פשרה בין פישמן ללאומי: הנדל"ן המשועבד לבנק יימכר

הנכסים מוערכים במאות מיליוני שקלים בעוד החוב עומד על 1.5 מיליארד ש' ■ פישמן התחייב לסייע למנהלים המיוחדים שימונו למכירת הנכסים

אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי

לאחר שבנק לאומי מימש את מניות השליטה של אליעזר פישמן בכלכלית ירושלים, כעת הגיע הבנק להסדר עם פישמן לגבי מימוש נכסי הנדל"ן הפרטיים שלו. פישמן הגיע לפשרה עם בנק לאומי לגבי מרבית חובותיו לבנק, המוערכים בכ-1.5 מיליארד שקל. היום הוגש ההסדר לאישור בבית המשפט המחוזי בת"א.

לפי ההסדר, עורכי הדין איל רוזובסקי ורונן מטרי ימונו למנהלים מיוחדים על הנכסים ששועבדו לבנק, ויפעלו למימוש נכסי הנדל"ן, שלפי הערכות שווים מאות מיליוני שקלים. התמורה מהמימושים תועבר לידי הבנק.

פישמן התחייב לסייע בהליך המכירה והטיפול בנכסים, כדי למקסם את התמורה מהם. ההסדר כולל, בין היתר, קרקע באזור, אשר עליה ממוקם היום מפעל אופיס טקסטיל ושבעבר תוכנן לבנות עליה פרויקט של דיור ומסחר. עוד בנכסים שימומשו - מרכז מסחרי בעכו, חלק מקרקע בפתח תקווה ו-60% מחברת תנופורט, שעוסקת בנדל"ן ובבתי אריזה.

ההסדר כולל את מימוש נכסי פישמן המשועבדים ללאומי, אך הכונסים שימונו לא יטפלו בנכסים בחברת הנדל"ן סי.די.קי, שבה רק חלק מהמניות משועבדות לבנק. פישמן התחייב לכך שהמנהלים המיוחדים יקבלו מידע מלא ביחס לכל עסקה שאינה במהלך העסקים הרגיל של החברה, ולכך שעסקה למכירת החברה לא תבוצע במשך 30 יום מהיום בו הבנק מקבל עדכון.

כמו כן, ההסדר אינו כולל את מימוש החזקותיו של פישמן בחברת "מוניטין" המחזיקה ב"גלובס" בשותפות עם משפחת בר און, אשר לה זכות סירוב במכירת המניות.

עוד נציין, כי במסגרת הפשרה נקבע כי מטעם פישמן ימונה כמשקיף עו"ד שלום גולדבלט, שיקבל עדכונים מרוזובסקי ומטרי על הליך מימוש הנכסים.

זהו השלב השני שבו פועל בנק לאומי מול פישמן. בשלב הראשון מימש הבנק, שבניהולה של רקפת רוסק עמינח, את הנכס המרכזי שהיה משועבד לו - מניות כלכלית ירושלים. לאחר תקופה ארוכה שבה ניסה הבנק למכור את המניות, הוא מכר את מרבית מניות השליטה של פישמן בסופו של דבר לקבוצת משקיעים בראשות זוהר לוי, בתמורה ל-200 מיליון שקל.

לפישמן גם חוב לבנק הפועלים בהיקף דומה לזה שבלאומי, כאשר לבנק הפועלים משועבדות ההחזקות בחברת הדלק טן, החזקות ב"ידיעות אחרונות", החזקות ברשת הום סנטר ושעבודים נוספים. הבנק ניסה למצוא משקיעים לחלק מההחזקות, אולם עד כה לא מימש את השעבודים. בנוסף לפישמן חוב גם לבנק דיסקונט, מזרחי טפחות ואיגוד.

***אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"