כשמיליארד סינים כן טועים: השלכות החלטת חברת MSCI

השבוע החליטה חברת המדדים שמניות סיניות מסוג A לא ייכנסו למדד השווקים המתעוררים בשנה הקרובה ■ להחלטה השלכות חשובות על שוק המניות הסיני, ועל המשקיעים שכבר ספגו מהלומה דומה לפני כשנה

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

חודש יוני 2015 קיבלו משקיעים רבים ברחבי העולם סטירה מצלצלת. חברת המדדים MSCI הודיעה, בניגוד לציפיות בשוק, שלא תכניס את מניות ה-"A Shares" הסיניות למדד השווקים המתעוררים במסגרת עדכון המדדים הקרוב.

אותם משקיעים, שציפו למעבר של עשרות מיליארדי דולרים למניות הסיניות עם שילובן במדד היוקרתי, החלו לסגור פוזיציות, ולצמצם את החזקתם במניות אלו. יומיים לאחר מכן החלה מפולת של 40% במדד CSI 300.

מחכים לזרים שמחכים לסינים

מובן שהודעת הדחייה של MSCI לא הייתה הגורם היחיד שהביא לנפילה בבורסות שנחאי ושנזן, אך היא ללא ספק האיצה את התהליך. אבל עוד לפני שנשאל מה הביא להתפוצצות הבועה הסינית, עלינו להבין מה גרם לניפוח הבועה מלכתחילה.

הכל החל ביוני 2013, אז פתחה חברת המדדים MSCI בבדיקות ראשוניות לקראת שילוב אפשרי של מניות מסוג A, הנסחרות בבורסות שנחאי ושנזן (ר' מסגרת), במדד השווקים המתעוררים. מכיוון שמדובר בשוק ענק - בורסות שנחאי ושנזן יחד גדולות יותר מבורסת הנאסד"ק בארה"ב - שילוב זה היה כרוך במעבר של מאות מיליארדי דולרים למניות בסין, על חשבון שאר המניות בשווקים המתעוררים.

על פי הערכות, כ-1.7 טריליון דולרים עוקבים אחר מדד השווקים המתעוררים של MSCI. אם היו נכנסות למדד היום, מניות A היו צפויות להוות כ-18% ממדד זה, והמשמעות הכספית הייתה אדירה: אותם משקיעים העוקבים אחר המדד היו מזרימים יותר מ-300 מיליארד דולרים למניות אלו בעת כניסתן למדד.

עם זאת, MSCI התנתה את הכללת המניות הסיניות במדדים בשורה של רפורמות בכל הקשור לגישה של משקיעים זרים לבורסות הסיניות.

בין צעדים אלו נדרשו הרגולטורים הסיניים לאפשר למשקיעים זרים יותר גישה למניות המקומיות במסגרת תוכניות ה-QFII ו-RQFII (שבמסגרתן יכולים משקיעים זרים לקנות נכסים סיניים תחת מגבלות מסוימות), וכן לאפשר גישה לבורסות שנחאי ושנזן דרך הבורסה בהונג קונג.

ואכן, ממשלת סין נקטה מספר צעדים בשנתיים האחרונות, שאפשרו ליותר ויותר משקיעים זרים לרכוש מניות מסוג A. הקצאות ה-QFII וה-RQFII הורחבו, ונכון לחודש אפריל 2016 הן מאפשרות לזרים לקנות עד טריליון יואן במניות סיניות, מתוך שווי שוק כולל של 32 טריליון יואן (מתוך הקצאה זו, רק כחצי מנוצל כיום על-ידי המשקיעים הזרים).

החיבור בין בורסת הונג קונג לשנחאי נפתח בנובמבר 2014, וריכז בשנה החולפת מחזור יומי ממוצע של 5.4 מיליארד יואן (מתוך הקצאה מקסימלית של 13 מיליארד יואן ביום).

למרות שתנועת המשקיעים לתוך סין עדיין אינה מרשימה, הצפי לזרימה מסיבית של הון זר לבורסות המקומיות עם פתיחת החיבור בין הבורסות הוביל את מדד CSI 300, הכולל את 300 המניות הגדולות בבורסות שנחאי ושנזן, לעלות כמעט מדי יום החל מנובמבר 2014 ועד תחילת יוני 2015. למעשה, המדד עלה בתקופה זו ביותר ממאה אחוזים.

