בנייה לא חוקית, פיצולי דירות וקרוואנים: חסרות דירות בישראל?

כל גוף שמוציא נייר עמדה על מחסור של דירות בישראל - מנותק מהמציאות ■ הסחרור במחירי הדיור נולד אך ורק מהריבית האפסית ■ אלי ציפורי, הטור השבועי 

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

השבוע הודיעה רשות המסים שבביקורת מדגמית שערכה בקרב משכירי דירות, קרוב לשליש מהם לא דיווחו על הכנסותיהם. היה מקרה אחד שבו אחד האנשים המעלימים, מיישוב בשרון, השכיר חמישה קרוואנים, 2,300 שקל לקרוואן, וכמובן לא דיווח לרשות המסים על הכנסתו, שחלקה חייבת במס.

אז ככה: רשות המסים אכן עושה מאמץ בשנה-שנתיים האחרונות ללכוד את מעלימי המס בשוק ההשכרה, אבל מספרם של אלו, להערכתנו ולהערכת גורמים נוספים בשוק הנדל"ן, גבוה הרבה יותר משליש.

דבר שני, הרי בקרוואנים שנתפסו ביישוב בשרון (נדמה לנו שזה מושב) גרו אנשים, ומעבר להעלמת המס הנקודתית יש פה תופעה לכאורה שולית, אבל מעידה על בעיה ועיוות הרבה יותר גדולים: הרי אלו שגרו בקרוואנים לא ממש "נספרים" בצד של היצע הדירות, לא ממש נספרים בסטטיסטיקות, והפער שנוצר בין הכלכלה ה"רשמית", זו שמתועדת בשלל הנתונים הכלכליים המפורסמים על ידי הלמ"ס, משרד האוצר, בנק ישראל ומשרד השיכון לבין הכלכלה ה"לא רשמית", הלא-חוקית - עלול להיות דרמטי. מה שמעוות בכל התופעה הזו הוא שמדיניות מסוימת, נניח בשוק הדיור, אבל לא רק בשוק הזה, מיושמת על בסיס רעוע מאוד ולא אמין מאוד של נתונים.

אחת מהנחות העבודה הדי-רשמיות בשוק הדיור היא שקיים חוסר של 100 אלף דירות, או משהו שמתקרב לכך. זה נולד, בצורה גסה, מההפרש בין הגידול בהתחלות בנייה לגידול בהתחלות במשקי הבית.

בנתונים האלה, כמו בכל נתונים, אפשר לשחק, למשל על ידי בחירת חתך שנים כזה או אחר. אבל נניח שבכל חתך נמצא שאכן חסרים עשרות אלפי דירות בישראל, וזו הסיבה לסחרור בשוק, כפי שמדגישים חלק מהפעילים בשוק זה (ביקוש מול היצע, הם קוראים לזה), תוך שהם מגמדים את תפקידה של הריבית האפסית (בנק ישראל הוא המוביל של התיאוריה הזו ולא בכדי, הוא הרי מנהיג את הריבית האפסית) - הניתוח הזה מתעלם לחלוטין מהכלכלה הלא-חוקית בשוק הדיור, שכוללת בנייה לא חוקית, פיצולי דירות והוספת יחידות דיור ארעיות במושבים ובקיבוצים. צריך גם לשים לב שבינתיים יש מעט יחסית נרשמים לתוכנית "מחיר למשתכן" והציפייה הייתה להיענות הרבה יותר גבוהה. זו הסיבה שפותחים את התוכנית, לפחות באופן חלקי, למשפרי דיור ולא רק לזוגות צעירים מחוסרי דיור.

 

זה סימן אחד שלא ממש חסרים עשרות אלפי דירות בישראל. סימן שני הוא העדר המידע המוחלט של כל הגופים בשוק הדיור על הפעילות הלא-חוקית בו. אין אף לא הערכה גסה אחת. השבוע, לאחר ששמענו לא מעט על תופעה של פיצולי דירות ל-2 ול-3, בעיקר בגוש דן, פנינו ללמ"ס כדי לבדוק אם יש אצלה הערכה כלשהי על התופעה. התשובה: אין לנו. פנינו למשרד השיכון. תשובתם: אין לנו. במשרד השיכון הפנו אותנו אל "המרכז למיפוי ישראל", יחידת סמך במשרד. התשובה: אין לנו, פנו ליחידות הפיקוח בעיריות. פנינו לעיריות תל אביב, ירושלים וחיפה. בירושלים וחיפה השיבו לנו שהתופעה "שולית", אבל הם מדברים על בקשות להיתרי פיצול על-פי חוק ולא על איזושהי הערכה, ולו הגסה ביותר, על התופעות הלא-חוקיות.

מעיריית תל אביב נמסרה התגובה הדי-מפורטת הבאה: "חלוקת דירות ללא היתר בנייה הינה עבירה על חוק התכנון והבנייה. תופעת דירות מפוצלות, כמו גם 'דירות' במחסנים, חדרי כביסה, חדרי הסקה, חנויות ושאר מקומות כיו"ב פוגעת באיכות החיים של תושבי העיר ומשפיעה באופן שלילי ביותר על התכנון העירוני, למשל בהעמסה על התשתיות העירוניות וביצירת מחסור במקומות חניה. כאשר הדבר נעשה מטעמים של בצע כסף - זה חמור אף יותר. במסגרת אכיפת חוק התכנון והבנייה מפעילה העירייה את האמצעים החוקיים העומדים לרשותה למיגור התופעה, כולל הגשת תביעות משפטיות, צווי הפסקת עבודה ופנייה לחברת חשמל בבקשה להפסיק אספקת חשמל לדירות מחולקות.

