הבנקים הובילו את העליות באירופה; מדריד טיפסה כ-2%

ברקע, עדיין החלטת הפד מיום רביעי וחששות המשקיעים מה"ברקסיט" בשבוע הבא ■ גוש האירו יעביר ליוון הלוואה בסך 7.5 מיליארד אירו

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') במגמה חיובית, בהובלת סקטור הבנקאות ועל רקע נעילה חיובית בבורסות אסיה ומגמה שלילית בוול סטריט. ברקע,  עדיין החלטת הפד מיום רביעי וחששות המשקיעים מה"ברקסיט" בשבוע הבא. 

 

מחירי הנפט מתאוששים היום לאחר צניחה של כ-4% אתמול. חוזה ברנט נסחר בעלייה של כ-1.5% ל-47.90 דולר לחבית.

עליות חדות נרשמו כאמור במניות הבנקים. יוניקרדיט בלטה עם עלייה של יותר מ-4%.

מנגנון ה-ESM, מנגנון היציבות של גוש האירו, אישר היום להעביר ליוון הלוואה בהיקף של כ-7.5 מיליארד אירו, כדי שזו תוכל לשרת את חובותיה ולפרוע תשלומי אג"ח בחודשים הקרובים.

כלכלני לאומי מעריכים בסקירתם השבועית כי רמת אי הוודאות צפויה להישאר גבוהה עד למועד המשאל, כאשר עם היוודע התוצאות צפויה תגובה משמעותית בשווקים. "מכיוון שאין לנו הערכה מושכלת לגבי תוצאות המשאל, אנו ממליצים שלא לבצע החלטות לטווח קצר המבוססות על אירוע זה". 

אילן שטרק, מנהל חדר עסקאות נכסים גלובאליים ומט"ח בירושלים ברוקראג', מציין בסקירה שפרסם כי "גם אם בריטניה היא זו שתפגע כלכלית בצורה ישירה מה-Brexit ויחסית קל להעריך את זה, אי הוודאות סביב התהליך ותוצאותיו יביאו לחוסר שקט בשווקים ולא רק באירופה אלא בכל השווקים הגלובליים ובכל סוגי נכסי הסיכון, ותהיה לתוצאה השפעה רחבת היקף גם על החלטות של הבנקים המרכזיים. להערכתנו השווקים אינם מגלמים מספיק את הסיכון ומומלץ לנקוט בזהירות במיצוב תיק ההשקעות לקראת האירוע הבינארי המתקרב, שכן אם הבריטים יצביעו לעזוב את האיחוד האירופי השווקים הפיננסיים יכנסו לתקופה ארוכה של תנודתיות" .

 

הפדרל ריזרב הותיר שלשום כצפוי את הריבית על כנה, ברמה של 0.25%-0.5%, זו הפעם השישית ברציפות. הפעם האחרונה שבה העלה הפד את הריבית הייתה בדצמבר 2015. גם הבנק המרכזי היפני החליט אתמול להותיר את מדיניותו המוניטרית ללא שינוי.

בהודעת הפד שפורסמה נאמר כי נתוני המאקרו שהתפרסמו לאחרונה היו מעורבים: "מצד אחד נרשמה האטה בקצב השיפור בשוק העבודה, ומצד שני הצמיחה בפעילות הכלכלית צברה תאוצה".

 

השווקים מתמחרים סיכוי של כ-7% בלבד להעלאת ריבית בארה"ב בחודש יולי וכ-29% להעלאה בספטמבר. למרות שמרבית חברי הפד תומכים בשתי העלאות ריבית עוד השנה, השווקים מעריכים כי מרבית הסיכויים שתתרחש רק העלאת ריבית אחת לקראת סוף השנה. כך, עלה גם מספר חברי הפד החושבים שיש להעלות את הריבית רק פעם אחת השנה מ-1 בישיבה הקודמת ל-6 בישיבה הנוכחית.

בשווקים הפיננסיים ממשיכים לנסות להעריך את השפעת ה"ברקזיט", התנתקות בריטניה מהאיחוד האירופי, שתובא למשאל עם בבריטניה ב-23 ביוני. על פי הסקרים האחרונים, מסתמן רוב לתומכים בעזיבה, שעשויה לטלטל את השווקים.