כל העיניים נשואות לכיוון שנזן

חשוב לציין שעלייה זו לוותה בעלייה חדה עוד יותר באשראי לצורך קניית מניות, ורווחי החברות בסין בכלל ירדו באותה תקופה. לאור זאת, אין זה מפתיע שהודעת MSCI על דחיית השילוב של המניות הסיניות למדד השווקים המתעוררים הביאה לפיצוץ הבועה הספקולטיבית שהתנפחה באותם שבעה חודשים.

ללא כל קשר לעליות ולירידות בשערי המניות בבורסות שנחאי ושנזן, הודיעה MSCI ביום שלישי השבוע על דחייה נוספת בשילוב מניות מסוג A במדדיה, אך עדכנה כי השילוב האמור יישקל מחדש בשנה הבאה, ובכל מקרה יביא לכניסה מדורגת של המניות למדד היוקרתי.

על פי המתווה שפרסמה חברת המדדים, צפויה MSCI לשלב את מניות ה-A בשיעור של 5% בלבד ממשקלן המלא בחודש מאי 2018 לכל המוקדם, מה שיביא להזרמה של 16.5 מיליארד דולר למניות אלו. על פי התגובה הראשונית בשווקים, נראה כי מרבית המשקיעים העריכו נכונה את החלטת MSCI לדחות את שילוב מניות A במדדים.

במבט קדימה, ב-MSCI מצפים ששילוב מלא של מניות מסוג A יתאפשר רק לאחר הסרת כל המגבלות על תנועות הון אל סין ומתוכה, בדומה לכל שוק מתקדם בעולם. מכיוון שתהליכים אלו לא צפויים להתרחש בתקופה הקרובה אלא רק בעוד מספר שנים, ההשפעה של כניסת המשקיעים הפסיביים לשוק זה עשויה להימשך זמן רב, ולכן היא אינה צפויה להשפיע באופן מהותי על שוק המניות הסיני בטווח הקרוב.

עם זאת, בטווח הארוך התמונה נראית אחרת לגמרי. כיום, שיעור החשיפה למניות נקובות יואן בתיקי המניות בעולם נמוך מ-2%, פחות משמעותית ממשקל מניות אלו בשוק ההון העולמי. כאשר לוקחים בחשבון שהממשל בסין שם לו למטרה להנגיש את שוק המניות ליותר משקיעים זרים, נראה כי חשיפת החסר למניות סיניות - וצעדים נוספים לפתיחת השוק - יביאו לכניסה של משקיעים מתוחכמים ומנוסים יותר לשוק הענק בשנחאי ובשנזן.

שוק זה מאופיין בעדריות ובדומיננטיות של משקיעים קטנים, ולכן כניסה משמעותית של הון זר צפויה להפוך את השוק הסיני למשוכלל יותר, ולמשפיע הרבה יותר על תיקי ההשקעות שלנו לאורך זמן.

הכותב הוא אנליסט המדדים של פסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

כך תבדילו בין המניות הסיניות

A Shares - מניות אלו נקובות יואן ונסחרות רק בבורסות שנחאי או שנזן. משקיעים זרים יכולים לקנות חלק מהמניות האלו דרך החיבור שנפתח בנובמבר 2014 בין בורסת הונג קונג (שפתוחה למשקיעים מכל העולם) לבורסת שנחאי, או באמצעות תוכנית QFII המאפשרת גישה מוגבלת ביותר למניות בשנחאי ושנזן. אזרחי סין יכולים לסחור במניות אלו ללא הגבלה.

B Shares - מניות סיניות נקובות דולר הנסחרות בשנחאי, או נקובות דולר הונג קונגי הנסחרות בשנזן. מניות אלו זמינות למסחר עבור משקיעים זרים, אך הן פחות נפוצות ממניות מסוג A.

H Shares - מניות סיניות נקובות דולר הונג קונגי הנסחרות בבורסת הונג קונג. כל משקיע מחוץ לסין יכול לסחור במניות אלו באופן חופשי, ורוב המשקיעים בישראל שחשופים לשוק הסיני חשופים

CSI 300
 CSI 300