שיכון ובינוי צונחת כ-11%: בשורות רעות לפעילות בניגריה

הבנק המרכזי הניגרי יפסיק את קיבוע המטבע המקומי לדולר - מה שצפוי לפגוע משמעותית בתקבולים שלה על הפרויקטים בניגריה הנקובים במטבע הנאירה

מניית שיכון ובינוי  צנחה היום בכ-11% במחזור גבוה בבורסה, לאחר שהבנק המרכזי של ניגריה הודיע שבכוונתו להפסיק את קיבוע המטבע המקומי לדולר. הנאירה, המטבע הניגרי, מקובע ברמה של 197 נאירה לדולר, אולם עסקאות בשוק השחור נעות סביב רמה של כ-370 נאירה לדולר, על רקע הטלטלה שעוברת על כלכלת ניגריה בעקבות צניחת מחירי הנפט בשנתיים האחרונות.

על פי הודעת הבנק המרכזי הניגרי, החל מיום שני הקרוב הנאירה ייסחר בשוק החופשי, וכלכלנים מעריכים את ערכו סביב 280-300 נאירה לדולר.

המהלך "היה באוויר" זה זמן רב, שכן הוא יעניק רוח גבית לכלכלה המקומית להתאושש מהמשבר שפוקד אותה. הבורסה הניגרית הגיבה היום בעלייה של כ-3% להודעת הבנק המרכזי.

שיכון ובינוי, בכל אופן, צפויה להיפגע מהמהלך, שכן חלק משמעותי מהתקבולים שלה על הפרויקטים בניגריה נקובים במטבע המקומי, הנאירה. למרות שהפרויקטים המוקפאים שלה צפויים להיות מופשרים בקרוב, לאחר שהממשלה העבירה לאחרונה תקציב חדש, ירידה חדה בערך המטבע תפגע ברווחיותם, וככל הנראה תעביר את חלקם, או אפילו את כולם, למצב הפסדי.

ניגריה, יצואנית הנפט הגדולה באפריקה, ניסתה לדחות את המהלך זה יותר משנה, למרות שיצואניות נפט גדולות אחרות, כגון רוסיה, קזחסטאן ואנגולה, אפשרו ירידה חדה בערך של המטבעות שלהן. הבנק המרכזי של ניגריה עדיין יוכל להזרים דולרים למערכת שערי החליפין, ולמתן את הירידה הצפויה בערכו של המטבע, אולם יתרות מטבע החוץ המידלדלות של המדינה, שצנחו מכ-43 מיליארד דולר בתחילת 2014 לכ-27 מיליארד דולר כיום, מגבילות את יכולת הפעולה שלו.

שיכון ובינוי דיווחה על רווח נקי של כ-93.5 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2016, ירידה של כ-14.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בשורת ההכנסות דיווחה החברה, הנמצאת בשליטת שרי אריסון, על ירידה של כ-20%, והן הסתכמו בכ-1.1 מיליארד שקל. הרווח התפעולי של שו"ב הצטמק בכ-41%, ועמד על 160 מיליון שקל, על רקע הירידה בהכנסות.

יתרת חובות ממשלת ניגריה לשו"ב מסתכמת בכ-253 מיליון שקל. לחברה הבת של שו"ב המרכזת את פעילות החברה בניגריה, SBI, יש בניגריה 15 פרויקטים בביצוע בהיקף של כ-12.1 מיליארד שקל, הצפויים להסתיים עד 2020. מתוכם הכירה החברה בהכנסות בהיקף של כ-5.2 מיליארד שקל עד סוף 2015. במהלך 2016 אמורה שו"ב לקבל מממשלת ניגריה כ-731 מיליון שקל עבור הפרויקטים שבביצוע.

צבר ההזמנות של שו"ב נכון לסוף חודש מארס עמד על כ-15.6 מיליארד שקל, ומתוכו כ-13 מיליארד שקל מפעילות הקבלנות.