"התחקות אחר דירות מפוצלות נעשית באמצעות מידע מגורמים רבים, ובהם: תלונות תושבים, הודעות למוקד העירוני או מידע מגופים עירוניים כמו ארנונה וחניה, לכן לא ניתן לכמת את הדירות המחולקות. נציין כי בתי המשפט מחמירים בעבירות מסוג זה ומוטלים קנסות גבוהים - עשרות אלפי שקלים ואף למעלה מכך.

"המדיניות שנקבעה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מאפשרת פיצול דירות באזורים וברחובות מסחריים, שבהם אין הגדרת צפיפות על פי התב"ע (תוכנית בניין עיר). קרי, ניתן לחלק דירות בתנאי ששטחה העיקרי המוצע של הדירה יהיה 53 מ"ר וגודל יחידת הדיור לא יפחת מ-35 מ"ר שטח עיקרי.

"בשלוש השנים האחרונות (2013-2015) הוגשו כ-600 תביעות משפטיות בגין פיצולי דירות ושימושים חורגים למגורים. כמו כן הוגשו כ-150 צווים לניתוק חשמל. דוגמאות לקנסות שניתנו בשנים האחרונות: קנס של 570,000 שקל בגין פיצול של 4 דירות בבניין ברחוב העלייה ל-10 יחידות, קנס של 230,000 שקל בגין פיצול דירה בשדרות בן גוריון ל-3 יחידות דיור וקנס של 336,000 שקל בגין פיצול דירה ברחוב קורדובירו בשכונת פלורנטין ל-5 יחידות דיור.

"הקנסות הגדולים, וגם העובדה שהסיכון שיינקטו הליכי אכיפה מתקיים כל עוד נמשך השימוש, בהחלט עשו את שלהם במישור ההרתעתי, וברוב המכריע של המקרים כיום מעדיפים בעלי הדירות המפוצלות לבטל את הפיצול עוד לפני גזר הדין, ובתוך זמן קצר יחסית. רבים אף מבטלים את הפיצול מיד לאחר שהתגלה בביקורת של הפיקוח. בשנים האחרונות הושבו לקדמותן מאות יחידות דיור".

אז למדנו מהתגובה של עיריית תל אביב שיש פיצולים המגיעים ל-10 דירות ורק מהמקרים שנתפסו מדובר ב-600 תביעות - לא מעט. מדובר למעשה באלפי יחידות דיור לא רשמיות.

השורה התחתונה היא שלכל אותם גופים ממשלתיים שקובעים בוודאות שחסרות 100 אלף דירות, אין שמץ של מושג, ולו הקלוש ביותר, כמה מתוך ההיצע החסר והרשמי של 100 אלף הדירות "מתמלא" בהתחלות בנייה לא רשמיות, כך נקרא להן.

ולמה אנחנו מתכוונים? לבנייה לא חוקית ביישובים ערביים (אבל לא רק בהם, היא קיימת בהחלט גם באזורים מסוימים בגוש דן וביישובים יהודיים), פיצול דירות (שלא על פי היתר מהעיריות), תופעה רחבת היקף שהדור הצעיר, במיוחד סטודנטים, יכול לספר עליה - הם חוסכים בשכר דירה באופן יחסי והמשכיר מרוויח עוד דירה או שניים להשכרה, מגדיל את ההכנסות הפוטנציאליות ובדרך כלל גם מעלים אותן. זה לא נספר פעמיים בנתונים הרשמיים: לא ברשות המסים ולא בהיצע הדירות של הלמ"ס, ולבסוף תופעת הקרוואנים, בנייה לא חוקית וארעית של יחידות דיור לא מלבנים ובטון, אלא מחומרי ברזל. העלות נמוכה והתשואה עליה יפה, במיוחד אם יש לך חמישה כאלו.

כמו כל תופעה לא חוקית, בין אם מדובר בכסף שחור ובין אם מדובר בבנייה "שחורה", אין אפשרות לאמוד אותה במדויק, אלא רק באמצעים עקיפים. לכל הגופים הכלכליים במדינה, מתברר, מעולם לא הייתה מוטיבציה לאמוד אותה. מה שבטוח הוא שהתופעה כלל לא שולית. נהפוך הוא: על פי כמה וכמה גורמים בשוק הנדל"ן, היא תופעה רחבת היקף.

לא חסרות דירות בישראל, ואם הן חסרות על פי כל הניתוחים ה"רשמיים", אז המחסור התאורטי התמלא על ידי השוק השחור של שוק הדיור. כל גוף שמוציא נייר עמדה על מחסור של כך וכך עשרות אלפי דירות בישראל מנותק מהמציאות. הסחרור במחירי הדיור לא נולד ממחסור בדירות, הוא נולד מריבית נמוכה, רק ריבית נמוכה ואפסית שמושכת מחירי נכסים כלפי מעלה. כל השאר זה סיפורי בדים.

eli@globes.co.il

הנעלמים של הבנייה הלא-חוקית / איור: גיל ג'יבלי
 הנעלמים של הבנייה הלא-חוקית / איור: גיל ג'יבלי