוב הביקוש יספקו מדינות אופ"ק".

כך אמר היום (ה') ב"כנס הרצליה ה-16" רוברט מקנלי, שכיהן כעוזר מיוחד בענייני מדיניות כלכלית לנשיא ג’ורג’ בוש וכמנהל בכיר לענייני אנרגיה בינלאומית במועצה הכלכלית הלאומית של הבית הלבן ובמועצה לביטחון לאומי.

לטענת מקנלי, מחיר הנפט צפוי לטפס ל-150 דולר לחבית בעשור הקרוב. "המשמעות היא שאופ"ק הולכים להרוויח הרבה יותר כסף", טען. "אילו ב-2012 הכנסות של מדינות אופ"ק ממכירת נפט עמדו על טריליון דולר, ובשנה שעברה הם נפלו ל- 455 מיליארד דולר, בעשור הקרוב ההכנסות יעלו למעל 2 טריליון דולר".

היועץ הוסיף כי התנודתיות במחיר הנפט היא אחד הדברים המשפיעים ביותר על כלכלות של מדינות. "ממשלות לא סובלות את זה. איך אפשר לתכנן תקציבים אם המחיר נע בין 27 דולר לחבית ומגיע ל-150 דולר לחבית? איך אפשר לבנות כלכלה? איך אפשר לרכוש מטוסים ולפתח תעשיות? "אם אופ"ק ניסו בעבר לייצב את מחיר הנפט, היום הן לא מצליחות לעשות זאת, והמחיר ימשיך להיות תנודתי כמו שראינו בשנה האחרונה".