בנק ישראל: ניתן להגדיל את האחזקות במניות הבנקים ל-7.5%

זאת, לעומת הגבלה בהחזקה של עד 5% מהמניות שהבנק מנפיק ■ עד היום המוסדיים ניסו לעקוף את ההגבלה באמצעות שוק הנגזרים ■ מניות הבנקים מזנקות עד 5%

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

בנק ישראל הודיע היום (ה') על המדיניות החדשה לפיה הגופים המוסדיים יוכלו להגדיל את אחזקותיהם במניות הבנקים ל-7.5% מהמניות שכל בנק מנפיק, וזאת בהשוואה ל-5% - המגבלה הקודמת. מניות הבנקים מגיבות בחיוב ומזנקות בכ-4%. 

הקלה זו מתייחסת לגופים המנהלים כספי לקוחות (קופות גמל, חברות ביטוח, קרנות נאמנות, ותעודות סל) בהיותם גופים הפועלים עבור הציבור הרחב ומתוך מניעים פיננסיים ולא אסטרטגים.

מבנק ישראל נמסר כי ההחלטה התקבלה לאחר התייעצות של המפקחת על הבנקים עם ועדת הרישיונות. המדיניות החדשה נכנסת לתוקף החל מהיום. עוד נמסר כי גופים מוסדיים רבים שפנו לפיקוח על הבנקים הדגישו כי נכון להיום מגבלת ההחזקה בגובה 5% מונעת מהם להגדיל את האחזקות במניות הבנקים עבור הציבור. עובדה זו משפיעה לרעה גם על סחירות מניות הבנקים, ובעקיפין על שווי השוק של הבנקים. נציין כי בעקבות הנמוכה, גופים מוסדיים ניסו לעקוף אותה ולפעול במניות הבנקים באמצעות שוק הנגזרים. 

בבנק ישראל מסבירים את המהלך בין היתר על ידי ניתוח של הרגולציה הנהוגה בעולם, ממנו עולה כי ברוב המדינות המפותחות שיעור ההחזקה שמחייב קבלת היתר רגולטורי לאחזקת מניות בבנק הוא 10%, (לדוגמא בבריטניה, ארה"ב, קנדה, צרפת, בלגיה, שוויץ ועוד) ובחלק מהמדינות אף 15%, (באוסטריה, הולנד, דנמרק, גרמניה ועוד). לאור כל אלו, בנק ישראל רואה לנכון להקל במגבלת ההחזקה באופן שתואר.

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, אמרה היום: ״ההקלה שהחלטנו עליה במדיניות מתן היתרי החזקה תאפשר לציבור הרחב להגדיל את השקעתו במניות הבנקים באמצעות הגופים המנהלים את כספו, ותתמוך בהגדלת הסחירות של מניות הבנקים״.

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי ישראל בקבוצת פיוניר, בתגובה למהלך בנק ישראל אומר כי "אפיק מניות הבנקים הוא כיום אחד האפיקים המעניינים ביותר להשקעה בישראל, כאשר הסיבה היחידה שאפיק זה לא עלה בצורה ניכרת השנה הייתה חוסר היכולת של הגופים שמזיזים את השוק לרכוש את אותן מניות. העלאת רף ההגבלה לרכישת מניות הבנקים עליה החליט בנק ישראל, תאפשר לנו לראות בקרוב את ערך המניות של הבנקים מתכנס לערכו האמיתי, כאשר בהמשך לעליות היום, אנו צופים המשך עליות באפיק זה".